Monday, 22 September 2008

Tag dari Nas

Aduhh kena tag.. takpelah jawab mana yang termampu ekk

1. Berapa pasang baju raya anda taun ni dan kaler apekah?
Adeihhh sedih nak jawab soalan nie sebab takde baju raya baru ler.. yang ada baju tu dah 2 tahun lepas.. so takleh nak kategorikan baju raya baru ler.. tapi adalah sepasang 2 baju yang dah berulangkali dipakai kat sini.. color.. kelabu.. hijau.. purple.. oren.. ehh pesal cam banyak pulak hehehhee kata sepasang 2 je..

2. Apakah makanan raya tradisional kegemaran anda?
Biasalah makanan yang wajib ada pagi raya.. ketupat.. rendang ayam.. kuah kacang dan masak lodeh.. kalau kat kampung mak rajin buat ketupat daun palas.. kalau balik kampung pakwe.. wajib ler ada lemang.. tahun nie.. seperti tahun lepas masak sendiri.. cehh cam selama nie tak masak sendiri hehehhe.. selalu balik kampung mak dah siap masak rendang kuah kacang semua.. kitaorang.. apa lagik makan ler puas-puasnya.. ;)

3. Apakah biskut raya kegemaran anda?
Tat nenas yang fesyen lama.. yang guna acuan bulat letak jam atas dia.. bukan tat gulung.. tapi kalau ada tat gulung bedal juga.. almond london.. tapi paling fav adalah tumpi dan lempeyek.. terutama mak buat.. sedapnya.. waaa... adakah aku akan terima kuih raya itu semua.. tadi call mak katanya ayah p pejabat pos.. barang makanan tak leh pos dah ke uk.. termenung mak dan ayah.. sayu pulak hati dengar mak kata ayah tak dapat nak pos.. mak lagi pulak dengar suara dia cam nak nangis je.. tapi slow talk ngan mak.. suruh ayah declare benda lain.. gift raya ke.. jangan cakap kuih raya dan makanan sure tak sampai yelah.. so harap2 ye sampailah kuih raya aku tu.. kata mak banyak juga dia pek.. alahai.. ya allah sampaikanlah bungkusan tu.. sebenonya idaklah kisah sangat pasal kuih raya tu.. tapi bila dengar suara mak cam sedih je tak dapat nak pos tadi.. aku dah sebak.. nak nangis tahan jelah.. syahdu ye.. nie pesal cite sedih nie.. menjawab soklan ke nie hehehhe tak kira ler ekk.. asal jawab

4. Bape banyak duit raya anda dapat n spend untuk bagi kat bebudak?
Dah beso panjang nie mana de dapat duit raya dah.. bagi duit raya ada ler.. tapi kalau ada yang nak bagi..silakan.. silakan.. diterima dengan tangan terbuka hehehehe.. Tahun lepas dan tahun ini.. takde duit raya untuk bebudak.. setakat duk kat Glasgow nie ler.. tapi??? sebab aku bakal balik sebelum habis raya.. aduhhh adakah aku kena bagi duit raya kat anak-anak buah aku yang 7 orang itu.. aduhai.. kena difikirkan.. bagi sorang sepound atau 2 pound aci tak.. kalau convert dah RM 6-12 tu.. banyak pe kan.. kan.. kan..

5. Apakah aktiviti malam raya korang?
Kalau di kampung.. kerana aku duduk kampung yang majoriti orang jawa so adat mengunjung bekalan tu adalah biasa.. maksudnya kena bagi makanan raya tu kat jiran keliling rumah.. petang nak buka tu.. penuh meja dengan lauk ngunjung.. kuah kacang sampai 5.. 6.. rendang lagik.. sambal gorg jawa.. pastu aku duk tanya mak.. nie sapa bagi mak.. wak mana yg bagi.. mak lak explain... nie wak sebelah bagi.. nie wak ijah bg.. nie mak usu ko bg.. nie sepupu ko bg.. dah seterusnya senarainya.. pakwe aku masa mula2 kawin ngan aku.. tengok lauk malam raya tu terkejut.. sebab pesal banyak sangat.. kuah kacang sampai 5 6 mangkuk.. itu belum lelain ye.. aku cakap ini biasalah.. sebab aku dah biasa bertahun-tahun begitu.. itu yang seronok..

Malam raya aku akan buat 3 biji kek.. setiap tahun gitu.. kek batik.. kek marble dan kek biasa.. kadang2 kalau rajin wat kek coklat.. tapi kek batik adalah wajib setiap tahun sebab ada kawan adik aku sorang tu tiap kali raya dia pasti akan tanya mak mana kek batik.. tak sangka lak ada peminat kek tu.. tapi dah aku takde nie.. tah sapa take over.. takdelah.. malam raya biasa aku akan tidur lewat.. sebab tolong mak kemas umah.. temankan dia masak... layan cerita dia.. kadang aku tolong isi beras dan terik ketupat sebab nak rebus malam tu.. kadang2 kalau sempat ajak pakwe p klang.. jalan-jalan malam raya kot2 ada jualan lelong ke apa ke..

Tapi... kat Glasgow.. malam raya tetap prepare masak lauk raya ler.. kuah kacang.. rendang ayam.. nasi impit.. masak lodeh biasa aku masak pagi raya sebab takut tak tahan esok pagi.. setiap tahun di Glasgow.. malam raya tu ada takbir raya dari rumah ke rumah.. so malam raya tu juga aku akan prepare makanan untuk mereka yang bakal ngunjung untuk takbir raya.. bila dengar je takbir raya tu syahdu ye hati.. tapi terasalah kemeriahannya.. selesai dari masak.. masa untuk telefon mak dan ayah.. minta maaf.. tanya apa2.. nangis2 syahdu2.. semualah kan.. so esok pagi raya set janji dengan kekawan nak pergi masjid untuk solat raya.. pastu pergi beraya umah kekawan yang terdekat..

Cukuplah jawapan tu.. selamat hari raya ye..

Aku nak tag.. bungadafodil, reen, cappucino, julietchun, mazeq.. jawab tau tak kira hehehe ;)

5 comments:

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

selamat hari raya....cikgu.

Enche' Adykasyah said...

wah.. ketupat + rendang ayam.. syahduu....

julietchun said...

Ko ni ssh2 je tag aku. Bg la duit ry ke, biskut ry ke bes skit.

Daffodil said...

adeih kena lagi, ingat nk bg brg baru kt dlm beg tu ke kek batik raya ke, biskut ke, duit raya ke.. alaa kassim.. 1st raya, kami dtg tumpang mkn jela yek.. hikhik ngelat nih..

iina said...

cikgu> selamat hari raya cikgu

ady> akak lagik syahdu nie.. dapat ingat2 je masakan mak.. rasa tak dapat.. kenalah masak sendiri

juliet> hehehe ada ubi ada batas.. ko smbg jelah sendiri.. alah saja bg susah sikit.. duit raya aku scan jelah ekk

daffodil> itu semua belum buat.. dtg ler raya akak ada umah..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin