Wednesday, 17 September 2008

Bebelan..

Ramai yang sudah membaca coretan dan luahan aku beberapa hari ini.. mungkin ada yang agak terkejut betapa drastik dan telusnya aku meluahkan perasaanku sedangkan selama ini tidak pernah aku menulis begitu telus dan terus terang.. Mungkin ada yang merasakan aku ini garang sungguh.. atau berkira.. atau apa-apa.. namun jangan silap telahan kerana padaku tulisanku itu tidak hanya menyentuh segolongan pihak sahaja.. sebenarnya aku menulis secara umum..

Sebenarnya selepas luahan itu.. aku pun pelik juga.. wahh aku dah mula membebel ekk.. selama ini membebel juga.. tapi takat di rumah atau dengan kawan-kawan rapat.. di rumah sudah tentunya.. tapi pakwe sudah masak dengan perangai aku.. bebel sekejap.. tak bebel tak sahlah sebagai isteri.. mesti ada benda yang harus dibebelkan.. buang sampah.. basuh pinggan.. tolong itu.. tolong ini.. macam-macam..

Jangan silap sangka.. aku meluahkan bukan kerana aku terlalu marah.. cuma aku rasa perlu menegur dan mungkin cara teguran itu agak telus dan direct... tanpa selindung.. secara tiba-tiba aku bertindak seperti mana yang sering aku lakukan bila sahaja adik-adik ku (yang sama emak dan ayah) berkelakuan begitu.. di rumah adik-adik agak takut dengan aku.. kenapa?? sebab memang aku tegas dan garang.. kalau sound memang aku cakap direct.. nak terasa hati ke nak nangis ke.. biar masa tu.. kalau taknak dengar juga.. memang kenalah.. banyak soal.. siap.. semua adik-adik aku faham sangat perangai aku yang satu ini.. mak juga amat faham dengan aku.. kalau kena angin ngamuk aku.. jangankan adik-adik.. mak pun diam tengok perangai aku..

Entah.. kenapa aku mula membebel.. kerana aku anggap mereka seperti adik-adik aku sendiri.. tindakan mereka mengingatkan aku tentang perangai adik-adik sebenar aku.. so secara tidak sedar aku menulis seperti mana biasa aku kata dengan adik-adik aku sendiri.. harapnya mereka tidak terasa hati.. marah seorang kakak memang begitukan.. tak lama.. membebel sekejap.. angin sekejap.. tapi lepas tu ok balik kan.. cam takde apa-apa pun..

Tak sedikit pun terbekas di hati aku pun.. aku dah lupakan pun.. membebel sekejap.. angin sekejap.. kadang tak sangka juga aku boleh membebel waktu bulan puasa nie..

Buat adik-adik ku kalau terbaca entri ini.. jangan simpan dalam hati pasal bebelan akak.. anggap je seperti bebelan seorang kakak kepada adik.. tidak ada sedikitpun rasa benci atau marah dalam hati.. hanya meluahkan rasa sahaja..

Teringatkan aku membebel pada adik bongsuku ketika balik ke malaysia lewat bulan may yang lalu.. Kedegilannya untuk mendengar cakap mak.. hingga mak mengadu padaku.. menyebabkan aku berikan kata dua pada adik aku tu.. "Lawan cakap mak lagi siap.. mak suruh taknak dengar ko siap dik.. degil sangat.. terimalah apa yang datang nanti.. cakap emak jangan dilawan.. apa mak suruh buat.. jangan malas-malas.."

Aku cukup pantang jika ada diantara adik-adik melawan cakap emak.. kalau dengar sahaja di telingaku.. memang siaplah mereka kena sorang-sorang.. uihh garang sungguh kakak ini.. memang garang.. banyak cakap naik tangan terus takyah dah cakap banyak.. itu sahaja yang sesuai.. sebab membebel banyak-banyak tak guna.. biar kena dulu baru cakap balik.. uihh.. garang.. memangpun..

Apa jua.. buat adik-adikku.. sekali lagi jangan terasa hati.. dan jangan simpan dalam hati.. akak dah selesai bebel pun.. dah lepas.. ambil mana yang baik.. dan buang mana yang buruk.. setiap manusia tidak terlepas buat kesilapan.. termasuklah diri aku sendiri ini..

Maafkan aku andai ada yang terasa hati dan tercuit perasaan.. semua itu teguran dan bebelan semata.. biasalah takkan nak jadi cool je sepanjang masa kan.. adakala kena juga brutal dan rocker sekejap.. bak kata kawan baik aku.. "mama nie memang brutal kahak".. dia dah masak sangat dengan perangai aku.. sebab dia juga selalu kena bebel dengan aku ;)

Maaf zahir dan batin ye..

p/s Bilalah yayang nak hantar mama kad raya nie ekk.. tunggu-tunggu takde pun.. bila ler ekk.. nie minta nie.. ;) nanti suruh yayah dan ibu poskan ye..

10 comments:

cappuccino said...

hehhehe..takpe la iina..kdg2 membebel tu perlu hihi..teringat lak aku ade 1 lagu tu.."membebel..membebel.."ntah sape yg nyanyi aku dh lupe hehehhe...

iina said...

amboi.. ada ke lagu membebel.. bukan menceceh ke ;).. orang pompuan kalau xbebel camno lak ;)

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

(...eee, dah mula takut la...dok ketaq dguh,,dguh,,...grg jugak cikgu nih)

iina said...

cikgu hehehhe.. ngajar saya xgarang.. cool je.. tapi!!! kalau melampau bebeno leh tukar karektor leh jadi garang.. student tengok pun leh kecut.. tapi jarang sngt saya tukar karektor nie.. ;)dlm setahun tu xsekali pun kdg2

julietchun said...

Agaknya anak sulung ni suma garang kot :D Along aku kalau silap sikit berbakul2 dia membebel walaupun kami suma dah tua bangka sekarang ni tetap kena marah.

iina said...

juliet.. hehehe.. kebanyakan yang jumpa gitu ler sebab yelah kalau adik yg buat dia juga yg kena..sebab tu jadi garang hehehe.. marah2 sayang tu.. bebel sebab syg dan ambil berat tu kan ;)

azza_irah said...

salam iina..
ekekkee..
mmg patut dibebel pun kan..
kl simpan di hati akan bernanah..
biar kuar sume..kita pun tak simpan di hati..
amik gift kat blog azza nnti..

iina said...

azza..

hehehe org pompuan kalau tak bebel tak complete ler kan.. kan..

ok nanti saya singgah ye

zany said...

panjangnya ina tulisss....tak nampak bebel pun, iskkkk, isteri, pompuan sikit2 kena ada bebelan tu, tak salah, tak salah, sebab sejak dulu pompuan yang kena buat macam2 keje, kalau lelaki bebel memang saya pandang tak berkedip-kedip mata ni, peliklah kan,lelaki SELALUNYA hanya buat satu kerja je dalam satu2 masa, apa yang dibebelkan ye, he, he.......

cantik Glasgow ni, insyaAllah nanti nak ke sana, bilalah tu?

iina said...

zany,

hehehe.. bebel ler tu sebab panjang.. betul tu .. tapi ada gak yg kuat bebel.. adik lelaki no2 saya.. dia kalau bebel uih.. kalah mak nenek.. bebel dia je mau setengah jam.. kalau dengan dia saya takkan bebel.. naik tangan je trus.. ckp byk je memang kenalah.. ganaz btul.. kalau ingat2 balik zaman budak dulu.. dia lak kalau dengan saya.. dah tau dah..xkan berani nak bebel pjg2 sebab sure kena penampar je.. ganaz btul akak dia nie..

Dtglah zany.. insyallah ada rezeki tu..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin