Sunday 7 September 2008

Menjengah ke Ikea

Selepas solat zohor aku ajak pakwe ke Ikea yang terletak tidak jauh dari Braehead Shopping Centre.. Sajelah ajak dia berjalan-jalan.. Bukan apa pun untuk dia biasakan diri driving kat Glasgow nie kan..

Selama nie aku je yang kena drive bila kemana-mana.. dulu kami sering juga sewa kereta.. dan selalunya aku yang drive.. kali ini semenjak ada kereta sendiri nie.. kenalah bawa diri drive kereta tu kan.. walhal kan pakwe aku tu kalau masuk KL.. uihh leh ciluk sana sini selamba je.. muskil lak aku nie...

Sebenarnya dah lama kami nak ke Ikea.. dulu pernah juga ke Braehead shopping centre ini dengan bas.. bila sudah sampai ke sana.. nak ke Ikea pulak.. tengok macam jauh je kena jalan kaki.. so kami decide.. tak jadi pergi.. so kali ini Alhamdullilah.. terus dapat park depan Ikea tu ..

Sebenarnya aku memang suka ke Ikea untuk melihatkan pelbagai design ruang tamu, bilik, dapur dan sambil itu juga bolehlah survey harga barang-barang..

Jika di Malaysia terasa banyak nilai matawang kita kalau nak beli barangan Ikea nie.. tapi bila disini.. dengan wang pound.. rasa macam mampu sikitlah nak beli barang-barang ye.. memborong jugalah kami.. tapi tak lebih dari 30pd pun semua barang yang kami beli tu.. pakwe pun dengan selamba cakap " Alah.. setakat 26pd je.. bukannya mahal sangat pun" eksen betul ler pakwe aku sorang nie..

Selesai membeli belah hujan pun turun renyai-renyai.. akhir kami putuskan balik rumah jelah.. bukan jauh sangat pun hanya dalam 8km sahaja daripada rumah kami.. dekat sangat kan.. Mula pakwe tak nak pergi ingatkan jauh.. laluku katakan.. "Kita drive dari Tg Malim pergi Slim River lagi jauh tau bang.. lebih 15km.. takat 8km alahai bukan jauh sangat ye"

Aku rindukan rutin harianku.. dulu berkereta ke sana sini.. setiap hari ke tempat kerja.. kadang kala ada seminar atau bengkel di KL.. Aku sering juga berulang alik dari Tg malim ke KL yang hanya mengambil lebih kurang 45minit ke 1 jam sahaja.. itu belum lagi memandu balik ke rumah Mak di Banting dalam 2 1/2 jam setiap 2 minggu.. bila sudah sering berulang alik begitu.. perjalanan yang jauh pun rasa dekat sahaja.. selepas ini.. entah kemana lagi destinasi kami ye.. Harap tunggu hujung minggu sahajalah pun.. hari biasa.. masing-masing sibuk dengan kerja dan study..

11 comments:

zura aini said...

iina,
puas hatikan berdikari, boleh drive, ingat satu makcik kt tempat kerja dulu, dia ada lesen masa dah 50 lebih, dia kata menyesal tak ada lesen sejak dulu2, yang mana dia masa tu nak dtg kerja pun kena hubby hantar.

azza_irah said...

salam iina..
rindukan suasana dulu ek..
kekadang bila jauh baru kita merindui sstu yang dulunya kita rasa bosan..
moga iina sefamily bahagia disana..dan bjaya habiskan study dengan sukses..

iina asal mana ya..

iina said...

Zany> orang perempuan seeloknya boleh drive sendiri dan berdikari utk kemudahan masa depan.. paling tidak pun utk diri sendiri n keluarga.. saya dari dulu telah dididik oleh ayah utk berdikari sendiri.. malah mak saya pun sampi skrg boleh drive..

azza_irah> insyallah.. biasalah bila duduk negara org nie semua terkenang2.. duduk negara sendiri lak.. terkenang2 masa duk negara org.. saya asal Klang.. tapi keluarga dah lama menetap di Banting.. kira saya nie org klang banting ler.. sebab dulu sekolah pun di klang.. dan berulang dari banting hari-hari.. sebab ayah saya mengajar di Klang (dia akan hantar saya hari-hari pergi sekolah)

cappuccino said...

hehheheh beli ngan tak beli..raya dh dekat ne...awal weh shopping raya nampak gayanye ne hehheh...

julietchun said...

Wah!Wah! Seronok dpt jln ngan pakwe sampai aku lambai2 nak tumpang smlm pun ko buat2 tak nampak yek.Aku kalo gi Ikea suka amik pensil free ;D

iina said...

rusdi> hehehe shopping raya hehehe.. bila lagik

julietchun> yeke ko ada lambai.. aku ingat minah saleh mana tadi siap color merah rambut.. dah aku agak dah.. patut ler semlm cari pensil dah abis.. ko rupanya abiskan ye

Kak Vit said...

study kat GU ke?medic@dentistry?sape lagi senior yg ada kat sana lagi yea?kenal kugen & dewi tak?i was in Strathclyde Uni few years back.seems glasgow tak byk berubah..however, i DO REALLY MISS Glasgoww..!!

iina said...

rafaliah> I study kat strathclyde tapi keje part time kat GU.. tak banyak kot berubahnya.. nama kugen n dewi tu cam fimiliar je.. tapi sebab saya bkn GU tak kenal sgt..
apa lagik dtg ler glasgow hehehe

reen razak said...

Kak Ina... akak ada YM add? Kite nk berbual ngan akak... macam ada byk benda jerr nak cakap... tapi tak tahu mcm mana nk communicate dgn akak...?

-reen-

Kak Vit said...

Owhh.. u study kat Strath ke..ingatkan kat GU, sbb byk gambar2 GU je.hehe.tu lar pasal, memang nak gi Glasgow balik, rindu gilos kat sejuk2 glasgow ni..

iina said...

rafaliah> rasanya saya tak prnah lagik letak gmbr2 di GU, kebykan gmbr yg ada di sekitar strathclyde uni n bndr glasgow.. muskil gak nie.. standby je duit smpi ler tu

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin