Thursday, 4 September 2008

Kuih Muih

Bila tiba bulan puasa begini.. mulalah teringat kuih muih yang sedap-sedap di pasar ramadhan.. alahai hati.. kenapalah asyik teringat itu dan ini.. benda makan lain takdelah rindu sangat sebab bolehlah masak.. setakat nak masak lauk ke.. mee goreng ke.. mee bandung.. mee rojak ke.. ke laksa ke..

Hari ini aku diminta masak laksa.. pakwe dah lama nak makan.. asyik bertangguh je buat.. akhirnya. dengan menggunakan kuasa vetonya.. dia suruh juga aku buat laksa hari ini.. buat jugalah.. sekejap je siap ye.. sebab semua main campak2 je dalam periuk.. setakat guna ikan tuna dan sardin yang dibeli dari asda tu.. dengan daun kesum yang dah melambak2 dalam pasu yang ada.. apa lagi.. siaplah..

Teringat kuih kegemaranku.. Kuih cara manis.. Setiap kali bulan puasa pasti kuih ini akan menjadi pilihanku di pasar ramadan.. rasanya tidak semua tempat ada dijual kuih ini.. tapi tiap kali ke pasar ramadhan mesti aku akan beli kuih manis ini.. ada sapa2 nak tolong buat ke ekk.. acuan dia takde lak.. teringinnya nak makan..

Lepas tu mula teringat-ingat nak makan cendol ler.. pengat pisang ler.. bubur sum-sum ler.. siap terbayang-bayang lagi keenakkannya.. Ya rabbi aku nie puasa ke idak ye nie.. dah teringat-ingat nak makan dah nie.. nak buat.. emm... tak tahulah ada ke kesempatan masa atau tidaknya untuk membuatnya.. ikutkan hati memang teringin sangat nak makan.. tapi mengenang nak membuatnya dengan kesuntukan masa yang sememangnya padat dengan kerja pagi dan petang.. study lagi.. sampai ke rumah pun dah keletihan.. setakat masak untuk makan berbuka boleh tahan lagi.. nak buat kuih muih nie.. emmm.. alahai.. lagipun rasa tak berbaloi nak buat sebab.. hanya aku seorang sahaja yang makan kuih muih yang manis-manis begini.. pakwe.. dia memang tak minat kuih muih yang jenis manis.. bukan seleranya..

Oklah aku perlu berhenti seketika.. masa untuk berbuka puasa..

6 comments:

Kak Long said...

alahai kak, ini yang den tak sanggup nak pi merantau jauh2 sebab eden pon suka makan. Masak malas huhuhu

iina said...

kak long.. teringin tu kadang tak perlu merantau.. di negara sendiri pun kadang2 cari pun tak jumpa dan tetap teringin hehehe..

Merantau ke negara orang nie banyak pengalaman ye.. buat diri lebih cekal, kuat, muhasabah diri, buka minda, tambah pengalaman dan pengetahuan.. makan tu heheh biasa ler.. memanglah payah sikit.. tapi yang bestnya kita akan berusaha untuk belajar memasak sesuatu makanan itu.. lepas tu expert ler hehhee ;)

zany said...

iina,
bagai berjanji je ni. Kueh cara tu, emmm peberet juga. Semalam balik kerja luar singgah market terjumpa acuan bahulu, dah lama ni nak beli. Bukan nak buat bahulu tapi nak buat cara. Sedapkan. Bulan biasa tak ingat pun kuih, bulan puasa menjadi2 mengidam, ha, ha....

iina said...

zany.. tulah.. tapi kat tg malim dulu harap bulan puasa jelah leh jumpa kuih2 nie.. hari2 biasa memang takde orang jual kat pasar malam tu.. penah juga balik kg dulu pun tak jumpa kuih nie.. (org jawa tak buat kot.. masa tu p pasar ramadhan kat banting)..

Tulah teringin nak makan.. tgk resepi senang je buat.. tapi kalau takde acuan nak dibuat apa kan.. makan tu ingat2 ler kat kita ekk ;)

rusdi nasir yusoff said...

iina aku tgk kuih cara ne trus mintak raihan buat ptg ne hehehhe..ne kes terliur ler kekekek..tu ler kan dok sini rase ngidam mcm2 kan heheheh

iina said...

amboi22 nie aku jeles nie rusdi.. aku yang teringin ko lak yang dapat makan.. mana adil camnie.. tak boleh nie.. aku nak gak hehehe :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin