Wednesday 8 June 2011

Tabiat yang dah terbiasa..

Setiap orang ada tabiat masing-masing.. Ada yang jenis suka 'organise' tindak tanduk dia.. termasuklah dalam berpakaian.. bekerja.. mengurus diri atau mengurus rumah tangga.. rumah takde tangga pun boleh diurus gak.. hehehe..


Ok mari kita kongsi tabiat terbiasa atau luar biasa..

1. Kalau pakai jaket.. walau apa juga jenis jaket yang aku pakai mengikut musim.. tabiat aku.. poket kiri mesti letak handphone.. dan poket kanan mesti letak kunci dan pass bas.. cuma kadang2 bila bersarung tangan masa musim sejuk.. aku ikut suka nak letak poket mana.. kiri pun ok.. kanan pun ok.. tabiat nie memang tak boleh ubah.. sebab tangan kiri lebih selesa pegang handphone sebab hari-hari aku memang dengar lagu di Iphone dan tangan kiri berfungsi untuk tukar dan pilih lagu setiap kali aku bergerak.. tangan kanan lak.. senang nak seluk ambik pass bas bila nak baik bas dan ambil kunci rumah.. bila nak buka pintu.. (pernah cuba tukar.. tapi aku rasa kekok.. sebab bila nak buka pintu.. aku terseluk poket kanan.. cari2 takde kunci.. nak tukar lagu.. guna tangan kanan rasa kekok)

2. Beg yang aku pakai.. sama ada sling-bag atau handbag.. mesti di bahu kanan.. cuma kalau beg itu terlalu berat dan panjang talinya.. aku akan pakai secara selempang.. dari bahu kiri ke kanan.. sebab bahu aku akan sakit kalau terlalu lama bawa beg yang berat2.. pernah cuba pakai di bahu kiri.. tak reti kekok... ;)

3. Poket seluar aku.. apa yang aku letak dalam poket jaket.. benda yang sama juga aku apply pada poket seluar.. handphone kena poket kiri.. dan kanan.. kunci atau siling.. kalau duit kertas pun aku akan letak di poket kanan (abislah.. kalau sapa nak rompak.. dah tau dah poket mana nak seluk.. ok kita letak duit kat tempat yg mak2 kita dulu letaklah.. ahaks)

4.  Asingkan siling dan duit kertas.. Ini aku terbiasa kat sini.. duit kertas aku memang dalam purse.. tapi duit siling aku memang ada purse khusus untuk siling.. so bila nak membayar aku akan keluarkan dua-dua purse ini.. Terpaksa asingkan sebab kat sini banyak dapat duit siling 1p.. 5p.. tapi yang 1p tuh cukup banyak.. kalau letak dalam purse bersama duit kertas.. alamat kembunglah purse aku tuh.. so untuk mudahkan kerja.. letak dalam purse siling berasingan.. pernah gak lupa nak bawak purse siling nie bila keluar rumah.. rasa ralat sebab dalam tuh cukup banyak duit siling..

5. Disebabkan duit siling 1p aku cukup banyak.. kadang2 bila kira boleh sampai 30p (maknanya ada 30 keping siling 1p tuh), maka perkhidmatan mesin bayar sendiri yang terdapat di tesco, sainsbury atau asda menjadi kegemaran aku.. Sebabnya.. masa nielah aku leh kurangkan beban membawa duit siling yang banyak tuh.. katalah barang yang aku beli itu harga dia £3.95p  aku akan cuba bayar semua itu dengan menggunakan siling yang ada.. biasanya £3 itu aku akan bayar menggunakan 3 keping siling £1 dan bakinya.. sedaya upaya aku cuma bayar dengan menggunakan siling 1p, 5p, 10p sampailah bilangan 1p tuh agak2 nak habis hehehe.. Selalu buat benda nie dengan muka selamba.. nasiblah sapa yang duk tunggu giliran nak guna mesin tuh hehehe ;) bolehlah cuba kalau nak kurangkan beban duit siling tuh.

6. Tabiat minum kopi.. Ini aku dah terbiasa kat sini.. sebab rata-rata budak2 research kat department aku semua minum kopi.. sebab ada mesin grind kopi kat pantry.. tapi diorg semua minum kopi tanpa gula dan susu.. kalau yang memang jenis tak minum kopi nie oklah kot.. tapi sejak aku duk sini.. aku dah terbiasalah.. pagi sebelum buat keje mesti nak minum kopi atau cappucino dulu.. baru mata segar nak buat keje.. skrg dalam proses tukar dan kurangkan minum kopi.. tapi kalau lama tak minum mesti rasa semacam.. Sekarang cuma minum milo atau hotchocolate lak... dan kini mula bertukar pada teh berperisa buah atau sekadar teh biasa.. dah mula stop minum kopi.. ;)

7. Kerepek kentang walkers.. Ini adalah fav aku.. seingat aku.. mana-mana rata penduduk sini.. atau org yang dah lama duk sini.. mesti akan makan benda nie.. Ini macam makanan utamalah kiranya.. sebabnya.. kerepek kentang ini memang sedap.. yang korang makan kat mesia tuh tak sedap ok hahaha.. tanyalah mana-mana orang yang pernah study kat sini.. kalau tak pernah makan crisps.. alahai.. U betul2 tak explore citarasa sini.. Aku paling suka perisa cheese and onion.. ready salted oklah so so.. but ada juga yang suka makan salt and vinegar.. aku tak suka sebab masam2 cuka.. Dulu pernah ada kata aku.. makan benda nie cam makan junk food.. nope crisps kat sini bukan junk food.. tapi cam makanan kerepek ubi atau pisang.. kat negara kita.. Ada kawan aku.. lunch dia takat makan roti 2 keping dan di tengah2 letak crisps nie.. sedap aje kalau dah lapar.. Stok crisps nie memang ada jek dalam laci aku.. sedap jek mengunyah.. mak aku datang sini pun.. rasa kerepek kentang nie pun kata sedap.. laju aje aku tengok mak aku makan.. cam makan kepek ubi jek hehehe ;)

8. Berstokin dan berjaket.. Ini adalah lumrah berpakaian di negara 4 musim.. jaket nie jarang sangat tinggal.. dan ada 4 jenis jaket utk 4 jenis musim.. hahaha.. bilangan jaket tak usah dikata.. dah 4 thn nie.. Tengok almari jaket banyak sungguh.. yang pendek.. yang sedang.. yang panjang.. yang nipis.. yang kain.. yang kalis air.. yang tebal.. yang berat.. name it.. semua ada.. itu belum kira warna lak.. macam-macam.. kalau kat kerusi meja study aku tuh.. aku letak adalah 5 6 jaket.. agak2 ari nie nak pakai jaket nie.. tinggal ambik jek.. nak jaket yang itu.. sarung jek... macam-macam jenis jaket ada.. karang ada sales.. murah.. beli lagik jaket hahaha... Nak buat camna.. pakai jaket ini pakaian utama.. hanya 2 3 kali jek aku pernah tak pakai jaket.. masa musim panas yang betul2 panas.. tapi biasanya jaket tetap bawak gak.. cuma kalau panas.. aku sangkut kat beg dan jalan berlenggang.. ohhh seronok betul masa tuh..  Tapi cuaca dan suhu kat scotland nie.. jangan mimpilah nak panas selalu.. 4 season tuh bukan apply ikut musim ok.. kadang2 summer pun leh rasa 4 musim tuh sekali.. Stokin.. juga pakaian utama.. jarang sebenarnya aku keluar rumah tanpa pakai stokin.. cuma ketebalan stokin itu aje yang berbeza mengikut musim.. tetap gak pakai stokin.. walau kemana2 pun.. ;)

9. Makan coklat. Kat sini coklat murah giler.. terutama kalau nak X'mas.. nak easter.. maka banyaklah kedai dan supermarket jual coklat.. macam-macam coklat ada.. Masa x'mas tahun lepas.. aku dapat coklat celebration.. then colleague aku lak bawak 1 botol coklat quality street.. adalah 2 kotak coklat dalam bilik aku nie.. puaslah makan coklat.. tapi fav coklat aku adalah coklat lindt.. memang best.. makan pun kadang2 tak sedar diri hehehe.. masuk mulut kejap aje selesai.. pastu tangan pun laju aje ambik satu lagik ;)

10. Pakai moisturiser atau lotion tangan/badan. Ini wajib di negara 4 musim. Terutama pada musim sejuk, jika tidak tahap kekeringan kulit amat ketara, kalau tak pakai, boleh buat kulit gatal-gatal sebab terlalu kering dan mengelupas. Lagi pula kita kerap mandi pakai air panas kan.. So benda nie memang buatkan kulit kita jadi lebih kering. Apatah lagi bila kita kerap berwuduq, lepas tuh mesti kena sapu moisturiser atau pun lotion. Sampai kalau kemana-mana pun benda ini adalah benda wajib dalam beg. Satu lagi lip balm atau pelembab bibir. Faktor yang sama bibir juga kerap kering dan boleh merekah dan berdarah kalau tak disapu dengan pelembab nie. Ini bukan sahaja apply untuk perempuan ye malah lelaki pun pakai sekali. Dulu pakwe tak suka pakai lotion nie walaupun berkali-kali dah ingatkan. Bukan apa tengok kulit dia kering sangat. Now lotion E45 kat bilik tuh pun dia yang pakai hari-hari dan tiap-tiap hari juga dia sapu lotion kat tapak kaki sebab terlalu kering sangat.

Entri nie sebenarnya dah lama aku taip (rasanya dari tahun lepas ahaks).. cuma tak di 'publish'..
Biasalah kalau dah penyakit 'M' tuh datang.. memang lah..
Amatlah berguna time malas nak update hehehe ;)
Lepas nie bolehlah kongsi sikit2 tabiat yang terbiasa korang ye..



32 comments:

Ara said...

salam kak iina..
lama tak singgah...huhuhu...maaf sbb byk kejadian, suka & duka.

ara pon mcm kak iina, bwk beg belah kanan sahaja. kalo belah kiri janggal sgt...wpon nak rebeh bahu, bwk jugak...hehehhe

julietchun said...

aku kalo nak minum kopi pegi rumah kts je :P tabiat luarbiasa kan tu :P

faqir said...

tabiat aku suke komen kt blog n fb ko kak ahhahahaa..
ko tabiat takpe..jgn tebiat sudaaaa

Kak Aya said...

sedang fikirkan apa tabiat kak aya ni.

Kaktiny said...

tabiat aku.. kalau tido mesti goyang kaki.. selagi kaki aku goyang maknanya aku masih belum tidor.. bila dh berenti tu maknanya aku dh lenaaaa... hahaha... dan secara automatik jugak ianya akan bergoyang bila aku jaga.. tu yg rugi tu.. SEBAB AKU TAK LEH TIPU YG AKU MASIH TIDO!.. selalu kantoi ngan mak aku.. sebab ingat nak ngelat tido lama skit, tp kaki aku akan gerak dulu sebelum otak aku bagi signal kat mata utk buka!.. cheh!..

hahaha..
(sbb tu aku tak suka pegi team building yg ada group tido ngan org.. aku kesian kat partner aku, mesti tak leh tido sbb aku goyang kaki akan bergoyang ngan katil sekali...).. LAKI AKU?. NASEEEBB aaa kan!.. kahkahkah.. hihihi...

KTS said...

bole aar pinjam jaket-jaket-jaket-jaket ko tu nanti... eh. kalau nak bagi pun, apalah daya aku nak menolaknya kaaaan

:D

Acik Erna said...

iina..la hai..punya la lamanya simpan kat draff..he he.
akak teruja bila iina kata coklat murah giler tadi..rupanya dah lama..
kat sini..nak makan coklat baru akak beli sikit je..dah abis puluhan ringgit

Fatt said...

salam iina,
sudahnya nak hilangkan lebam sunburn tu ai pakai krim rania gold. alhamdulillah cepat jugak surut, skrg ni kat tangan je masih hitam. tp dah mula mengelupas kulit ni..lega sgt.

cam ai pulak, slalu pulas stereng keta guna tangan kiri instead of tangan kanan walhal diri ini bukanlah kidal. i use more left hand when driving, ada jgk benda lain guna tgn kiri tp dah lupa. makan masih tgn kanan.. hehe..actually aku suka tgk org kidal sbb menarik..lain dari yg lain :)

iina said...

Ara

Samalah kita maybe sebab kita bkn kidal sebab tuh tak biasa nak letak kat bahu kiri kan ;)

Takpelah Ara.. masih mood bulan madu kan ;)

iina said...

Juliet

Lainkali aku nak ikut.. aku harap selain dr kopi tuh dia ada gaklah hidang goreng pisang ke.. donut ke.. karipap ke hehehe ;)

iina said...

Faqir

Akak rasa itu bkn tabiat ko dah... itu tebiat ko tuh.. mmg ko suka sgt kan tebiat cenggitu ;)

iina said...

Kak Aya

Mesti ada kan kak.. nanti boleh kongsi ;)

iina said...

Tiny

Wahhhhhh.. tabiat nie 1st aku dgr lah.. hahaha.. nasib ko tak duk asrama dedulu masa sekolah ahaks.. mmg tensen jek partner sebelah or bwh katil ko hahaha..

Laki ko tuh sure dah immune.. aku takut kalau sehari dia xrasa ko goyang kaki tuh sure dia lak tak leh tido ahaks... nie sapa nurun ke ye tabiat nie?? si zaquan ke si Nureen nie?? hehehe

iina said...

KTS

kalau ko nak aku simpan tapi yg jaket2 tebal tuh rasanya tak sesuai ko nak pakai kat mesia yg maha 'sejuk' nie hehehe

iina said...

Acik Erna

Kak.. coklat tuh forever and ever sentiasa ada jek kat sini dan sentiasa murah.. cuma kalau dekat2 nak xmas tuh mmg lagik byk pilihan dan lebih murah... tapi stok coklat tuh masih boleh dpt kat mana2 ;)

Mesia coklat dia terhad pilihan dan satu lagi manis dia.. lebih pada manis rasa gula.. kat sini.. mmg rasa coklat pure.. dan taklah manis sangat.. ;)

iina said...

Fatt

Tuhlah aku rasa kat mesia byk produk tempatan yang boleh bantu kes2 sunburn dan mengelupas nie.. lebih baik kalau jenis organik dan dari bhn2 natural.. kat sini nk jumpa yg natural terhad dan biasanya agak mahal..

Eloklah dah kurang sunburn tuh.. idak camna nak jadi feminin hehehehe.. aku suspek ko kena beli keta stereng belah kiri ler baru sesuai dgn pemanduan ko tuh hehehe..

Org kidal mmg interesting tgk sebab dia byk pakai tgn kiri.. tapi kita pun actually boleh gak buat walaupun guna tangan kanan.. aku selalu gak kdg2 tukar2 guna tangan kiri dan kanan bila buat kerja.. sampai makan pun kalau dh guna sudu garfu tuh hahahaha... automatik dah makan pki tgn kiri.. camna tuh.. ;)

faqir said...

alaa..sume org biasa tgn kiri...time basuh berak

Mulan said...

tabiat buruk saya, gigit kuku, masih takleh hilang2 walo dah beranak 2... sangat geram..

iina said...

Faqir

Tak tanya pun :P

iina said...

Mulan

Dah terbiasa kan.. mesti susah nak buang.. jgn gigit benda lain udah.. hehehe ;)

ibundo said...

biar ada tabiat asal jangan buang tebiat haha..
tabiat akak suka baca buku sambil baring. tak baring tak sah...

iina said...

Kak Pah

Tuh membaca santai kak.. abis kalau baca surat khabar kono baring gak ke kak hehehe ;)

aNIe said...

Salam iina...tebiat akak pun sama...suka asingkan duit syiling dlm dompet kecil...bila dah berat akak akan bayar apa yang akak beli dgn duit syiling...sanggup mengira banyak2 tu...heheh

blackcardomompods said...

Kak iina,bila blik sume tu jd kngan terindah walaupun 4 musim berbungkus!huhu.walker the best la mc coy kuat sgt perisanya.masa blik ari tu 2 plastik besa sya masuk kontena tp bila mkn kt msia nikmat dia lain mcm le.even saya ada wat blik hot choc tp xbestla bila blik.maybe mkn n minum masa panas lain kot.

Chocpun sama,bila blik thortons n cadbury tu jd xsesedap mkn time sejuk!

Motipnya nl g lg sana utk dpt nikmat2 mkn tu

Kak Mahh said...

Kebiasaan itu menjadi tabiat.

Lee said...

Hi Iina, interesting post....we must have good habits or create good ones to have a good life or karma...
Most people are the lintang pukang type.
As for me, my wife too.....we like things to be neat, systematic and in order.
Makes life easier.
Have a nice day.
Lee.

iina said...

Kak Anie

Tuhlah kak senang nak manage camtu.. walaupun leceh.. tapi saya mmg tak suka bwk purse yg kembung penuh siling.. baik saya asingkan ;)

iina said...

blackcardomompods

Oh yeke.. bawak naik kontena ke?/ bukan apa takut sebab dah lama sangat dalam kontena tuh yang rasa tuh jadi lain.. sebab dulu masa balik mesia penahlah bwk naik flight.. adik perempuan tuh.. yg hotchoc tuh dia sorang jelah yang minum.. kepek tuh dia sorg2 jek ngadap.. hehehe..

Tapi rasa coklat tuh mmg ada beza.. sebab dulu penah beli kitkat yg versi mesia.. mmg tak sama rasa dgn versi uk.. sejak tuh saya dah xpenah pun beli kitkat.. sampailah datang uk balik thn 2007 ;)

Tapi yelah kan bila dah balik nnti mesti teringat2 ;)

iina said...

Zmah

Ahah.. bila dah terbiasa mmg jadi tabiat ;)

iina said...

Uncle Lee

Yeah it's great that way when we can manage and handle it systematically.. me.. try to be systematic.. but when my hubby come around semua jadi lintang pukang lah hehehe ;)

Have a great day yeah ;)

sindiketsulit said...

tebiat saya,
bila nak keluar dari rumah berkali-kali cek dapur gas dah tutup ke belum.. padahal sebelum tu tak guna pun.
hahaha!

iina said...

Wos..

Aku rasa itu tebiat dah.. fobia gas tuh namanya ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin