Wednesday 10 December 2008

Halangan di Perjalanan


Pada zaman dahulu ada seorang raja yang pada suatu ketika meletakkan sebongkah batu besar di tengah-tangah sebatang jalan. Kemudian raja itu bersembunyi untuk melihat apakah ada orang yang mahu mengalihkan batu besar yang menghalang sebahagian jalan itu.

Beberapa saudagar terkaya dan bangsawan kerajaan raja itu, ketika melalui jalan itu dan berhadapan dengan batu besar lantas membelokkan langkah, agar dapat melalui jalan itu.

Ramai juga merungut dan dengan lantang mengecam raja kerana tidak prihatin dengan rakyat dengan memastikan jalan yg dilalui itu sempurna tanpa halangan sebegitu. Tetapi tak seorangpun berbuat sesuatu untuk menyingkirkan atau mengalihkan batu besar itu.

Kemudian kelihatan seorang petani, membawa sayur-sayuran dan buah-buahan. Ketika langkahnya terhambat sesampainya di jalan itu, dia meletakkan bebanannya lalu berusaha menggolekkan batu besar itu ke tepi jalan. Dengan susah payah, akhirnya dia dapat mengalihkan batu itu.

Ketika petani itu hendak mengangkat semula sayur-sayuran dan buah-buahan bawaannya tadi, dilihatnya ada sebuah dompet terletak di bawah batu besar tadi. Dompet itu berisi wang emas yang banyak serta sepucuk surat dari raja yang menyatakan bahawa wang emas itu diperuntukkan bagi orang yang mengalihkan batu besar itu dari tengah jalan.

Pengajaran yang diperolehi:

Dengan kejadian itu si petani mengerti dan menerima suatu pengajaran yang takkan pernah difahami oleh ramai orang: "Setiap rintangan merupakan peluang untuk memperbaiki keadaan".

Selain daripada itu kebanyakan orang suka komen sesuatu tanpa bertindak. Ramai orang juga sering memberi saranan dan cadangan. Cadangan itu kadang-kadang amat bernas dan baik.

Walaupun sebaik mana sesuatu cadangan, atau sehebat mana sesuatu komen. Apabila dia tidak bertindak maka sebenarnya tidak ada apa-apa makna malah tidak menyelesaikan masalah itu. Orang sering mengatakan orang lain tidak betul tanpa apa-apa alternatif atau tindakan dari dirinya. Usahanya yang kecil sebenarnya boleh mengubah keadaan dan selalunya akan memberikan keuntungan kepada dirinya sendiri.

Kesimpulan lain :

'Lainkali nampak batu tengah jalan rajin-rajin ler alihkan.. mana tau dapat duit ke.. emas ke.. coklat ke.. obat ke (untuk aku yang tak sihat dan malas makan obat nie hehehehe) dan yang sewaktu dengannya ;)'

Kalau nampak salji turun tergolek-golek.. pun jangan lepaskan peluang main salji supaya leh sama-sama rasa sejuk panas demam cam aku nie kan kan kan

Ini bukan pesanan aku tau.. ada ler yang pesan tah sapa tah.. hehehe

16 comments:

julietchun said...

Aku akan cuba alihkan batu-batu kat bukit antarabangsa tuh, mana tau ada emas atau berlian seketul dua,hahaha. Pada fiarasat aku demam ko akan kebah sebaik saja ko di bawa sopping oleh pakwe mu,dak gitu? :D

Ungku Nor said...

ha haa..betul betul..
nikmatilah peluang depan mata selagi diberi peluang..ahakss

KTS said...

huiiihhh... klu alihkan batu elok2 skit... sbb ular suka duk bawah batu... takutttttttt.....

nahmy said...

ambil 2 biji paracetemol. genggam. pejam mata. baca bismillah, selawat & ayat 80 surah as-syua'raa. tarik nafas & telan. lps tu tarik nafas dlm2 perlahan2 melalui hidung & hembus kluar melalui mulut perlahan2 (sampai habis nafas keluar) 3X...insyaAllah.

iina said...

Juliet

hehehehe satu cadangan yang aku sokong 300% nanti dpt pe2 ko share ngan aku tau.. 30-70 pun xpe..

Dia nak bwk aku p shopping?? heheheh cam tak caye jek.. aku xde mood nak shopping ler.. sejuk gilos skrg nie.. bdn lak on off camnie btul2 aku xsanggup dah.. tapi kalau ko temankan aku shopping p pasar mlm ke.. 1-utama ke heheheh anytime jek

Kak ungku

betul betul betull.. hehhe ambik peluang.. mana tau lepeh nie jadik mama rich lak.. ;)

KTS

ada ular ke? mimpi ke betul2? kalau mimpi tu sah2 bukan aku ye mimpikan.. ehh tetiba sebut ular sawa besar nie.. ada mimpi pe2 ke hehhehe..

Nahmy

Alhamdullilah.. terima kasih dengan petua selawat dan surah tu.. Insyallah saya praktik kan thanks again

julietchun said...

Okeh,ko siap,sat lagi aku dtg. Alamak, lupa la, org p.mlm coti raya, lenkali lah.

jane said...

salam...

pahala menanti kita yang mengalihkan halangan di perjalanan biarpun hanya seketul batu...hadis tapi x ingat dah sapa nyer hadis...

iina said...

Juliet

ehh raya dah abis ler takkan pasar malam cuti lagik.. aku nak order yong tau fu leh??

iina said...

Jane

Betul tu.. apa juga perbuatan baik pasti ada balasan baik untuknya.. :)

zura aini said...

iina,
sejuk lawannya panas,

ni mesti kes main salji ni.
makan ubat ekkk atau takut makan ubat? he, he.....

Cikgooden said...

kat mana batu tu hah?..nak pi alih la..mana tau ada duit agi...skang ni tgh sengkek ni..ha ha ha.

demam tak baik lagi?..uihh..lama demam glasgow nak baik no?...tak sama demam mesia....senang lega.

mashi said...

very interesting posting le Ina... Aku suka quote hang, "setiap rintangan merupakan peluang untuk memperbaiki keadaan". Aku lebih suka, bila hang tambah, orang suka komen, tanpa action. Aku sokong 200%.

Thanks Ina...moga kita dapat pengiktibaran..

iina said...

Kak zany

betul tu.. tapi sini panas pun belum tentu dapat lawan sejuk lagi heheheh.. memanglah panas sekejap.. tapi keluar rumah je siaplah mengigil2

Bukan takut makan ubat.. just memang dari dulu tak suka bergantung dengan ubat-ubatan ;)

Cikgooden

Batu kat mana? hehehehe cari ler memana cikgu mana tau dapat banyak duit kalau rajin ler..

Biasa sini ambil masa sikit nak baik sebab perubahan cuaca pastu mana de klinik cam kat mesia.. leh p anytime.. semua appointment.. kalau nak cepat p ler hospital itu pun tggu ler berjam2 baru dapat jumpa doktor

Mashi

Gitulah ramai yang suka komen tapi tak ambil tindakan.. aku pun camtu gak kdg2.. buat peringatan utk diri sendiri :)

badakbiru said...

mm..ur posting make me open my mind to face the challanges and obstacle i am facing right now...thanks akak..!!

iina said...

Badak biru

Dik.. Insyallah.. buat ingatan diri sendiri kan :) setiap dugaan itu ada hikmahnya..

Kaktiny said...

aku simpan peringatan ni.. hehehhe... tapi bab main salji tuh.. kehkehkeh... aku taknak ler.. sbb aku PENAKUT UBAT.. warghkahkahkah...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin