Wednesday 3 September 2008

Cabut gigi

Hari ini aku ada temujanji dengan doktor gigi.. ingatkan hanya untuk konsultansi memandangkan pertemuan yang dulu.. scanning gigi dibuat.. tak sangka lak.. gigi geraham aku kena cabut hari ini juga.. menakutkan sungguh..

Mula kena suntik bius 2 kali.. aku dah ketakutan.. nasib tak rasa sakit.. lepas tu siaplah kebas sebelah muka.. sampai ke telinga dan sebelah muka ini rasa kebas semacam.. bibir rasa tebal semacam.. lidah sebelah pun kebas dan tebal.. tak leh gerak.. pipi juga rasa bengkak.. aku nak senyum pun hanya sebelah muka sahaja yang boleh digerakkan.. bibir sebelah kiri pun rasa tak leh gerak.. menebal je rasa.. tengok cermin muka cam biasa je takde lak bengkak sebelah ke apa..

Tapi sebab telah dibius.. memang bila dicabut gigi tu tak rasa langsung sakitnya.. hanya rasa tekanan sikit.. sebab dia tekan.. lepas tu terus dia cabut.. siap doktor tu tanya.. "Do you want to see the tooth" aku mengangguk kepala aku.. lalu ditunjukkan gigi geraham itu.. panjang ye gigi geraham tu.. menakutkan sungguh.. siap explain lagi.. apa masalah gigi tu.. akar dia dah stop tumbuh.. dah decay teruk.. bukan apa kena cabut gigi geraham ini sebab bertembung dengan gigi geraham bongsu yang tumbuh di belakangnya.. sebab itu gigi ini terpaksa dicabut.. untuk memberi ruang gigi geraham bongsu tu (apalah.. dah tua2 nie baru nak tumbuh gigi geraham bongsu) .. sorry ek aku tak ambil gambar gigi geraham yang kena cabut tu.. ngeri je kalau tengok balik gigi tu ;)

Panjang lebar explaination dentist tu tentang penjagaan seterusnya.. siap bagi aku antibiotik.. mouthwash.. kena makan benda yang lembut-lembut je.. tak leh minum alkohol (ceh.. macam aku drink alkohol.. tapi dia boleh gak aku tak minum alkohol.. sebab dia tanya aku dulu).. kena makan ubat antibiotik 3 kali sehari.. malam kena kumur-kumur dengan air garam.. kalau sakit balik datang jumpa dia.. sebelum selesai tadi doktor tu sempat jugalah letakkan antiseptik pada gusi yang berdarah tadi..

Sepanjang umur dewasa aku nie.. nielah kali pertama aku cabut gigi.. dulu kecik2 biasa ler.. dah tua2 nie bila kena cabut gigi begini.. memang menakutkan.. aku siap baca doa nabi yunus.. supaya aku tak rasa sakit tu sangat.. nie pun kepala dah rasa pening-pening semacam.. nampaknya buka puasa nanti aku kena makan bubur atau sup sayur jelah..

Selesai pertemuan.. aku kena bayar dentist 21pd untuk scanning dan proses cabut gigi.. lepas tu lagi 8pd untuk ubat.. melayang dekat 29pd semuanya.. bayar jelah tutup mata je.. lagipun aku tak apply health certificate tu.. kalau apply rasanya still juga kena bayar untuk rawatan gigi tu..

Tapi katanya mungkin gigi geraham bongsu itu perlu dibedah.. wahhh.. menakutkan lagi pulak.. dentist tu akan hantar surat ke dental hospital untuk rawatan.. emm.. takpelah demi untuk kesihatan.. aku ikutkan sahaja..

Oklah aku nak berehat.. terpaksalah aku batalkan ke CIS hari ini.. Penangan cabut gigi bulan puasa nie.. alhamdullilah belum batal lagi puasa aku.. sekadar kumur-kumur buang darah yang sejak tadi asyik bertakung dalam mulut..dentist di sini mesra pengguna.. dalam cabut gigi tu masih gak lagi senyum-senyum gurau-gurau.. walaupun aku dah kecut perut fikir kena cabut gigi geraham..

Harap petang dan malam ini selepas ubat bius nie hilang.. tidaklah aku teruk menahan sakit.. Insyallah.. masih teringat-ingat lagi semasa gigi geraham kena cabut tadi.. Lagi 2 minggu temujanji lagi.. harap-harap janganlah kena cabut gigi lagi.. waa.. ngerinya..

8 comments:

cikgooden said...

tengok ganbaq!..uihh..4 batang sekali cabut?..( kerap kumur air garam...cepat baik)

iina said...

idak ler 4 batang cabut ye.. pengsan teman karang.. ok nanti try buat tq ye cikgu

cappuccino said...

ala sian kat ko iina..kalo aku mau pengsan hahahhahah..aku ne mmg fobia kalo nk jumpe dentist..ape la kan?aku ne NHS dental pn tak gi daftar2 lagi..ish2..

badakbiru said...

uish...dah cabut tu..leh tumbuh balik ke?...akak thanks for the comment on my blog:D

iina said...

rusdi pelah ko nie.. wife pun doktor pun takut ke.. elok ler register.. kalau apply certificate tu maybe leh dapat rawtan gigi percuma..

badakbiru> takde tumbuh dah.. akak dah ilang gigi geraham satu.. tensen gak.. kalau tau kena cabut takde dah akak p jumpa dentist tu hehehe.. sama2 dik ;)

Kak Long said...

kak ina, terima kasih di atas komen/nasihat akak. terima kasih bebanyak.

saya fobia cabut gigi :D

julietchun said...

Aku dah terbayang2 doktor & nurse dok bertukang ngan gigi ko,berdiri bulu roma.

iina said...

kak long> sama2 kasih

julietchun> hehehe ko terbayang2.. nie aku yang duk menahan kena cabut lagi ler scary oii

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin