Monday 15 September 2008

Panas sekejap

Pagi-pagi sahur nie aku dah begang giler.. angin betul ler.. sakit hati pun ada.. geram pun ada.. kadangkala pelik jugalah.. takkanlah tak boleh nak fikir benda-benda yang remeh tu..

Kenapa nie marah-marah? nak cerita pun malas.. nanti terasa hati pulak.. tapi bila diamkan aku pulak yang sakit hati.. lebih baik aku cakap terus terangkan..

Camnielah.. selama aku duduk kat sini dah ramai family yang aku tolong sebelum mereka sampai lagi ke sini.. yang minta tolong carikan rumah.. yang minta tenancy agreement.. yang nak tanya itu ini.. dan macam-macam lagi.. tak pernah pula banyak masalah.. tak pulak banyak ragam.. yang kali ini.. memang mencabar betul kesabaran aku..

Dari satu email ke satu email aku reply.. tanya itu ini.. ok lagilah aku nak reply.. itu pun bukan dapat nak reply ontime.. yelah banyak benda lain nak buatkan dalam satu hari tu bukan ye aku duduk depan notebook 24 jam.. lagipun masa kita yang berbeza antara UK dan Malaysia 7 jam menyebabkan perselisihan masa yang tidak dapat dielakkan.. masa korang semua tidur, kat sini dah lewat petang.. masa korang tengah sedap kerja kat opis.. masa tulah kitaorg kat sini tidur.. time puasa nie oklah sebab bangun time-time camnie..

Kesimpulannya ye.. bukan tak boleh nak minta tolong.. tapi kenalah tahu gayanya.. tahulah cara.. tahulah budi bahasa.. dan tahu jugalah menilai masa orang tu camna.. janganlah hantar email.. lepas tu ym.. lepas tu sms.. berderet-deret non-stop.. takde gap pun.. kalau dah tau urgent.. tolong ler telefon terus.. kadang-kadang tu bila kerap didesak2.. ditanya2.. sesiapa pun jadi malas nak reply.. dapat orang respon dan tolong pun dah alhamdullilah.. kami kat sini pun hanya dapat bantu yang mana mampu je.. yang mana terdaya je.. bukanlah kami nie punya banyak masa sangat.. banyak perkara nak difikirkan sehari-hari.. kalau kena yang bukan study.. jadi student dependant oklah punyalah masa untuk reply atau layan apa-apa je.. kena orang macam aku nie.. dahlah study.. keje lagi.. masa utk keluarga lagik.. rumah lagi.. semua nak buat.. aktiviti komuniti lagi.. sekolah lagi.. ajk lagi.. masa yang ada pun terhad.. itupun kadangkala aku cuba juga luangkan masa untuk tolong mana yang mampu.. nak call mak n ayah pun bukan dapat setiap hari.. seminggu sekali pun dah cukup baik untuk aku..

Untuk yang berada di Malaysia.. kalau agak-agak nak minta tolong tu.. janganlah desak-desak orang sangat.. dan tolong jangan ingat kami nie cam permanent ajk untuk carikan rumah itu ini... suruh itu ini.. kami hanya mampu menolong mana yang mampu.. mana yang terdaya.. setakat urusan rumah.. nak ambil di airport ke.. nak makan ke beli barang ke insyallah kami boleh uruskan.. kalau hal-hal berkaitan visa tu.. pepandailah urus sendiri.. kalau rasa perlu juga nak tanya.. urgent sangat.. sila-silalah rajin telefon.. jangan pulak sms.. sebab sms nie nampak sangat tak profesional.. yelah kalau kita nak minta tolong orangkan.. kalau betul-betul urgent dan perkara tu pulak perlukan perbincangan panjang.. silalah call.. takkan lak tunggu kami di sini nak call.. hiss.. tak cakap nanti kata tak beritahu.. dah cakap kata berkira pula.. bukan begitu.. cuma kadangkala cara itu perlu betul.. perlu ada budi bahasa.. perlu juga ada tertib..

Kalau orang lain maybe tak kisah nak call.. tapi aku kisah.. sebab pada aku lebih baik aku call mak dan ayah aku.. call kawan-kawan baik aku.. pakwe makwe aku.. lagipun aku bukan jenis busybody sangat beria-ia nak ambil tahu hal orang.. itu bukan cara aku.. Lagipun logiklah kan.. kalau kita nak minta tolong orang.. kitalah yang kena call.. kena cari orang yang nak kita minta tolong.. bukan sebaliknya kan.. emmmm sabarr.. sabarr .. Lagipun sepanjang aku tolong orang.. belum pernah lagik aku yang terhegeh-hegeh nak tolong.. selalunya selepas orang tu minta tolong barulah aku akan tolong mana yang mampu.. aku nak saja-saja datang tolong.. minta maaflah.. kecuali kalau ada prkara itu yang aku rasa memang aku perlu tolong walaupun dia tak minta tolong.. itu sudah kes lain.. itupun terhad bukan semua orang aku buat begitu.. hanya mereka yang aku kategorikan kawan baik sahaja yang dah aku tahu hatibudi mereka sahaja yang aku akan tolong walaupun mereka tak minta pun pertolongan aku sebab.. aku dah tahu perangai dan sikap mereka..

Angin betul aku pepagi nie.. mahu hilang pahala puasa aku marah-marah nie.. tapi lebih baik cakap terus terang.. dari aku duk melayan rasa marah aku nie.. dan rasa geram aku.. ingatkan bila diam tu faham.. rupanya lagik tak faham.. emm sabarlah hati.. sabarrr.. (puas dah aku tarik nafas.. lepas nafas.. maybe kena buat senaman cam aku buat dengan anak murid aku hari tu kot)

Entahlah.. dulu aku datang ke UK semasa di Edinburgh dulu.. takde siapa pun menolong.. sampai airport pandai sendiri ler naik teksi ke accomodation universiti.. sewa bilik universiti seminggu.. cari rumah berjalan kaki sendiri dari satu tempat ke tempat.. pergi kelas lagik.. akhirnya kami menumpang rumah keluarga brunai selama sebulan dan akhirnya kami dapat rumah.. itupun semua kami uruskan sendiri.. masih lagi boleh survive.. lagipun memang sikap aku.. sukar meminta tolong orang sangat kecuali terdesak jika perlupun.. kenalah ada caranya.. entahlah.. lain orang lain ragamnya.. inilah satu ragam yang buatkan aku angin sekejap.. sabar.. sabarr..

13 comments:

Enche' Adykasyah said...

Itulah resam manusia.. Nak buat camane..? Tapi jangan marah sangat ye.. Tak baik.. Puasa ni nak melatih kita kan..?

iina said...

ady> yup puasa melatih kita.. tapi sabar ada had juga.. nie dah terlebih had.. kadangkala lebih baik cakap dari diam.. sebab kalau diam dia takkan tahu dan takkan faham..

julietchun said...

Dia yg mtk pertolongan kita tp kita plak yg kena kol/sms dia,aku bengang sgt kalo org camni. Ko tu bknnya ada ms sgt kan,nak study lg,nak kj lg,nk msk utk pakwe lg,dan yg paling penting nak jenguk blog aku gakkan :D peace Na.

Abahnajwa said...

Iina..

Wahhh..panas betul ni Iina..Ina jaga biro kebajikan ke kat sana Iina? manja sangat diorang yek? Kita dulu urus sendiri semua..ada gak kengkawan tolong sikit2 tapi dah kita yang nak datang..kenalah take ownership of the matters kan?

Abah simpati Iina dan amat faham apa yang Iina tanggung.. Kalau melampau2 sangat..senyapkan aja Iina...

Tenang2 ya...Kurang pahal puasa nanti...

iina said...

juliet> heheheh betul tu.. lawat dan blog walk hehehe.. bz tu memanglah.. aku cuba juga selit2 masa aku yg dah memang sibuk nie..

abah> bukan jaga biro kebajikan.. sebenonya saya s/u komuniti kat sini..kebetulan kdg2 ada org jumpa email saya, atau blog saya tu then trus diorg minta tolong.. well so far takdelah masalah pun sebab dah ramai yg saya cuba tolg semampu ye.. cuba kdg2 tu kalau dh over angin sat.. tak pernah2kan saya tulis something camnie.. nie mmg tahap sabar dah cross over the road dah.. nasib leh berhenti gik tgh2.. pose22 karang xleh raya lak hehehe

Daffodil said...

salam.. sabo kakak, uiks hilang plak karang kemeriahan nk sambut raya nih ekeke.. thanks 4 d wish!Apa pun yang penting kita perlu tahu setiap org ada masalah tersendiri dan mereka membantu mana yang terdaya..

tuan umah said...

uiiks..garangnya..takut aa...eh tak pakai voip utk calling msia ke?selalu ct pakai voip utk calling2.

semoga tabah mengahdapi dugaan dgn karenah org baru ya!

Kak Long said...

iush, sahur2 dah naik hangin. Sabo la kak. adatla, kita selalu fikir, kalau kita boleh buat apsal orang lain tak boleh??? saya selalu bandingkan itu dengan adik2 dan sesetengah orang yang saya rasa sengaja tak nak fikir atau buat perkara yang sepatutnya. Sedangkan saya plak, semua terpaksa lalui sendiri dan hadapi kepayahan segala, tapi sampai jugak kat sini. Apsal orang lain ni ngada-ngada, apsal depa tak boleh ambil inisiatif cam kita. Otak sama level jugak...tapikan satu benda kita jangan lupa, setiap kita berbeza, pengalaman membezakan kita......sebab tu kalau kita jenis yang cermat jangan ingat orang pun sama, atau kita pembersih, orang lain pun sama, atau atau segalalah kak oi.Saya selalu pujuk hati saya, kenapa adik-adik saya tak boleh fikir dan bersusah macam saya. Pastu kanda kata hoho mana boleh depa fikir macam u, u kak long, tak de tempat nak depend on. tapi depa tu ada kaklong, ada bangah ada banglang. Abis? camana nak suruh sama? Kadang-kadang geram jugak. Tapikan yelah....nak buat camana, pujuk2 la hati tu sendiri..... akak dalam bidang education pasti lebih terer bab2 nikan.

Let's dine out said...

La.. ingat nak citer pasal hari dah panas, rupanya panas pasal jadi biro perumahan ke..Biasalah tu, kita pun pernah rasa jugak....

cappuccino said...

sbr iina..aku phm sngt2 situasi ko..aku pn dh prnh lalui sume tu..yg byknye kite tlg pastu dh sng buat senyap jer kan..dh resam manusia gitu gamaknye..berpada je iina..kdg2 org suke ambik kesempatan..kalo dh nmpk dari awl dh tkleh pakai baik xyah layan trus ler..pndai2 ler dia bwk diri nt..

iina said...

daffodil>memang akak tolong mana yg mampu je..masalah ye lepas tolg satu.. ada satu lagik dia minta tolong pastu lagik.. pastu lagik.. lama2 tensennnn...

ctnik> memang leh call guna voip tapi akak nk ajar dia sikit bior dia yg kena call.. lagipun sebenornya diorg nie budak2 lagi.. bujang lgik pun.. kalau family tu pepaham juga.. tu yg angin sat..

kaklong> betul tu memang tak sama semuanya.. tapi kdg2 hilang sabo gak.. sebenarnya ini adalah insiden ke 4 5 dengan diorang.. dah lama sabo dah... akak cool je.. tapi bila dah kena email.. pastu ym.. tak cukup sms lak.. naik angin sat memang semalam akak ye begang dah xleh ctrl dah.. tu lepas gak..hehehe..

nas> hehehe saje bg tajuk cam nmpk cool je sebenonya panas giler hehehhe...

rusdi> tuler.. bukan apa yg aku duk begang nie.. budak2 bujang lak tu. bukan ye family.. tu yg aku naik angin sat.. pehal ler susah bebeno ye.. walhal bwk diri je.. bukan bwk family. sabo jelah adik2 aku nie.. hiss22

tuan umah said...

oo ingtkn family...tp kalau kategori 20an-sikap itu biasala bg ct.tp itulh hakikatnya hidup di perantauan kan...

"biarpun pendidikan tinggi selangit tetap takkan mengubah sikap seseorang"

iina said...

ct.. family ada gak.. tapi malas nak story mory.. sebelum nie pernah gak kena.. sampai penah delete ler email dari dia tu sebab begang sgt dan tak reply trus.. lama dah dulu..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin