Sunday 14 December 2008

UK?

(Episod tertunda hampir sebulan lebih)


Suatu petang di sebuah kedai kain baju di pekan Kuala Klawang..

Kebetulan adik iparku dan kakak iparku (geng-geng pompuan keluarga Haji Ibrahim) nak ke pekan. Kak ngah nak buat hair cut untuk anak buah aku si Nisa (lepas majlis kenduri cukur jambul dia malam sebelum tu) dan Kak Chik lak.. nak cari seluar track suit (dia nie memang jaga badan.. dah kurus pun nak kurus laei.. Jeles den hehehe)

Sedang sibuk membelek dan mencari kain tudung kiriman seorang rakan.. seorang adik yang tinggi lampai dan berkulit hitam manis menegurku.. kira-kira salah seorang dari assistant kedai tulah.. lepeh tu.. kulu kilir dia ngekor yo.. layan jelah..

Aku ambil kesempatan tanya jenis fesyen tudung terkini.. maklumlah nak bawak balik ke Glasgow kan.. takkan nak bawak tudung old fashion style.. dah ler kitaorang kat sini asyik ketinggalan jek dengan fesyen tudung kat mesia nie..

Sambil borak-borak tu dia tanya

"Akak dari mana?"

"Akak balik umah mak mertua akak kek Kg Jelin tu"

Pastu aku duk belek lagik tudung.. tanya-tanya harga.. cari warna yang sesuai.. siap ada list tu.. Pastu macam-macam lak soalan keluar..

"Abis tu umah akak kek mano?"

Lerr... maleh pulak nak jawab.. tapi melihatkan mukanya yang baik dan jujur ikhlas menanya.. yeke?? hehehehe aku jawab jugalah..



"Akak baru balik dari UK"

"Hah UK?" Dengan muka yang keliru habis

"Yelah UK"



"UK?? UK Ulu Klawang ke kak??"

Aku??? Baru aku kekonon nak eksen sikit.. ini rupanya jawapan yang aku terima.. Adoihhh ya.. adik ku sorang nie... punyalah standard orang sebut UK tu... ko bantai lak jawab Ulu Klawang.. nampak nar ko nie memang duk Ulu.. adeihhh

Aku dah ngekek gelak.. muka dia lagik konfius dan bertambah konfius..

"Ler ko nie takkan lak akak duk Ulu Klawang.. dah akak khaba akak duk umah mak mertua akak kek Kg Jelin tu"

"Abis UK mano lak kak?"

Adeihh aku tengok muka adik tu sambil tahan gelak lagi..

"UK tu mano laei yo.."

"UK?? United Kingdom yo?" sambil senyum-senyum malu kali ini..

"Hah betul ler tu.." sambil aku senyum gelak sikit2.. baki gelak sakan tadi.. hehehehe..

"Ingatkan akak memain tadi" Adeih ko nie

Dia tanya lagi.."Akak buek apo kek sano?"

"Akak sambung study balik"

Pastu banyak lag sesi soal jawab yo.. penat jawab ye.. macam-macam lah.. siap cerita dapat politeknik.. sebab dia lepas SPM.. ambil kesempatan tu kerja sambilan kat kedai tu.. aku pun nasihatkan baguslah.. selagi boleh belajar sambung je..

Yang aku tak tahan soalan dia lagi

"Abis.. napo akak cakap takdo lak slang mat saleh kak"

"Adeihhhhh ko nie takkan akak nak speaking english ngan ko lak.. apo lak kato orang lak tetibo lak akak cakap english" masa nie dia lak gelak sakan.. aku pun sambung sama gelak bersama..

"Iyolah.. selalu kan.. orang study obersea nie kan.. speaking english kan kak?? Mano lah tau akak dah tukar slang"

Aku tersenyum kembali.. teringat semasa aku pulang dari Edinburgh dulu.. memang semasa aku mengajar kuliah kursus "pengenalan kepada ICT" memang berbelit lidah aku nak cakap bahasa melayu yang formal.. malah ada beberapa perkataan bahasa melayu yang aku lupa..Itu dulu.. tapi sekarang nie takdelah gitu kot..

Balik tu dalam kereta.. aku cerita ngan Kak Chik ngan Kak Ngah.. diorang pun bantai gelak sama.. Kata Kak chik..

"Apolah dio tu... orang sebut UK, ada ke leh cakap lak Ulu Klawang.. kalau cakap Ulu Klang tu nampak lah standard sikit.." Sambil disambut dengan gelak ketawa aku ngan Kak Ngah..

Sampai sekarang kalau aku dengar jek orang cakap.. UK.. mesti aku teringatkan kata-kata adik tu.. Bagus gak tu kan.. sok kalau aku balik dari kg pakwe jek.. kekawan tanya..

"Ko balik kampung mana Na??"

Leh aku jawab "Aku balik kg UK"

Hehehehe.. tetiba jek teringat kampung..

Semoga mak dan abah sihat sentiasa hendaknya.. tiba-tiba juga aku teringatkan wan.. semoga panjang usianya dan sihat tubuh badannya jua ;)

15 comments:

SRISUFI said...

hikss...
baguih na citer nih...
heheh,,
salu bila UK ni kalo kengkawan dulu salu cakap..UK-Ulu Klang..

hahaha..sambil gelak gelihati ni akak..

UK oh UK

Kaktiny said...

wah.. kiranya ko ni tinggal kat UK.. kampung pun kat UK.. kagum kagum.. kehkehkeh...

julietchun said...

Aku ske adik tuh pekena ko,hahahha. Ok gak dia bagi ulu klawang, kalo dia bagi ulu kinta ke lagi ulu Naa,hahaha. Gelakssss giler ni.

yani_worldpeace said...

haha..kitorang pun slalu gurau2 ...baru dari UK, padahal dr Ulu Klang...

kesian gak adik tu sampai confius dgn jawapan akak...huhu

iina said...

Dik Sri

heehhehe UK ulu klang tu glamer pe.. cite isabela tu hehehe

Tiny

kira tak salah ler aku study kat UK sebab kg aku pun kat UK pe hehehhe

Juliet

ciss ko suka aku terkena ye.. takpe2 bg chance kat ko.. ulu kinta tu pun aku tak penah sampai tau hehhehe jadilah aku penah smpi ulu klang n ulu klawang dan dahsyat gik aku dah sampai united kingdom gak muahahahaha (aku lak gelak sakan.. yyeye)


Yani

Patut ko kesian kat akak tau.. adik tu memang kenakan akak jek.. sebenonya dia tu lurus bendul budak ye.. soklan semua style poyo je.. heheheh

ceri masam said...

hehehe! jadi sweet memory pulak cite ni for u kan? hehe great!

Enche' Adykasyah said...

Kalau UB apo pulak eh? Ulu Bondul yolah!

julietchun said...

Kalo aku jadik adik tuh aku wat2 tny lagik "tak npk muke cam omputeh pun,akak ni pandai tol temberang,hahahha,lariksss 100m.

Ungku Nor said...

hehehe..ko ni Inaaa..tak baik gelakkan budak tu..hahahaha..hohohohooo..

KTS said...

ekekekekekeke...
takyah duk UK klu nak slang omputeh...
kat KL ni pun berlambak yg slang lg omputeh dr omputeh tu sendiri..

padahal, balik umah mkn tempoyak ngan belacan gak...

klu betul aku tak kesah,... ni grammar berterabur... sebutan tunggang langgang... klakar betul..

mungkin smpi skaang ni aku rs budak tu tak percaya ko duk kat United Kingdom.. hehehehehehe

jane said...

salam puan iina....

saya ada lam kelas pengenalan pada ICT tu...

tapi saya suka slang puan. slalu dok depan lam kelas. keh2 !

kakpiah said...

assalamualaikum...
err.. nih nak panggil akak ker adik nih.. akak keriru oke..
memula nk mintak hampun mahap sbb tetiba saya ilang ingatan nak link kan blog awak *wah .. sopan kak piah*..
mcm la diva sgt sampai buleh lupa2 lak nak link kan blog.. wakakaka.. kak ungku & kak tiny jgn nyampok nak cerca aku oke..
tima kaseh gak sbb sudi link blog saya..
nih nak tanya nih..
best x studi kt Ulu Klawang tu? apo namo unibersiti? kot2 la lepaih nih saya boleh torai apply.. muehehehe...

iina said...

onelove

kadang2 teringat gelihati pun ada.. lama dah nak story asyik lupe jek ;)

Ady..

tak penah lak dengar lagik UB.. kat mana tu?? takat ulu bendul alah.. kita p carik port lain ler.. leh snap n click hehehe

Juliet

sebeno ye part muka tu pun ada adik tu sebut2 gak.. aku maleh nak story jek karang kata riak lak muahahaha.. dia siap puji kecantikan kulit aku tau muahahah sampai bakal anak aku ye kulit pun dia leh agak.. sesuka hati dia jek.. muahahha.. aku tau ko jeles ;)

kak ungku

sib baik akak takdo kek situ idak.. ntah2 akak yg golak bosa2 nnti

KTS

itu memang saje ngegada nak berslang2.. kalau cakap melayu ada slang english nyampah dgr.. hehehe.. aku maleh je nak speaking sebab slang aku dah takleh tune.. dah ikut style british english.. nak ckap style malaysian english lidah dah terpeliut muahahaha.. tak sesuai dah.. eksen nie eksen

takpe sok aku balik.. aku p jumpa balik adik tu.. (ntah2 sok dia jadi anak murid aku masuk universiti ahhhh terkejut dia kang)

Jane

adeihh ko ada ke dalam kelas tu.. takleh ingat ler masa dulu2 tu.. sampai skrg nie masih ingat lagik muahahaha.. tapi skrg dah terorist dahhh cakap BM dah laju dah.. stylo hehehehe.. (duk depan ke? patut ler muka cam ingat jek heheheh)

Piah

raso-raso ehh lah.. ekau nie adik den.. tapi kalau ko nak bagi akak ko nie raso muda leh jek ko panggil adik jek hehehhe (sah nampak muda nie kan siap org nak panggil adik nie.. best2222)

Unknown said...

salam tuan rumah..gelak akak...tulah lain kali guna full..kalau ckp pendek..macamlah jadinya...

iina said...

kak ina

hehehe.. alah takan nak sebut pepjg lak kan.. sebut pendek jelah tapi kan memang kelakar betul masa adik tu sebut.. selamba dek jek.. dengan muka yg jujur ikhlas bebeno.. itu yg tak tahan nak gelak tu.. ceh dia ingat org memain kot cakap UK

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin