Wednesday 3 December 2008

Seni Kepala Ikan


Pagi ini seperti kebiasaan surat khabar metro UK pasti akan aku ambil setiap kali menaiki bas ke tempat kerja. Aku pasti tidak akan ketinggalan untuk menyelak helaian demi helaian andai ada sahaja berita atau gambar yang menarik untuk dibaca dan dilihat.

Hari ini helaian surat khabar muka 3, memaparkan sederetan gambar dengan menggunakan kepala ikan sebagai seni.. Menarik pada pandangan mataku.. dan juga ingin aku kongsikan bersama..

Kalau orang kita.. pastinya kepala ikan ini sudah menjadi mangsa buat kari kepala ikan.. tapi pereka seni ini 'Anne-Catherine Becker Echivard' telah menjadikan filem tanpa suara lakonan Charlie Chaplin dan Buster Keaton sebagai inspirasi seninya.

'Fish are a great method of communicating my opinions on this world' katanya yang berusia 37 tahun dan kini menetap di Berlin.

'It is meticulous work which takes time' dia menjelaskan.

'Using fish can be a very obviously silly way of expressing a var­iety of emotions' katanya lagi.

Tambahnya 'There is a little of me in each of my projects.'

Menarik seni kepala ikan ini.. Tidak ada sesiapa menyangka kepala ikan pun boleh dibuat seni.. yang kita tahu.. buat kari atau sup jelah.. goreng pun sodap gak :)





7 comments:

Asmida Ismail said...

Salam,

Saya adalah antara silent reader kat blog aku dan glasgow. Saya suka blog ni hingga letak link kat blog saya. harap tuanpunya blog tak kisah, ye.
Comelnya ikan2 tu, kan? Ok, jumpa lagi di alam maya, heheh.

Kaktiny said...

kreatif gilers siot...kehkehkeh

tapi paling aku suker kat AKHBAR tuh.. ada NAMA AKU... BANGGA AKU WEH!!!...kahkahkahkahkah... walaupun aku FAHAM APA YG DIMAKSUDKAN oleh 'perkataan' tuh.. waaaa waaa waaaa...

julietchun said...

Tetibe aku teringin nak mkn sup kepala ikan merah tapi kang musim banjir susah skit nak dpt yg fresh. Kiut la gamba kepala ikan tuh, org seni mcm2 bleh drg pikir.

KTS said...

comey nya kepala ikan2 tu...
tp tak hanyir ke??

manusia ni macam2... bila dah kreatif, sume bole jd bhn... :D

iina said...

Asmida

Salam, tak kisah pun heheheh kan namanya utk dikongsi bersama kan :)

Tiny

mula akku pun muskil gak mana lak nama ko.. past aku tgk balik ahah muahahahah aku pun tak perasan.. glamour giloss ko kan kat uk nie.. kalau camtu kan ko pun kena creative gak kan

Juliet..

alah ko tunggu je kat tepi muara sungai ke tepi laut ke masa nelayan tu balik gerenti ko dapat yg fresh muahahaha.. tulah manusia kreatif mcm2

KTS

bau ikan tu aku xtau.. tapi aku agak ler sure tuan ye art tu dh sembur minyak wangi.. idak pun febreeze muahahaha..

cappuccino said...

hhahahhaha lawak gilerrr..comel lak anak2 ikan tu hahhahaha..

iina said...

rusdi..

memang kreatif sesangat diorg nie kan.. kepala ikan pun leh wat art.. dahsyat tu..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin