Friday 23 January 2009

I have right..


I have the right:

to be treated as an intelligent, capable and equal human being

to make mistakes

to ask for explanation

to state my own needs and set my own priorities

to ask for what I want

to decline responsibility for other people's problems

to say 'NO'

I'm OK, you're OK

Read that out loud.. and that are the rights that all of us have within us..

Today I read aloud those sentences deeply and meaningfully.. and I'm trying to believe it and so should you.. my friends.. ;)

6 comments:

aNIe said...

Kita manusia yang punya hak tersendiri...jadi...terpulang pada kita untuk menentukan hak kita...
Kan?

iina said...

Kak anie..

Betul tu.. tapi kdgkala kita seolah tidak yakin bahawa itulah hak yang kita ada.. kerana kita lebih bersifat menjaga hati org lain.. pendam rasa hati.. sedangkan kita punya hak untuk bersuara dan mengatakan tidak pada sesuatu yang kita tidak suka dan selesa ;)

Faisal said...

Ina, bukan tak yakin kot.. bangsa kita lebih bersifat mendahulukan orang lain kerana kita dah diajar sejak kecil untuk itu, lebih sopan santunnya kalau menghormati orang lain..

Rasanya golongan muda sekarang lebih bersifat terbuka, atau kadang2 tu terlampau terbuka sampai dah ke limit kurang ajar??

Aku mengajar anak aku untuk mengatakan yang benar walaupun ia pahit untuk dinyatakan.. Dan aku lebih suka kalau dia menyampaikan rasa tak puas hati dia dari mendiamkan diri sebab takut kat aku. Harap2 aku tak salah mendidik anak macam ni..


p/s: ko nak ke buku Jangan Bersedih tu? Bagi aku address ko, email kat aku ekk.. mfmy8892@gmail.com

ibundo said...

luv it. akak nak copy la, buat peringatan untuk diri akak ni. sebab akak ni bila kadang-kadang buat kesilapan, mulalah terpikir-pikir berhari-hari tentang kesilapan yang dah dibuat tu. adakalanya mengganggu tidur dan tugas seharian. padahal akak tak rancang pun nak buat kesilapan. satu lagi akak ni susah sangat nak cakap 'no'. sebab tu bila kengkawan datang jual itu ini (MLM la tu), akak tak reti nak tolak. main ambek dan bayar je la. Ee.. geramnya mulut ni tak boleh kata tak nak.

Kak Long said...

hehehe....sejak pi workshop assertive steps ni,ayat2 blog ni best la. Sapa yang kata "blog kau ni boring la" tu??? hehehe..... kau jawab AAK!!!

iina said...

Faisal

Yup aku agree sebab kita lebih bersifat menjaga hati sebab itu kita sanggup makan diri simpan dan pendam.. tapi aku sejak dulu dah lama amalkan sifat berterus terang.. kerana aku tak sanggup lagi menyimpan dan pendam apa dlm fikiran aku.. cuma kita pandailah memilih keadaan.. adakalanya perlu dan adakalanya kena tunggu..

ko nak pos ke?? hehehhe aku sesaje jek.. taknak susahkan ko lak nnti aku email ko k

Kak Pah

Kebanyakkan kita begitu.. lagi2 pula yg jual tu kwn2 kita sendiri nak kata tidak takut dia terasa hati.. saya pun dah byk kena gitu gak.. walhal pakai benda tu bukannya serius sgt pun.. tapikan kak sampai bila kita nak kata ya sahaja.. dah smpi masa kita kena kata tak nak.. nak2 ekonomi xbape ok nie kan elok sgtlah berjimat cermat. bagi jek alasan tu ckp akak ada keperluan lain nk guna duit.

Kak Long

Hehehe itu mmg ayat2 dalam bengkel tu.. malah setiap kami disuruh menyebut salah satu dari right itu.. dan fasilitator tu komen nada suara setiap yang menyebutnya.. dan bila tiba giliran saya. dia kata saya percaya dengan apa yang saya sebut itu.. dan saya kata ya memang saya percaya dengan kata-kata itu.. dan ayat yg saya sebut adalah 'to state my own needs and set my own priorities" ;).. harap dapat terus saya amalkan dan tanam dlm jiwa sendiri ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin