Friday, 30 January 2009

Tak percayakah?

Untuk bacaan 18SX sahaja.. Jika tak cukup umur sila 'adjust' usia anda ya..


Setelah sekian lama ia terbiar di situ.. menghampiri ke minggu kedua ia diam tidak berusik.. Hati sudah teringin lama.. fikiran pula asyik memikirkan.. badan pula asyik lesu dan letih.. rasa pula kejap ada kejap tiada.. antara mahu dan malu..

Rasa bersalah pula menerjah ke kalbu.. otak asyik mengatakan bila?? bila?? Hati pula asyik menyalahkan.. dimana janjimu?? dimana?? dimana? Rasa pula asyik membentak mahu? balik-balik alasan.. alasan?? alasan??

Akhirnya aku mengalah.. aku gagahkan juga langkahku.. menuju ke situ.. kulihat satu persatu.. ku pegang.. ku belek antara mahu dan kaku..

Ku ambil si pemutar baru.. yang masih berbungkus elok dalam kotak itu.. aku cari bekas hitam besar.. puas diselongkar tak jumpa pula.. rasanya baru sahaja aku lihat kelibatnya minggu lalu.. pelik.. sungguh pelik.. masa perlu hilang sembunyi.. masa tak mahu.. selamba di situ memandang kaku.. Jumpa pula si kecil hitam.. kecil pun kecil lah.. hanya itu yang ada menunggu..

Ku mulakan satu persatu.. membuka bungkusan merah .. mematah hancur satu demi satu kepingan.. jari mula rasa kebas dan kelabu.. ku gengam-gengam.. ku raba-raba.. ku rasa-rasa.. masih belum hancur sepenuhnya.. masih bersisa ketulannya.. namun aku pasrah dengan kudrat yang termampu..

Si pemutar baru menjalankan tugasan pertamanya.. aku buat ikut rasa binasa.. ikut hati mati.. ikut suka-suka tak malu.. jadi atau tidak.. tawakal sahaja.. janji ada.. janji terlaksana..

Selesai itu.. bersatulah ia.. ku perkemaskan sedaya ada.. jari mula singgah ke bibir.. merasa nikmat rasa manis masam secukupnya.. lalu si pemanas dibuka dan dibiar seketika.. bila sudah sampai ketikanya.. ia ku semadikan buat beberapa seketika.. buka dan tutup entah berapa kali jadinya.. risau andai aku terleka.. pasti terlupa.. pasti lain rasa.. pasti indah khabar dari rupa..

Penantian suatu penyiksaan.. hati menderita pedih.. mata asyik memandang masa.. jari asyik mengetuk meja.. mulut kumat kamit menahan nafas yang turun naiknya.. kaki mula melangkah.. kepala mula tercari-cari.. tangan pantas memegang dan merasa.. jari pantas menekan mengagak lembut kerasnya.. cukupkah?? sudahkah?? lama lagikah?? ohh.. banyak sungguh persoalannya bermain di minda

Melihat permukaannya yang tidak rata.. ada kehodohan di sana sini.. ada gelembung udara situ sini.. tak licin bak telur dikupas.. serata bak bukit yang ditarah peneroka.. aku terpaksa cari jalan menyembunyikannya.. bagaimana? guna apa? Otak mula memikirkan cara.. kaedah.. teori.. methodologi.. konsep.. hipotesis.. semuanya.. hampir sahaja mengambil alat kira-kira.. jika ada si 'sempua' pasti juga aku guna.. nasib takde.. jika tidak pasti glamour aku jadinya

Otak teringatkan si putih rasa.. guna sahaja 2 bahan yang ada.. ada baki si kuning keras dan si putih kristal.. bersatu kembali mesra.. mulanya kuning buruk.. akhirnya muncul jua si putih cantik intan berseri..

Kini si putih berseri menjadi penutup dan pelindung utama.. supaya yang buruk tersembunyi pasti.. diganti pandangan indah menawan.. dan si merah pula tersenyum menanti.. tak sabar berdiri di atasnya.. pasti lebih mengiurkan jadi tandingan.. mencerlah bergaya.. memukau mata..

Selesai sudah kesepian.. sebuah penantian.. semua kerinduan.. seribu keinginan.. hasrat dan impian nan satu.. malah cita-cita turut jadi taruhan utama.. hilang juga rasa bersalahku.. dan sengaja ingin ku tunjuk sebagai bukti nyata.. aku mampu melakukannya.. jangan tidak percaya.. jangan sangsi.. jangan kecewa.. jangan cemburu.. kerana aku boleh.. engkau pun boleh.. mereka pun boleh.. pastinya semua boleh.. kerana dimana ada kemahuan di situlah ada jalan.. disitu senantiasa ada penyelesaian..

Kek keju ku..

Kenapa?? Tak percaya ke?

Percayalah.. Aku yang membuatnya.. hehehehehe ;)

Esok baru boleh makan tau.. Kena simpan semalaman dalam peti ais dulu ya..

9 comments:

TOKMA said...

Nanti esok tokma tunggu kat depan rumah ek..pukul baper iina nak sampai?! keliur tokma nengok kek2 keju tuh tak sabar nak rasa.

Hmmm...ada cherry lagi...!!!

KAKTINY said...

mak aiii.. "sempat" lagik ko berkuntau siapkan kek beri-beri tu yer..
wallah weh.. hari tu ko tayang buah beri jer.. hari ni ko tayang kek nyer plak.. ko mmg superb tul ler..

selamat aku kureng ngan kek.. hihihi... (kalau buat pai pun sedap kan kan kan..)

one love said...

wuyo!!!
memang nak kena menuntut nih!

sifuuuuu :)

Tijah Lawa said...

perghhhh!!! laparnyer tengok! resepi plissss....

kakpah said...

mula kubaca puas menduga,
apa gerangan itu cerita
oo kek keju rupanya
si iina yang buat idak le ku sangka.

sodap ko na. molelehhhh air lio akak nengok gamba yo ha.

iina said...

Tokma

Heheheh tunggu depan pintu pagar jek ke kak ;) saya saja try test kak hehehehe ;)

Tiny

ko kureng kek??? selamat kek aku muahahaha leh aku ngadap sengsorang ekkk.. pai? lahh aku tak minat lak hehhehe.. alah semlm tg lm peti ais tu ceri tu dah nak kecut tu yg buat juga tu.. idak krg buang jek.. mahal lak tu.. ;)

OL

Alah try test suka2.. lgpun mmg nak makan sama.. last buat thn lepas.. thn nie tak buat lgik ;) tu yg try..

Tijah

Resepi ontway jap gik aku letak

Kak Pah

Hehehehe kak sedap tau kak semlm dah try sebiji kek dlm bekas muffin tu heheheh puji diri sendirik nie ;)

nahmy said...

perghh!...tergecur air liur. bab keju-keju ni mmg faveret nih!!

jane said...

salam puan,


nak respi jugak!!!!

iina said...

Nahmy

Heheheh ;) sedap

Jane

Ontway ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin