Sunday 23 March 2008

Tg Malim dan UPSI

Sejak entri semalam.. aku teringatkan rumah di Behrang 2020.. sempat ku duduki selama sebulan sebelum datang ke sini.. rumah baru jenis Semi-D.. malah sempat juga aku mengadakan kenduri doa selamat dan acara tepung tawar.. malah ramai juga rakan sekerja yang datang.. termasuklah keluarga..

Kali ini aku mahu menceritakan serba sedikit mengenai Tg Malim berdasarkan pengalaman aku menetap disitu hampir 8 tahun.. kenangan-kenangan yang pernah tercipta semasa berada di sana.. rakan-rakan sekerja yang kini merupakan sahabat baik hingga kini.. dan kenapa ia begitu istimewa padaku..

Rumahku di Behrang2020



















Diambil semasa bulan puasa tahun 2006..


















Baru dapat kunci rumah. kami datang tengok keadaan rumah semasa waktu rehat tengahari. Kini rumahku dah jauh berubah.. kata mak, ayah dah tanam pokok-pokok ditepi sudut rumah.. penuh dengan bunga dan pokok buah-buahan. :)



















Mashi dan shidah..


















Mashi ko ingat lagi tak gambar nie.. ada peristiwa lucu.. ingat tak kita makan dalam kereta ko sembunyi2.. sebab bulan puasa.. pulak tu semua dalam kereta tu takleh puasa hehehe.. ;).. mentang-mentang masa tu rumah aku baru siap.. deret tu pun takde sesiapa duduk lagi.. siap makan takut-takut..heheh.. Sekarang Shidah pun dah berhenti kerja dengan FTMK.. tak tahulah jika aku berpeluang berjumpa dengannya selepas ini.. namun rumah mak dan ayahnya kami tahu dimana.. insyallah kita berjumpa lagi nanti shidah.. :)

Semasa kenduri doa selamat masuk ke rumah baru. Bersama Abah, Jai, Kak Jee dan pakwe.



















Di dapur rumah selepas kenduri doa selamat.. Shikin, aku (baju belang biru gelap), Aslina, siti, imi, mak, adik, kak Jee dan mak mertua..



















Gambar diambil semasa dalam perjalanan ke bangunan FTMK


















Masih dalam kawasan kampus Universiti Pendidikan Sultan Idris, setiap kali aku lalu disini aku pasti kagum dengan pemandangan gunung di tengah jalan ini

Bangunan Malim Sarjana..


















Bangunan dimana terletaknya Fakulti Teknologi Maklumat & Komunikasi (FTMK).. dan tingkat 1 terletaknya bilik aku.. tah sapalah yang ambik bilik tu sekarang nie ye :)

Pemandangan semasa dalam perjalanan dari pekan Tg Malim ke UPSI atau Slim River,


















Setiap kali aku berada di tengah jambatan ini.. deretan gunung-ganang ini pasti menjadi pandangan utama

Sebenarnya laluan lama ke pekan Tg Malim terutamanya dari UPSI atau Slim River yang dulunya melintasi landasan keretapi telah lama ditutup.. Kini satu jalan baru telah dibuat yang merupakan satu jambatan pendek berpusing.. untuk ke pekan telah dibina..



Teringat dahulu semasa tahun 1996 kali pertama aku sampai ke UPSI ketika itu IPSI (Institut Pendidikan Sultan Idris). Ketika itu aku masih pelajar tahun 1 di UKM, kami ada perlawanan hoki antara team UKM (aku merupakan pemain hoki UKM selama hampir 4 tahun; sejak dari matrikulasi UKM) dan team IPSI.

Masih aku ingat lagi kantin kecil (kini dikenali sebagai Dewan Sri Tanjung)tempat dimana kami makan kuih hijau bergula di dalamnya.. sejak itu kuih itu menjadi kegemaranku (tak tahu nama). Setiap kali ke pasar ramadan pasti aku akan beli kuih tersebut. Aku masih ingat ketika perlawanan tersebut kami sempat mandi di salah sebuah asrama di situ.. airnya sungguh sejuk sekali kerana kawasan Tg Malim yang hampir dengan gunung dan bukit..

Ketika aku memulakan kerja sebagai tutor di UPSI.. bulan 6 tahun 2000, bayangkan kawasan kampus ketika itu masih bertanah merah.. jalan tar baru sahaja dibuat.. bangunan canselor di sebelah bangunan lama mercu tanda SITC (bangunan suluh budiman) baru sahaja siap.. tak lama aku bekerja.. bangunan itu dirasmikan dan aku ditempatkan di salah sebuah bilik dibangunan itu.. tapi aku jarang sekali duduk dibangunan itu.. kerana sering berada di bilik tutor di bangunan makmal IT. Malah jalan ke proton city ketika itu pun.. masih bertanah merah.. sedang dibaiki dan di letak tar yang baru.

Kenangan ketika bengkel penyelidikan di Hotel Heritage Ipoh



















Bersama rakan penyelidik, Sidi, En. Khairul, Nazeri, Che Soh, Kak Ramlah, Aslina, Kak Jamilah, Sikin dan Mashi..

Gambar kenangan semasa majlis konvokensyen UPSI yang julung kalinya diadakan di PICC Putrajaya.. menikmati jamuan ringan selepas selesai majlis penganugerahan ijazah kepada pelajar-pelajar FTMK.. sebagai lecturer, setiap tahun kami wajib berarak sebagai wakil kakitangan akademik..



















Aku, Kak Ramlah dan Mashi.. (selepas selesai majlis konvokesyen)


















Kami kini sedang melanjutkan pelajaran.. Kak Ramlah di Uni. Teknologi Malaysia (UTM), skudai Johor dan Mashi di Uni. Christchurch New Zealand. Antara sahabat baik.. semoga persahabatan kita kekal hingga ke akhir hayat.. insyallah kita juga akan menyarung baju konvokesyen ini tetapi atas tiket penganugerahan Ijazah Sarjana Kedoktoran dengan membawa title Dr pada awal nama kami. Bukanlah bermaksud mengagungkan gelaran Dr tersebut.. tetapi sebagai pembakar semangat.. insyallah kita akan dapat menaiki pentas mengenggam ijazah PhD .. Melihatkan gambar ini aku dapat gambarkan saat itu.. dan detiknya.. bila kita berkumpul semula.. dan mencipta kenangan baru bersama dalam mendidik dan mengembangkan ilmu.. itulah janji kami sebelum masing-masing mengorak langkah meneruskan perjalanan study yang telah kami pilih.. semoga kita berjaya dan tabah menempuh semua dugaan ..insyallah

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin