Friday 21 March 2008

Konsultansi

Hari ini aku berkonsultansi dengan seseorang di Malaysia.. banyak sungguh ilmu yang aku perolehi tentang cara dan teknik yang betul dalam berdoa. Selama ini banyak yang tidak aku ketahui dalam cara memohon apa yang kita kehendaki.. gelombang beta, alpha dan tetha.. selama ini kita sering berdoa dalam tahap beta.. dimana kita hanya memohon dalam keadaan tertekan.. menyebabkan doa kita sering tidak sampai.. sering terawang-awang.. rupanya ada cara berdoa yang betul.. kita sepatutnya tidak berasa tertekan.. sepatut meminta bila berada dalam keadaan yang tenang dan mampu visualkan apa yang kita kehendaki.. sungguh hebat kuasa minda manusia sebenarnya.. hanya kita sahaja yang tidak tahu.. dan mungkin terlepas pandang..

Alhamdullilah.. semoga dengan adanya ilmu ini, aku mampu melakukannya dengan sebaik mungkin.. memang banyak membantu dalam mengharungi kesukaran dalam study dan mencapai hajat yang aku tunggu setelah sekian lama.. kita harus yakin.. Allah itu tahu dan boleh menjadikan apa sahaja.. bak kata sahabat tadi.. ketenangan, kebahagian, kejayaan semuanya MAKHLUK ALLAH.. dengan cara solat & doa, meditasi dan visualisasi insyallah semua yang kita hajati dapat kita perolehi.. otak kanan memegang rahsia VISUALISE, IMAGINASI & TALIAN HAYAT DGN ALLAH dan kita seharusnya pasrah, redha dan supplication to Allah..

Bila sahabat ini menceritakan tentang peranan visualisasi.. aku teringat seketika.. bukankah kajian aku yang dahulu adalah mengkaji peranan visualisasi dalam meningkatkan kemahiran berfikir dikalangan pelajar.. malah aku turut mengkaji bagaimana manusia itu boleh meningkatkan pemahaman dengan menggunakan teknik ini.. itulah yang aku ingin kaji.. dan telah berpuluh artikel yang aku baca tentang kelebihan ilmu visualisasi ini.. namun dalam pada itu aku tidak pernah terlintas pun untuk mengaitkannya dengan hubungan kita kepada allah.. melaksanakannya dalam berdoa.. menvisualkan apa yang kita kehendaki itu semasa berdoa dan membayangkan yang kita telah pun perolehinya semasa memohon kepada ALLAH.. tersentak aku seketika bila ini diberitahu padaku.. betapa kecilnya skop ilmu yang ku ketahui.. selama ini tidak pernah terlintas pun difikiranku.. tapi benar.. semakin aku mencari ilmu.. rupanya aku juga semakin banyak belajar tentang kehidupan.. tentang maknanya.. apatah lagi kaitannya dengan pencipta kita.. ALLAH s.w.t

Insyallah semoga dapatku laksanakan dan ku cuba.. sungguh berharga ilmu yang aku perolehi ini.. takjub aku dengan secebis ilmu yang begitu mudah.. tetapi ramai diantara kita tidak ketahui atau ambil peduli.. semoga dengan adanya pengetahuan ini.. aku dapat capai semua yang aku impikan selama ini.. dan laksanakan tanggungjawabku dengan ikhlas, pasrah, redha untuk mencapai keredhaan ALLAH.. untuk membina dan membantu insan yang lain.. dalam memperkembangkan ilmu.. dalam mendidik anak bangsa dan umat muhammad.. bukankah itu tanggungjawab kita sebagai pendidik.. sebagai pensyarah.. dan tanggungjawab kita juga kepada negara dan bangsa.. dalam pada masa yang sama untuk mencapai keredhaan ALLAH..

Saat sukar dan payahnya menghadapi dugaan dan cabaran.. jika kita ikhlas dan redha.. insyallah.. allah akan mudahkan laluan kita.. dalam apa juga dugaan yang kita hadapi.. maka kita tidak lagi gentar dan rasa sukar melaluinya.. kadang kita hanya sekadar berdoa.. tapi jarang menghadirkan diri kita semasa berdoa.. fikiran ditempat lain. tapi tangan menadah berdoa.. kadang sekadar melafazkan.. tapi tidak benar-benar memaksudkannya.. kita tertekan dalam berdoa.. kita mendesak.. rupanya itu bukanlah cara berdoa yang terbaik.. sepatutnya kita lakukan dalam keadaan yang tenang dan relak.. benar-benar menghadirikan diri kita kepada ALLAH semasa berdoa.. dan itulah juga caranya untuk kita mencapai khusyuk.. masyallah.. hebat sungguh kan.. itulah kesimpulanku semasa selesainya sesi konsultansi tadi.. alhamdullilah

Sesiapa yang berminat untuk mendapatkan maklumat bolehlah pergi ke halaman web ini.. untuk mendapatkan sedikit maklumat tentang apa yang aku katakan tadi http://kliniksukses.blogspot.com/. Insyallah ianya dapat membantu dalam menangani stress, cabaran dan dugaan dalam hidup..

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin