Saturday 22 March 2008

Sabtu, bonnypack dan shopping

Semalam kak khadijah telefon aku.. ajak aku ke bonnypack untuk tunjukkan jalan.. dia baru beli kereta mpv seminggu yang lepas.. so masih lagi tak fasih jalan-jalan di sekitar glasgow.. so aku pun bawalah tunjuk jalan ke sana.. tapi pada masa yang sama aku advice suruh beli satelite navigator antara yg famous tom-tom.. biasa orang kat sini beli sat nav utk memudahkan kita untuk ke sesuatu destinasi..senang nak tahu jalan.. aku yang takde kereta nie pun dah ada sat nav.. beli semasa ke inverness yang lepas.. keretanya belum ada lagi.. tapi sat nav ye dah ada.. sampai kena perli dengan kak ina.. bila ko nak beli kereta nie na.. heheh kak ina.. itu kena tanya pakwe.. bab-bab kereta nie kena ikut selera dia.. karang ada juga orang yang tak berkenan..

Dapat jugalah tadi membeli barangan rumah.. seperti kebiasaan.. memang kebanyakan kami akan membeli barang rumah.. dapur, hardware, duvet, pinggan, pyrex dan lain-lain di bonnypack.. murah tetapi barangan yang di tag adalah tanpa vat.. semasa bayar nanti barulah akan dimasukkan vatnya sekali.. (cukai) dalam 17% dari jumlah harga barangan yang dibeli.. selalu kami akan survey harga dulu di bonnypack.. kadang kala semasa sales di watt brother atau TJ Hughes.. jika barangan berkenaan selepas termasuk tax.. lebih kurang atau murah dari yang di bonnypack kami akan beli.. seperti pyrex dan pinggan mangkuk.. maklumlah orang perempuan kan.. sememangnya.. sesiapa yang ke glasgow.. kalau orang malaysia lah.. kami advice pergi ke bonnypack untuk membeli barang..

Selepas bawa mereka ke bonnypack.. singgah pula di kedai khasmir.. biasalah untuk membeli daging lembu dan tulang.. dan termasuklah paru lembu.. hanya di khasmir sahaja benda-benda nie mudah diperolehi.. dan kebiasaan mesti beli dalam lingkungan 2-3kg.. aku lah kalau beli.. kalau pakwe lagi banyak kot hehehe.. sebab dia yang suka makan paru dan tulang serta daging lembu.. aku tukang masak dan goreng jelah.. makan setakat sikit-sikit sahaja.. mengenangkan isnin ini, aku akan mengadakan mesyuarat ajk masakan.. untuk majlis sirah rasullulah.. maka biasalah.. kenalah prepare benda nak masak pada hari tersebut.. lebih kurang dalam lingkungan 15-20 orang yang akan datang.. seronok juga dah lama tak menjemput orang datang ke rumah ramai-ramai.. yang terakhir adalah pada hari raya aidiladha yang lepas..

Selepas ke bonnypack.. aku terus ke city centre.. semalam tak sempat nak ke matalan.. so hari ini memanjangkan kaki ke situ.. memang ada sales.. tapi taklah sebanyak semasa new year sales yang lepas.. dapatlah belikan pakwe baju.. dalam pada itu aku terserempak dengan sepasang couple dari lancaster rasanya student dari Iran .. dari gayanya lah.. tanya tentang tempat menarik kat glasgow nie sebab mereka.. baru sampai tak tahu kemana.. so aku jadi tunjuk arahlah.. suruh ke george square.. kalau datang glasgow tak ke george square tu.. ibarat seperti ke london tak ke trafagar square ler.. lagipun di situ ada tourist information centre.. jadi tourist guide hari nie :)

Sebenarnya ke city centre sekadar untuk mengisi masa lapang.. biasalah pakwe kan kerja.. dari pagi hinggalah ke petang hari.. 4 hari cuti duduk rumah sahaja.. terasa bosan.. so ambil peluang untuk mencuci mata.. setakat pusing bandar glasgow pun setakat mana je.. tapi.. bila ada sales.. seronok sikit nak berjalan.. malam ini cadangnya insyallah aku nak sambung report yang aku belum selesai edit lagi.. sejak semalam tutup buku terus tak buka hehe.. tapi hari ini kenalah buat selesai seronok menghabiskan duit.. sampai kena pesan dengan sorang sahabat nie.. belanje beringat-ingat sikit :) dah ingat dah pun.. tapi mana yang dah terbeli tu. kira burn jelah kan :)

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin