Sunday 9 March 2008

Pilihanraya ke 12

Semalam keputusan pilihanraya yang ke 12 diumumkan.. kerajaan BN menang majoriti mudah.. dan pembangkang berjaya menguasai negeri Selangor, Kedah, Perak, Kelantan dan Penang. Satu kejutan yang besar bagi barisan kerajaan yang ada sekarang dan juga kejutan besar untuk kebanyakan rakyat malaysia..

Riaksi ku? Terkejut ya.. namun mungkin rakyat mahukan perubahan daripada kerajaan.. setelah pelbagai isu yang sering timbul kebelakangan ini.. kenaikan harga minyak dan barang, perhimpunan kaum dan isu hindraf.. macam-macam perkara yang timbul menyebabkan pilihanraya kali ini memihak pada pihak pembangkang..

Namun malangnya sejak kemenangan diumumkan beberapa tempat dan kawasan juga terdapat rusuhan.. terutama dikawasan kampungku sendiri.. rusuhan berlaku.. malah dikawasan berhampiran SUK sendiri.. kenapa perlu merusuh.. jika kemenangan telah diperolehi.. dan perubahan yang diinginkan.. entahlah.. ramai sungguh yang begitu taksub dengan kemenangan yang diperolehi..

Sedih pun ada kerana remaja kini terlalu taksub dengan sesebuah parti.. malah kemenangan disambut dengan keterlaluan.. hingga menyebabkan orang awam sendiri takut untuk keluar rumah.. jika ini kemenangan yang mereka mahu kenapa perlu bertindak diluar batasan.. pelbagai cerita aku dengar semasa sesi pengundian dijalankan.. tapi jika selepas sahaja kemenangan diperolehi sudah pelbagai rusuhan dan berita diterima.. bagaimana pula akan datang?? Jika keadilan dan kesaksamaan yang diminta.. adakah itu caranya untuk merealisasikan hasrat??

kita lihat sahaja nanti apa yang akan berlaku seterusnya.. kepimpinan yang baru akan dibentuk dan aku juga mahu lihat jika janji-janji yang mereka taburkan dan katakan akan dilaksanakan.. dibuat atau tidak.. kita lihat sahaja nanti.. keputusan rakyat malaysia telah dibuat.. kita hormati keputusan itu dan mereka ada masa 4 tahun untuk membuktikan janji mereka.. aku bukanlah menyokong mana-mana pihak.. lebih suka memerhati.. namun aku berharap negara kita akan terus aman, selamat, makmur dan stabil..

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin