Thursday 20 March 2008

Cuti Easter dan Rehat

Esok cuti hingga hari Isnin.. alhamdullilah.. seronok bercuti.. selepas beberapa minggu asyik sibuk dengan tugasan dan study yang tak kunjung hentinya.. Esok juga aku cuti dari kerja hingga ke Isnin.. bolehlah berehat di rumah dan menyiapkan tugasan proposal.. hampir siap sebenarnya hanya perlu ditambah serba sedikit..

Hari ini Suthanya bawa anggur lagi.. semalam dia belikan anggur juga.. ajak kami makan sama-sama.. mentang-mentang murah je dia beli kat ALDI.. 45p.. sampai 2 hari nie asyik makan anggur free je.. sebab itulah semalam tu mula belajar bahasa Thai.. dek kerana penangan anggur yang dibeli oleh Suthanya.. sebenarnya dah seminggu ini.. aku, suthanya dan kak haizan sering makan tengahari bersama.. bukanlah makan diluar.. tapi masing-masing semua bawak bekal.. aku jelah kadang-kadang malas.. beli je sama ada dari gregg.. atau kadang dari tesco.. apa lagi sushi kegemaranku tulah.. boleh bawa bekal tapi aku malas nak membasuh tupperware.. dan lagi nak bawak.. pulak tu pakwe hari-hari bawa bekal.. kadang tengok nasi tinggal sikit je.. pagi tu. so kenangkan dia balik nak makan pagi.. dan bawa bekal.. kadang aku batalkan je hajat nak bawa bekal dan hanya beli roti sandwich dari gregg atau tesco.. kadang aku turun beli kat costa je.. atau Joana bites.. ikutlah.. kadang masak juga pagi.. mee atau nasi goreng.. tapi sejak kami sering makan tengahari bersama.. aku rajin sikitlah bawa bekal.. apatah lagi si Suthanya tu ari-ari bawa bekal nasi dan lauk.. selalu gak dia offer.. tapi almaklum ler kan... memang dah tau tak halal.. so tak pernah teringin pun nak merasa apa yang dia masak..

Hari ini aku tanya Suthanya berkenaan festival yang ada di thailand.. sebab aku tahu ada festival air .. songkran.. dan satu lagi apatah.. seronok juga berborak pasal negara masing--masing.. sempat jugalah aku terangkan tentang malaysia serba sedikit.. siap cerita pasal pakaian kebangsaan lagi.. pasal majlis perkahwinan.. proses berkahwin.. hantaran.. siap tunjuk gambar dalam internet.. aku siap tengok pakai traditional thai.. kain sutera thai cantik-cantik.. kata Suthanya kalau convert dalam pound.. hanya sekadar 7pd sahaja.. murahnya.. aku, mas dan kak haizan siap plan nak kirim kain dari suthanya kalau dia balik thailand.. murah giler.. siap nak order lagi.. itulah jadinya bila dah orang perempuan nie berkumpul takde topik lain heheh.. apatah lagi suthanya nie orang thailand.. bukan jauh beza sangat adat dan budaya kita pun.. jenis kain pun tak jauh beza.. memang cantik buat baju kurung.. seperti kain songket dari trengganu.. cuma tidak berkilat.. habislah.. lepas nie kalau suthanya balik ke thailand.. berpasang-pasanglah kain dia beli utk kita orang nie..

Hari ini bekerja seperti biasa.. cuma kebelakangan ini ramai staf mula balik awal.. pukul 5.15 atau 5.30 kebanyakan dah balik,. tinggallah aku seorang diri buat keje.. kadang terfikir gak nak cabut balik je.. tapi kenangkan keje yang masih tak siap.. buat jugalah kadang hampir ke pukul 5.50 baru siap semuanya.. kadang hanya tinggal aku sahaja dibangunan tersebut.. semuanya sunyi dan sepi.. nasib juga bangunan legal house itu berhampiran dengan bus stop.. so bising dan riuh rendah juga dengan bunyi bas yang lalu lalang.. apatah lagi jarak untuk ke city centre hanya sekadar 1 bus stop sahaja.. jalan kaki pun tak sampai 5 minit.. so seperti biasa hari khamis.. dan esok pun cuti kan.. aku ambil peluang ke city centre.. memang aku kerap juga ke city centre selepas waktu kerja di hari khamis kerana kebanyakan kedai tutup sehingga pukul 8mlm.. masa inilah peluang untuk mencuci mata dan membeli belah..

Hari ini banyak juga sale merata-rata.. maklumlah sempena cuti easter ini.. aku seperti selalu mesti survey perfume.. dari sale x'mas dan new year.. hinggalah sekarang.. asyik beli perfume je.. siap leh hafal semua brand perfume.. siap tahu dah range harga dia bagaimana.. so bila sale je.. kalau murah memang aku tak fikir panjang untuk beli.. dah banyak yang aku beli.. sampai kena perli dengan pakwe.. ada yang aku tak berkenan.. aku dah hantar balik ke malaysia semasa Baha ambil kotak beberapa bulan yang lepas.. tapi biasalah sebab tengah sale.. dan selalu juga sale.. aku rajinlah beli perfume.. semua kebanyakkan dalam range 15-30pd.. selalu aku beli dalam range 20pd je.. paling mahal pun.. itupun ikut brand yang aku suka baunya.. hampir setiap kali aku mesti ke debenham untuk test perfume.. dah berkeping-keping kad tester tu aku kumpul.. dan juga dah banyak juga yang aku aim nak beli hanya tunggu bila harganya murah sahaja.. ada peluang memang aku beli terus tanpa fikir panjang.. so memang beli perfume lagi hari ini.. brand burberry.. not bad bau dia.. siap gift dalam harga 17.99 utk 50ml.. sebelum tu siap survey lagi kat boots.. memang berbaloi beli.. so ambil keputusan untuk beli tanpa fikir panjang hehehe.. nie kalau pakwe tau sure kena perli lagi.. tapi.. aku dah belikan dia perfume tau.. dalam beli utk diri sendiri beli juga utk dia..

Seterusnya aku singgah ke TJ Hughes.. sebenarnya semalam aku ke sana bersama kak haizan semasa ontway ke uni.. sempat lagi singgah TJ Hughes.. tengok water filter jug.. tgk murah je.. dan memang plan nak beli pyrex 3 set hanya 8pd je.. teringat pesan Mashi yang juga kirim dengan aku (mashi ko punya aku beli lain kali.. tadi tak larat nak beli sampai 2 set.. heheh).. belanje sakan gaklah.. sebab kebetulan tengah murah.. lagipun aku ye style kalau dah berkenan tu aku beli je.. sebab bukan apa.. aku nie jenis survey n buat research dulu sebelum nak beli barang.. kadang memang berzaman fikir .. tapi kalau dah berkenan tu aku terus je beli tanpa fikir panjang..heheh..

Balik ke rumah aku keletihan.. seperti biasa perlu masak untuk makan malam.. itulah hidup sebagai isteri.. bangun pagi masak sarapan.. terus ke universiti.. petang kerja.. balik kerja masak lagi utk makan malam.. sini kita takde pilihan nak tak nak kenalah masak.. harap nak makan kat luar pun terhad.. setakat nak makan kebab atau nasi briyani sekali sekala bolehlah.. tapi selalu.. parah ler duit poket.. kadang beli juga.. ayam goreng chicken cottage atau chicken hut.. atau kadang fish n chips.. atau pizza.. ikut harilah.. kalau hari gaji.. memang selalu ler kena suruh belanje.. minggu nie giliran aku pulak belanje pakwe.. minggu lepas makan di lemon tree pakwe abis 25pd belanje aku makan.. hehehe.. dah dia ajak makan .. kenalah bayar.. minggu nie aku dah janji nak belanje pulak kat kebabish.. takpe.. bukan selalu pun kan..

Rasa lega sedikit memikirkan esok cuti.. boleh berehat dirumah.. atau window shopping esok.. tengoklah camna nanti.. mungkin ajak pakwe berjalan di city centre sementara ada sale di debenham 50%.. hehehe.. masa untuk abiskan duit.. his...hiss kena beringat nie..

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin