Monday 10 March 2008

Tugasan lagi

Kini setiap minggu aku perlu menyiapkan tugasan yang diberikan oleh George.. dan setiap Isnin jugalah aku perlu berjumpa dengannya untuk memberitahunya apa yang telah aku perolehi dan aku baca. Rabu ini aku diminta untuk menyiapkan laporan berkenaan tajuk research baru yang telah dibincangkan beberapa minggu ini. Aku perlu juga menjelaskan objektif dan research questions. Suntuk sungguh masa yang aku ada.. dan pada masa yang sama juga aku perlu untuk memahami apa sebenarnya yang George kehendaki dari aku.

Ya sememangnya ramai rakan yang terkejut bila mendapat tahu yang tajuk research aku kini telah berubah.. aku tidak lagi mengkaji simulasi realiti maya seperti aku rancang pada awalnya.. sayang.. dan rugi.. ya.. memang amat terasa sekali apatah lagi sudah banyak masa aku habiskan untuk menyediakan bahan literature review yang berkaitan.. tetapi apabila diminta untuk mengkaji sesuatu yang baru.. maka aku tersentak seketika.. sebenarnya kajian aku kini lebih berbentuk pembangunan bahan pembelajaran.. berasaskan web based learning atau e-learning mengikut guideline SCORM 2004. Syukur juga kerana bidang e-learning adalah bidang yang tidak asing bagiku.. thesis MSc ku dulu berkisar dari konteks e-learning dan kini aku tak sangka.. aku berbalik semula mengkaji system e-learning dan menghasilkan framework baru untuk digunakan mengadaptasikan bahan pembelajaran yang sedia ada sama ada dalam bentuk CD atau web based kepada bahan pengajaran yang compliant dengan SCORM 2004.

Aku kini seolah-olah teraba-raba semula.. tercari-cari dan hanya mengikut haluan yang ditentukan.. aku nekad untuk mengikut arah tujuan yang dicadangkan oleh george.. sekurang-kurangnya dia mampu memyokong aku dan memberi panduan.. mungkin ada hikmahnya.. ada baiknya.. aku tawakal sahaja dengan ketentuan ini.. aku yakin pasti ada sesuatu yang terbaik untuk ku .. insyallah.. semoga aku dapat ilham dan inspirasi dalam mencari dan mengkaji ilmu dan menemui apa yang sebenarnya ingin dicapai diakhirnya..

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin