Wednesday, 19 March 2008

Belajar bahasa Thai (buah-buahan)

Hari ini aku belajar bahasa Thai dengan Suthanya.. hari ini bermula dengan menyebut nama buah-buahan.. aku ajar dia sebutan dalam bahasa melayu dan dia juga ajar aku dalam sebutan Thai.. menarik kerana ada sesetengah buah-buahan yang mempunyai sebutan yang hampir sama.. seronok juga belajar bahasa nie.. aku siap ajar dia sebut selamat datang.. dan dia ajar aku sebut sawadi.. hehehe

buah-buahan yang kami belajar hari ini

Grape = Aggun = Anggur
Banana= karuyai = pisang
mango=manuwang=mangga
mangosteen=mangkut=manggis
Durian=Tulian
Cempedak=cempedak (sama gak dalam Thai sesetengah tempat sebut champa)
Jackfruit=kanun = nangka
Ciku = mamud
Buah salak= sala
Guava=Farang=Jambu batu
Starfruit=Talingping=belimbing

Banyak lagilah.. selalu juga si Suthanya nie kena interview dengan aku.. pasal studylah.. pasal elaunlah.. pasal gaji lecturer kat Thai lah.. pasal barang-barang yang murah kat Bangkok.. macam-macam lagi .. setiap hari ada je topik yang aku akan tanya.. walaupun nama je sebelah negara tapi banyak juga yang aku tak tahu... si Suthanya.. satu apa pun tak tahu pasal malaysia.. kadang siap aku perli dia lagi.. I know lots about your country.. but you know little about malaysia.. hehehe.. lepas tu dia mesti tersipu-sipu dengan aku hehehe.. seronok juga melayan dia kadang-kadang.. kena pulak aku duk tension 2 3 ari nie kena buat proposal.. melayan dia kadang-kadang release sikit tension..

1 comment:

ibu repa Jambi said...

Buat saudara punya permasalahan ekonomi: hub aki adipati karna sy sd membuktikan bantuan
Aki adipati yg berminat tlp di no 081 333 455 366



Buat saudara punya permasalahan ekonomi: hub aki adipati karna sy sd membuktikan bantuan
Aki adipati yg berminat tlp di no 081 333 455 366




Buat saudara punya permasalahan ekonomi: hub aki adipati karna sy sd membuktikan bantuan
Aki adipati yg berminat tlp di no 081 333 455 366

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin