Wednesday, 11 February 2009

Kedekut kedekit

Tadi petang Suthanya bercerita padaku tentang kisah seorang rakannya..

"You know lina"

"No.. I don't know" kataku dengan selamba sambil dijawab dengan gelak ketawa sengihnya.

"I don't understand with one of my friends"

"Why?"

"She willing to stay at an expensive flat.. but she willing to buy the cheapest dress from sunday market instead."

"I wanted to help her to save her money. She could have cheaper room and can save more than 100pound a month"

Aku renung wajah kawanku itu.. Sebenarnya aku tahu kisah ini.. sudah beberapa minggu menjadi topik perbincangan kami. Lantas aku katakan

"Well.. some people just don't want to be help. So why waste your time?"

"You want to help her.. but she didn't want to help herself.. what the point of doing that" Kataku dengan selamba

"Yes.. I want to help her.. but she didn't want to help herself" kata Suthanya mengulangi kata-kataku

Sebenarnya dia mahu menyewakan sebuah bilik di rumah yang disewanya kini kerana salah seorang rakan pulang ke Thailand. Ramai sebenarnya rakan-rakan yang berminat dengan bilik itu kerana lokasinya yang hampir dengan universiti dan murah sewanya. Hajatnya untuk membantu seorang rakannya ini yang selalu mengeluh tak cukup duit.. tapi masih mahu menyewa sebuah bilik yang berkongsi dapur dengan harga yang lebih mahal. Bukan sekadar itu.. rakannya ini pernah mengajaknya pindah ke rumah lebih besar kerana mahukan ruang tamu dan boleh berparti selalu. Mulanya dia kesiankan rakannya ini.. tapi pelbagai alasan yang diberikan kepada rakanku ini.. dengan memburuk-burukkan lokasi rumahnya.. dekat dengan kuburlah.. jauhlah.. kena naik bukitlah.. banyak tingkaplah.. sejuklah.. itulah inilah.. his.. his.. ada lagilah senarai yang tak elok tu..

Lalu aku katakan pada Suthanya

"Well.. people like to give lots of bad reason just to make them feel bad about the situation and hope by doing that, they will feel more secure and defensive. Even thou the reality.. those reasons are totally stupid and useless"

"By saying all of those reasons.. It will put you in terribly bad situation.. and there will be no point of taking it"

"Well suthanya.. I believed.. if you advertise the room.. there will be lots of people queueing and interested with that room" kataku dengan yakin..

Senang citelah.. kalau tak nak tu macam-macamlah alasan keluar.. itulah inilah.. macam tulah macam nielah.. masa elok.. ohh puji melambung.. cantiklah.. selesalah.. baguslah.. hari-hari datang pun sanggup.. Bila tak nak.. pandai pulak cari alasan..

Ini realiti kan.. Ada orang sanggup begitu.. rumah nak cantik.. kereta nak besar.. baju nak mahal.. gaya mesti ada.. tapi makan sanggup ikat perut.. sanggup puasa.. sanggup jimat cermat.. Elektrik pakai pun jimat.. guna lampu lilin jek.. sebab kalau guna RM19.99 free tak yah bayar bulan-bulan kan.. Air pulak.. sanggup ohh jimat.. pergi gali air perigi kalau boleh.. idak pun hari-hari pergi mandi kek laut ke.. air terjun ke.. siap basuh baju kat situ per.. Lainlah kesnya kalau memang daif miskin. memang takde duit.. aku leh ahh terima juga... Ini ada gaji.. ada kerja bagus.. cerita pasal kerja bukan main lagik bangga..

Kalau kat sini.. ada heater pun sanggup tutup.. pakai baju tebal-tebal.. duduklah kek kusi sofa gigil tahan sejuk sampai demam sakit.. hanya untuk jimat bil gas yang datang 3 bulan sekali tuh.. kalau dah camtu kan.. kadang-kadang fikir jugalah.. pesal lah seksa diri .. Miskin sangat ke ahh?? Takde duit sangat ke?? Dah susah-susah sangat kenapalah pilih datang negara 4 musim nie.. Sorry bukan busy body.. tapi just saling ingat mengingati jek.. Banyak dah kisah begini aku dengar.. Hari ini aku dengar lagi kisah begini.. Ini pun sebahagian kisah kawan si Suthanya.. Harap maklum ye..

Entahlah.. Benda lain boleh pulak menunjuk-nunjuk.. Yang penting gaya keunggulan mesti cemerlang terbilang gemilang ekkk.. Pathetic betul ler orang camnie.. Nak berjimat pun kenalah tengok-tengok.. Apa yang patut dijimat dan apa yang patut tidak dijimatkan.. Benda berkaitan kesihatan janganlah dibuat main.. duduk negara sejuk.. mestilah kena jaga kesihatan.. nie idak.. Sanggup duk sejuk-sejuk gelap gelita.. Adeihhh.. Kesian ;)

Sebab itulah tadi Suthanya cakap dengan aku..

"She willing to spend more money for expensive flat.. but willing to buy cheapest dress from carboot sale.. walking to sunday market for 45 minutes without taking the bus. Even if she want to make a phone call.. she will ring me few times and stop.. and I always turn out to be the one who call her back.. That how she save her money see.." katanya sambil menunjukkan telefon bimbitnya yang tinggal beberapa pound kredit jek..

Adeihh.. Berpenyakit betul orang begini kan..
Simpati.. kesian.. Berjimat tak bertempat..
Nak kata kedekut.. Gitulah gayanya..
Pathetic.. Aku emosi pulak ari ini.. hehehehehe ;)
Kalau terkait dengan sesiapa.. Jangan pula terasa hati.. Hanya kebetulan ;)
Ini hanya kenyataan umum dan tidak ditujukan kepada sesiapa khususnya ya..
Nak tahu lebih lanjut meh tanya diri aku sendiri dan jangan buat spekulasi ok!!
Ini rentetan chit-chat aku ngan Suthanya pasal kawan dia.. bukan dikaitkan dengan sesiapa yang aku kenal.. Ini kena bagi terang bersuluh sikit ok..

Sekali sekala kami bergosip.. ingat orang mesia jek cenggini.. tapi rupanya orang Thai pun sama jek gayanya..

Pasnie kita tanam duit kek paso bunga yolah..
Agak2 kalau tanam pokok duit cenggini.. leh beranak pinak tak?
Nak masuk musim bunga dah nie.. kalau tanam sekarang musim paneh leh tuai kan.. kan

7 comments:

julietchun said...

mmg ramai camni.Sgp pakai keta besar, tapi bila bab mkn atau pakai, berkira. Baik lagi kita yg biasa2 saja nih, bila lagi nak merasa nikmat hidupkan.

kakpiah said...

konsepnya..
biar papa asal bergaya..
satu lagik nak tanya..
mana bleh dpt benih pokok duit pound tu aaaa??
nak cuber tanam kat umah.. peh tu tukar kt money changer.. wuihh banyak tu dapattt....

iina said...

Juliet

Aku setuju sesgt.. bab gitu mmg.. keta mmg dahsyat ooma makeup lawa2 kan.. kesimpulannya bersederhanalah.. cukuplah asal dlm jalani hidup dengan sempurna dan lengkap..

Piah

Bior pape asal bergaye ;).. Akak belum tgk ado sapo2 jual lagik.. kalau ko nak kena bg pengerasnya ler.. leh??

one love said...

hmmm
beautiful life, eh?
:)

kakpah said...

iina, kau tanam duit tu bagi idea bernas kek tijah tu. Haha.. dio tongah gilo tanam pokok. Kan jah kan.. peh ni kang kau pulak tanam ringgit lam pasu blakang umah kau tu, kan jah! Akak booking sopasu hehe..

hehe tercarried away lak. memang boto e ado orang camtu. Akak tak toraso do sobab akak bukan jonis orang macam tu wakaka....

Mak Su said...

tanam duit, tumbuh pokok duit-duit.... :)

perhaps itu orang mahu keselesaan di rumah utk rehat-rehat... dan dia pula jenis tak kisah bab penampilan diri. pelik kan. gitu ler manusia ni, berbagai ragam :)

iina said...

OL

life always look beautiful.. ;)

Kak Pah

Den mmg nak tulih namo si tijah.. tapi den maleh kang dio perasan lak susah kang idop den nie ahh..

Wa respek samo lu ler kak.. den tau kak bkn gitu kan ;)

Mak Su

Ada lagik story ye.. yg pelik2.. bkn apa.. alasan dia.. kerajaan bg elaun utk dibelanjekan bkn utk jimat cermat.. tapi peliknya baju n makan tau lak jimat.. tu yg kwn membebel tuh ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin