Wednesday, 11 February 2009

Apa nie?


Cuba teka!!.. Apa benda nie?

Pernah dengar 'Brussel Sprout'

Rupanya kecil seperti kobis.. selalunya mudah diperolehi dimana-mana kedai sayuran dan buahan semasa musim sejuk..

Selama ini aku nampak dalam pek-pek yang dibungkus.. tapi kali ini aku jumpa dalam bentuk 'stalk' begini..

Rupanya 'Brussel Sprout' ini ditanam cam pokok ubi gitulah...



Kat mesia sayur nie memang takde.. antara sayuran yang aku 'miss' bila balik ke malaysia tahun 2002 dulu ;)

Rasanya pahit-pahit manis.. enak dibuat sayur goreng.. sup atau di stim ikut suka..



Masa beli sayur nie di Asda, aku cakap dengan pakwe..

Gambar diambil depan Asda.. Masih penuh dengan salji ;)


"Kita leh gantung sayur nie ek.. kalau nak masak tinggal petik jek" disambut dengan gelak pakwe aku..

Manalah aku nak gantung batang sayur nie ekk ;)

10 comments:

kakpiah said...

ko saja kan kak??
dah tadek kat mesia jgn la tanya2..
sayor kat mesia nih pon aku tak abih hapal lagik nama2 mereka..
hehehe...

ku tak sempurna said...

aku pernah dgr...
tp ni 1st time tgk... tak sangka comel sgt...

comei betul... mcm aku... hehehehe
tolong jgn muntah :P

julietchun said...

pelik tapi cantik.

kakpah said...

ada lah ina. kat tesco ada. tapi dah tak ada batang. ingatkan dia tumbuh macam kubis. rupanya macam tu stalknya ya.

zany said...

sayur ni adalah kat sini, cuma dia dah leraikan dari batang tu, sekali nampak macam kobis kecikkan.

iina said...

Piah

Heheheh alah ko mkn sayur western ke? bkn ko mkn syur kg jek ke

KTS

kalau comel cam ko.. makna ye ko tu bulat2 gitu ler yek ;)

Juliet

alah kubih jek.. cuma kecik je

Kak Pah

Mesti mahal tak? sealu syur impor nie mesti mahal.. dulu penah tgk ceri kat tesco mahal gila smpi kecut buah tu xde sapa pun beli

Zany

Tapi ada yg beli ke? rasa2 kalau syur pelik2 nie cam diorg tak beli jek kan ;) kat sini lainlah 1 btg tu bru £1.. kalau beli yg pek tu sen2 jek ;)

-SRISUFI- said...

salam akak...

hehe
nampak macam sedap je akak..

kak..sowi eh time YM org g mandi...hehe

eiyda said...

iina..
kat dubai ni pun ada tapi bukan sekali ngan batang dia tu..ohh rupa2nya diorg tanam gitu ek..eiyda tak pernah plk beli sbb eiyda ni jenis tak makan sayur..;p hehehe..

jane said...

salam puan,

tima kasih kerana dah buat tag...wahai....2002 tu saya sem satu di upsi, puan ajo saya juga. memang puan banyak tanya perkataan BM pada kami...haha! puan sangat baik dalam kelas! saya slalu dok depan...keh2

iina said...

Sri

Mmg sedap pun sis ;)

Eiyda

Dulu pun ingat brussel sprout nie tanam cam kubis tuh.. rupanya siap ada batang sekali.. rugi oo tak makan sayur ;)

Jane

Ehh ko ada dalam kelas tuh.. nie mesti kelas 'pengenalan pada ICT' kan.. Saya kan sentiasa baik heheheh ;) walaupun slang masa tu mmg cam org english cakap melayu jek.. ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin