Friday, 20 February 2009

Di Tasik Loch Lomond

Ahad yang lepas kami ke Loch Lomond.. Berjalan-jalan menikmati keindahan alam

Loch Lomond is a freshwater loch lying on the Highland Boundary Fault, the boundary between the western lowlands of Central Scotland and the southern Highlands. It is 39 kilometres (24 mi) long and between 1.21 kilometres (0.75 mi) and 8 kilometres (5.0 mi) wide. It has an average depth of about 37 metres (120 ft), and a maximum depth of about 190 metres (620 ft). Its surface area measures 71 km2 (27 sq mi), and it has a volume of 2.6 km3 (0.62 cu mi). Of all lakes in Great Britain, it is the largest by surface area, and the second largest (after Loch Ness) by water volume. Within the United Kingdom, it is surpassed by Lough Neagh in Northern Ireland only.

Nikmatilah pemandangan sekitarnya yang sempat aku rakamkan ;)

Sekitar Loch Lomond East (berhampiran perkampungan Luss)


Sekitar Loch Lomond West berhampiran kapal 'Maid of The Loch'



Berhampiran Loch lomond Shores and Sealife Aquarium

5 comments:

Brahimnyior said...

Puan Iina,

Loch Domont ada lagenda naga air macam Nessie di Loch Ness?

Saya ucap terima kasih posting foto menarik, damai dan indah. Tenang suasananya.

Iina pasti bersyukur dapat menjejakkan kaki ke tempat menarik seperti ini. Moga kita sentiasa mensyukuri nikmat Allah..

ku tak sempurna said...

tenang je tasik tu...

tapi jgn disangka tiada anaconda :D

kakpiah said...

cantekknya ciptaan Allah SWT..

kak.. nih aku nk bg idea la nih kan..
tu pon kalo ko nk terima laa... hikhik..
pe kata lain kali ko baring lak kak...
tak pon mengereng ke kiri @ ke kanan..
asek pose tegak berdiwi jer..
ekekekekeke..

kakpah said...

tempat yang indah untuk menenangkan fikiran. Kalau tengah stress elok ni duduk tepi tasik ni. Mancing lagi..

iina said...

Cikgu Ein

Alhamdullilah saya berpeluang untuk ke sini ;) Memang inah alam ciptaan tuhan.. seluas mata memandang.. Sebenarnya loch lomond itu tidak jauh dari loch Ness pernah saya rakamkan dalam entri saya tahun 2007 dan 2008 semasa ke inverness dulu.

KTS

Anaconda setahu aku takde.. lagenda naga ada heheh ;)

Piah

Cehh :P.. ko nak aku jadik model peraga alam sekitar ke.. takpe aku take note komen ko.. sok ko tunggu yolah.. aku posing maut yo..

Kak Pah

Ahah sesuai utk mancing tak lama nie boleh ler mancing nak masuk musim bunga n panas nie.. leh p camping site ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin