Thursday, 19 March 2009

'Twisted language' AKA Simpulan Bahasa


Selalunya bila aku memuji si Suthanya.. pasti dia akan berkata

"lina.. you sweet mouth"

Dan aku akan tergelak-gelak kerana itu maknanya 'Mulut Manis' heheheheh kebetulan mereka juga ada simpulan bahasa yang hampir sama dengan kita..

Kemarin aku mengajar mereka beberapa ungkapan simpulan bahasa yang mudah.. tapi yang kelakarnya sebab aku terjemahkan secara terus dalam Bahasa Inggeris..

'Chair leg' = Kaki Bangku

'Heavy Heart' = Berat Hati

'Round Heart' = Bulat Hati

'Stone Heart' = Hati Batu

'Big Heart' = Besar Hati

'Smelly Heart' = Busuk Hati

'Blind Heart' = Buta Hati

'Heavy Mouth' = Berat Mulut

'Heavy Bone' = Berat Tulang

'Light Bone' = Ringan Tulang

'Water Face' = Air Muka (Don't drop my water face okay.. aku ajar diorang ayat ini)

'Fire Stone' = Batu Api

'Long Hand' = Panjang Tangan

Jenuh jugalah memberi penerangan setiap makna simpulan bahasa itu.. Bila diterjemahkan sebegitu rupa.. kelakar pun ada.. itu pun semasa sesi penerangan.. sebelum aku beri makna setiap simpulan bahasa.. seperti pesta kuiz pun ada.. Suthanya sibuk nak meneka makna setiap simpulan bahasa itu.. tapi malangnya... semua salah perhitungan hehehhehehehe..

Yang seronok lagi selepas itu kami pula buat sesi menyanyi lagu negara masing-masing.. dan mereka menyaksikanlah aku menyanyi lagu negaraku dengan penuh semangatnya wakakakah.. sungguh patriotik kami petang itu.. tapi seronok kerana aku dapatlah dengar lagu negara Thailand dan Jepun yang dinyanyikan secara penuh semangat berserta gaya menaikkan bendera pun ada..

Selepas ini boleh kita terjemahkan semua simpulan bahasa dalam bahasa Inggeris ya kawan-kawan..

Please don't drop my water face if you don't want my blood go upstair..
Jangan jatuhkan airmuka aku jika kamu tidak mahu darahku naik..

I'm not a chair leg person eventhou I'm so heavy heart to play cook-cook with you..
Aku bukannya seorang yang kaki bangku walaupun aku berat hati hendak bermain masak-masak dengan kamu

I already round heart with my decision to force Juliet buy me International fat rice with lots of dishes..
Aku telah pun bulat hati dengan keputusanku untuk memaksa Juliet membeliku nasi lemak antarabangsa dengan lauk-pauk yang banyak.

I know that Kak Pah would be big heart to cook me her delicious curry noodle.. heheheh
Aku tahu Kak Pah berasa besar hati memasak untukku mee karinya yang sedap itu.

KTS is heavy bone to cook at home eventhou she lift up basket herself as light bone and always shy-shy cat to admit it.. wakakakah
KTS seorang yang sungguh berat tulang untuk memasak di rumah walaupun dia angkat bakul dirinya sebagai ringan tulang dan selalu malu-malu kucing untuk membuat pengakuan itu.

Who ever feel small heart with some of the sentences above.. I hope that you will be able to understand my sincere content heart and I will bring myself away in thousand steps.. run as fast as possible like injure cockroaches..
Sesiapa yang terasa kecil hati dengan sebahagian ayat di atas.. Aku mengharapkan kamu dapat memahami isi hatiku yang ikhlas dan aku akan bawa diri jauh dengan langkah seribu.. berlari sepantas mungkin seperti lipas kudung..

Ahaks..

I know all of you shy-shy cat to admit my great fruit thought and with that I end it with bouquet of tulip flower.

Jangan jeles..

Aku beli sejambak bunga tulip buat penyeri ruang tamu..

Musim bunga sudah tiba.. ;)

Smile Always with big heart and white heart

9 comments:

kakpah said...

weh, rosak..rosak.. Walau apa-apa pun akak ketawa sungguh-sungguh ni.
You little devil... kau setan kecil wakaka....

iina said...

Kak Pah

heheheheh.. den tak kisah de kak.. nasib kecil.. bkn besar wakakakah

ku tak sempurna said...

jap jap...
aku nak cari kamus simpulan bahasa... jaga ko...

jap gi aku dtg balik... :P

Tijah said...

errr...

de 2 jiraf ebev ar kiut!

iina said...

KTS

wakakakah.. cari jgn tak cari.. I'll wait for your come back..

Tijah

aye.. very cute..but I more cute don't be shy-shy cat to say it front face of me wakakakah..

ku tak sempurna said...

alaaaa... kamus kat umah
sok aku bg jwpn...
betuuulll

:D

azmi yusof said...

cantik bunga tulip tu..hehehehe..salam ziarah..

iina said...

KTS

I know u already lost of word to fire me hehehhee

Azmi

Salam.. thanks singgah ya.. mmg cantik bunga tu.. tuan yg beli tak nak puji gak ke?? jgnlah shy-shy cat heheheh

eiyda said...

kelakarnya iina..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin