Wednesday, 25 March 2009

Aku Teringin

Pagi tadi aku ditanya tentang persoalan tentang 'ingin' atau satu keinginan yang saban hadir dalam diri manusia.. ini adalah lumrah dalam kehidupan.. apabila kita melihat insan lain ada kelebihan dalam apa jua bentuknya.. pasti hati kita akan berdetik untuk turut sama memilikinya.. sama ada boleh dicapai secara fizikal atau pun batiniah..

Yelah bila kita melihat orang memiliki rumah yang besar.. cantik kita juga teringin memilikinya.. kalau boleh nak ada laman yang luas... ada swimmingpool.. ada papan terjun.. ada balkoni tinggi.. ada lampu chandelier.. (aku teringat n3 si Juliet pasal rumah yang budget tak cukup tuh.. ahakss)..

Bila kita lihat orang memiliki kereta yang mahal.. yang punya rekabentuk canggih dan mampu memecut dengan prestijnya.. kita juga teringin nak memandunya (cam keta ferrari dlm mimpi Juliet tuh.. aku teringin gak nak naik keta handbrek kat tepi pintu tuh hehehe).. berjenama mercedes.. Jaguar (ini kereta idaman aku... yang memang boleh tengok jek.. nak beli boleh.. maintance aku tak sanggup de).. BMW.. Alfa Romeo.. dan segala jenis mak nenek jenama yang canggih manggih termasuklah 'Proton'

Bila orang memiliki pinggang mangkuk yang berjenama mahal.. kalau di kampung dulu-dulu arcopal lah.. pyrexlah.. kalau kat sini apa lagi.. royal albert.. royal doulton.. wedgewood.. dan macam-macam lagi.. pun teringin juga nak beli satu set atau berset-set.. Tak cukup beli lagik.. beli.. kumpul banyak-banyak.. esok senang nak buat kenduri kendara tak perlu nak pinjam orang.. boleh guna hak milik sendiri hingga ke cucu cicit buyut hehehehe

Bila orang memiliki perabut cantik.. berukir indah seperti italian set ke.. chesterfield ke.. set kayu jati ke.. set bali ke.. kita pun teringin gak nak merasa duduk di sofa yang empuk hingga mampu menenggalamkan punggung yang dah tak berapa empuk itu hehehehe.. beli je.. asalkan ada duit.. apa pun boleh..

Bila orang memiliki bentuk badan yang maintain slimnya dari zaman anak dara sampailah ke zaman nenek dara.. kita pun teringin juga memiliki bentuk yang sama.. yelah boleh pakai baju yang pelbagai fesyen dan bentuknya.. yang warna warninya.. kalau nak beli masa sale pun senang nak cari saiz.. tidak pun masa nak raya senang je nak beli yang dah siap.. dan tidaklah terhad pilihan yang ada.. apa lagi dietlah.. pergi gym.. jaga makan..

Bila orang memiliki anak ramai.. keluarga nampak bahgia dan senang lenang.. kita pun teringin sama ingin memiliki kehidupan yang sama.. ingin merasai perasaan yang sama.. namun kesusahan dan kepayahan yang mereka lalui adakah kita tahu?? dan jika kita tahu?? sanggupkah kita melaluinya.. Aku teringat kata-kata ini pernah diucapkan oleh seorang rakan..

Bila orang memiliki kasut yang cantik.. kita pun teringin juga memiliki kasut yang sama.. kalau saiz sama.. masa tu juga suruh kawan tuh.. tanggalkan kasut.. sebab dia pun nak cuba boleh muat kaki dia atau tidak.. kalau muat dipuji-puji hingga tempat dimana kasut itu dibeli pun akan ditanya.. kalau lebih dahsyat.. masa tu juga nak pergi kedai kasut tuh.. tapi kalau kasut tuh tak muat dan rasa tak cantik di kaki.. ada jugalah yang masa tu juga kutuk kasut tuh.. rekabentuk tak cantiklah.. nampak gedabaklah kaki tuh.. tak sesuailah.. hehehehehe

Bila orang memiliki beg tangan yang cantik.. kita pun teringin juga memiliki beg yang sama.. sama jugalah kes seperti kasut tadi.. tanya dimana beli.. harga berapa.. warna apa selain warna beg itu.. silap-silap ada yang nak pinjam pun ada.. ini kalau duduk sama rumahlah terutama adik beradik.. tau-tau jek esok beg itu kena pinjam bawa ke pejabat untuk bergaya..

Dan yang paling utama seperti yang ditanya oleh seorang rakan pagi tadi.. dek gambar bunga yang aku paparkan dalam entri semalam.. "Na ko pakai kamera SLR ke?" heheheheh itu pun ditanya.. Bila orang pakai kamera canggih.. yang jenis boleh zoom dengan pelbagai jenis lensa dan paling utama bila pegang ada gaya jurufoto profesional tuh.. kita pun teringin sama nak memiliki.. mahu juga rasa bagaimana nak bergaya seperti jurugambar terkenal itulah kan...

Pastinya jawapan aku.. masa ditanya soalan itu..

"Alah aku ye kamera digital biasa je.. bukan yang jenis canggih tuh..lagipun aku lebih selesa dengan kamera yang kecil.. ringan.. pixel pun okay.. fitur yang ada pun mudah nak pilih.. tinggal tekan-tekan butang.. pusing punat pada pilihan jenis situasi yang sesuai dan terus klik dan rakam"

Yang ini aku belum teringin nak miliki lagi.. sebab aku malas nak bawa kamera yang berat-berat hingga mampu menyebabkan bahu aku lenguh hehehehe.. dan juga tak kuasa nak pegang kamera yang berat begitu.. cukuplah aku pegang kamera dan pakwe pegang camcorder digital aku.. itu pun pegang camcorder yang kecil tuh pun aku malas tau hehehehe..

Apa juga keinginan kita.. setiap kita ada kelebihan.. dan ada kekurangan.. setiapnya adalah saling mengimbangi antara satu sama lain.. kalau semua orang sama sahaja.. semua orang dapat keinginan itu sama rata?? Bagaimana agaknya kehidupan di dunia ini kan.. Semua orang sama pandai.. sama bijak.. sama bodoh.. sama kaya.. sama baik.. sama jahat.. uihhh... bayangkanlah!!!!

Teringin.. menginginkan.. bak kata penyanyi 'Shima'.. Sesekaliku terasa teringinnnn... (dia orang Banting gak tau.. lain kampung jek)

Tetiba jek aku teringin dibelanja oleh kawan-kawan aku nie.. bila ler agaknya ya... Ingin sangat niee.. bolehlah.. boleh.. cuba renung sikit mata sikucing comel itu dan bayangkanlah itu mata aku tau...
Ehem.. ehemm.. Kak Pah.. Juliet.. KTS.. Piah.. Tijah.. Kak Ungku.. yang lelain tuh kalau nak bagi pun.. kecil tapak tangan.. selori saya tadahkan hehehehe.. Apa gik.. jangan buat tak tau lak ye.. minggu depan tau ada bungkusan sampai dari malaysia ya heheheheh...

11 comments:

kakpah said...

okay la okay la. Nanti akak hantarkan mi kari duo bungkus. Satu tuk kau, satu lagi tuk pakwe kau.

agak-agak sominggu boleh sampai tak!

iina said...

Kak Pah

wokay kak.. buek kek dlm kedap udara yo.. kuah asing.. seminggu standard time lah kak.. den tggu yo

julietchun said...

sama baik, sama kaya, sama miskin, yg tu aku bleh terima, tapi bile ko kata sama jahat, yg tu ko sorang jek,hahahha. Ko ckp nak dpt bungkusan dari Mesia kan, aku ler tu yg anta,hahahaha.

ku tak sempurna said...

alaaaaaaa.... kesiannya aku kat ko..
tak sampai ati aku nak cakap... tapi terpaksa gak cakap ...

ehem..ehemm... betulkan suara dulu...
ok, ready nak dengar??....

APA YG KO INGINI TU SEMUANYA AKU ADA...


muehehehehehehehe... sian ko..
nanti aku bg kete ferrari 2 bijik kat ko... aku tak guna.. byk sgt kete kat umah aku...

bentuk badan tu, tak dapek den nak nolong... badan den potongan biola... ko usaha byk mana pun, takkan dapat tiru badan aku...


mueheheheheheheheeheh...

aku rasa puas sangat hari ni...
GEMBIRA :D

Tijah said...

royal doulton tu bukan patut eh kau adiah kek den ko? hikhik. buleh la start kumpo skrg..besday den bln onam.

didahului dgn ucapan terimo kasih daun keladi...

iina said...

Juliet

Mana leh dah jahat mesti sesama gak.. aku tak kira.. ko pos?? wahh apa yg ko nak pos?? diri ko ke??

KTS

ferari ko ye tak trill.. takpe juliet bg lagi canggih lagik.. dia tak pakai langsung keta tuh.. buat letak dlm mimpi je..

ko slim??? cam aku tak percaya jek.. ko gembira ya.. I don't mind as long as you have white heart and not black heart.. I don't taste heart ok..

Tijah

bkn kek jusco ado ko?? ekau boli yo kek situ.. den belanjo ekau kuwa duit.. camno bijak tak idea den nie ahh..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

manja sungguh haih kucing seko nih ha ha ha

iina said...

Cikgooden

kucing jek manja wakakakah.. tuan dia brutal heheheh

dcrysz said...

manja nau kucing tu....ish ish
bak alamat..nak antau makanan nih...
kalau pakai email jerk sampai tak bungkusan tu???
ngah pikir nih...sampai ker tak?? yerk??

iina said...

dcrysz

berbelit lidah nak nyebut nama ko tau.. tetiba jek aku jadik shy-shy cat nak bagi alamat aku hehehehe email?? alah takat scan gmbr baik tak yah.. aku pun leh buat gitu.. hehehehe

kak ina kl said...

salam..kalau ada duit semua boleh dapat..jangan nanti dah banyak duit..lupalah pulak dgn org yang tidak berkemampuan..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin