Saturday, 28 March 2009

Musim Panas British (BST)

Esok bermulalah masa Musim Panas British atau dikenali sebagai British Summer Time.

Mulai esok juga masa akan dipercepatkan 1 jam.. dan aku sudah mula mencepatkan jam sejak pukul 9.30 tadi.. bukan apa takut terlupa..

Esok juga perbezaan masa antara Malaysia dan UK adalah 7 jam (kebelakang waktu malaysia).. dan perbezaan masa antara UK dan NZ pula adalah 12 jam (kehadapan waktu UK)..

At 2.00 am BST (1.00 am GMT) on Sunday 29 March 2009 the clocks will move forward by an hour as civil time returns to British Summer Time (BST) from Coordinated Universal Time (almost identical to Greenwich Mean Time).

The Ninth European Parliament and Council Directive on Summer Time Arrangements states that summer (or daylight saving) time will be kept between the last Sunday in March to the last Sunday in October. The changes will take place at 01.00 GMT.

Summer time dates, 2009-2012

Year Date
2009 29 March to 25 October
2010 28 March to 31 October
2011 27 March to 30 October
2012 25 March to 28 October

Click for more about BST history


Selamat datang musim bunga.. dan musim panas akan menyusul kemudiannya.

7 comments:

kakpah said...

selamat berpanasanlah ekau yo ina. Cuaco nyaman maso spring ni kan. akak kalau pogi holiday goma poi camern Hglnd. Ado la sikit2 raso macam spring.
dulu maso akak kek us, bulan poso jatuh maso summer. Umang ai..ponek e. poso mulo jam tigo pagi, bobuko jam sepuluh malam. Telepek kek lapar..

kakpiah said...

kat sini tengah musim berpolitik kak..

tak abih2 berebot kusi..
beli yo la sowang satuu..
sonang...

nyampah dah aku raso nk dok kek mesia nih..
tompang umah ko bleh kak?
hehehe...

jane said...

salam puan,

huh, jeles nyer....
bila nak balik nih, meh balik sini nengok orang rebut krosi....x de bangku lain dah nak duduk agaknya.

iina said...

Kak Pah

Thn lepas dah raso maso awal2 puasa.. tahun nie mmg raso laei lamo lah.. tulah kak.. cubo sedayo mungkin sok ;)

Piah

Uihh panas tuhh.. tapi kan bermusim.. alah politik ada kat mana2 hatta kat tmpt keje pun kan.. mehlah nk dtg sini.. akak ok jek anytime

Jane

Ko doakan saya dapat balik dengan jayanya.. masih lg struggling nk siapkan study.. hopefully secepatnya tapi dgn kejayaan.. kita main lagu rebut kusi ler gitu kan ;)

SRISUFI said...

Salam akak,

selamat menempuh musim panas ye. Cepat2 beli SPF utk protect kulit hehe.


buat ape tu kak?

julietchun said...

satu kerusi utk aku, satu kerusi utk ko, meh kita berjemur,kakakka. Aku tekejut giler tgk omputeh dok berjemur kat tasik pedana haritu, pukul 2 matahari tegak tu,dasat tol.

iina said...

Sri

Akak bz sikit 3 hari nie ada tetamu istimewa ;)

Juliet

Alah umah aku byk kusi.. kalau ko nak aku leh bg free jek.. nape ko tak nak join sekali minah saleh tuh.. heheheh memalu lak

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin