Wednesday, 18 March 2009

Berjalan, Berlari, Berhenti, Berdiam diri


Aku berlari...
larii.. larii.. lari..
tanpa henti.. terus berlari..
tanpa menoleh lagi..
lari.. lari.. lari..

Nafas kencang sana sini..
menyedut udara pagi..
ohh.. pagi... tengahari...
siang kini seawalnya aku tak pasti..
dingin.. sejuk.. beku.. angin dinihari..
aku lari.. lari.. lari..

Perlahan.. aku kendurkan larian..
sedikit.. demi sedikit.. berjalan
melangkah perlahan.. lahan.. lahan..
aku jalan.. jalan..
mengukur jalanan..
mata memandang ke tepian laluan..
ke tengah ke tepi ukuran lebaran..
ku lihat batu batan..
berpinar-pinar pandangan..
aku berjalan.. jalan.. jalan..

Langkah demi langkah dilalui..
setapak demi setapak dipijak bumi..
aku gerakkan kaki..
kanan kiri.. kanan kiri..
seiring lenggangan.. senada selari..
langkah mula hilang gerak tari..
terhenti.. henti.. henti..

Aku berdiam diri..
mata memandang sepi..
jalanan hari ini..
sibuk seperti saban hari
namun aku masih setia berdiri..
berdiri.. berdiri.. berdiri..
diam diri.. diam sendiri.
merenung diri..

Dimanakah aku kini??
kemanakah aku telah berlari..
dimanakah kakiku berjalan tadi..
mengapakah aku terhenti di sini..
untuk apa aku berdiam diri

Wahai hati.. wahai diri
sesatkah aku waktu ini..
mencari jalan pulang entah di sana sini

Wahai hati..
ada hati yang aku tinggalkan pergi
ada rasa yang aku bawa ke sini
ada semangat yang aku minta kemari
ada jiwa yang aku sentiasa ingati

Jalan.. lari.. henti.. diam diri..
rutin itu akan terusan bergerak selari
seiring kadangkala mengusik sepi..
kuatlah wahai hati yang menjulang peribadi..

Tiba-tiba teringat lagu "lari.. lari kita lari.."
Selalu dengar dikumandangkan masa budak-budak rotu lari keliling padang dengan sepatu keras dan baju hijau terang gelap itu..
Tiba-tiba lak teringat zaman dingorat abang-abang 'rotu' masa zaman universiti dulu.. ahaksss.. ;)
Masih dalam mood melihat 'Angau' setiap hari...

11 comments:

kakpah said...

Ina, ekau tongah joging ko. Patut la tomongah-mongah...

ku tak sempurna said...

uuuiiiihhhh.... tak penat ke ko berlari... betul ke berlari ni??
aku tak percaya... aku tak percaya... :P


psssttt... aku pun teringat abg2 rotu...
eksyen je lebih... poyo.... tu 1st impression aku...
pastu bila dah kenal, wakakakakaka.. gelak je... dorang ni memang giler2 dan giler...

hehehehe... sorri abg2 rotu...

julietchun said...

aku speku ko terlebih makan aritu sbb tu ko asek nak gi toilet. psttt: cirit birit ye? bebaik lari gi toilet tu kang jth takde sapa nak angkat,hahahaha.

ANEEZ ALI said...

wah....senangye buat sajak ye...saya ms skolah dulu mcm kena hempas kepala bila dipaksa buat sajak...mmg tak sanggup kalu kena buat seakrang...

p/s saya hutang lagi tagged akak..nanti kite buat ye...

p/s kalu nak kirim beli fridge magnet leh ke? rombongan UPSI nak dtg end of this march kan? akak leh bg kat zarina..nanti saya kirim duit kat dia...boleh la ye????

zonaku said...

salam singgah!

iina said...

Kak Pah

heheheh.. ari2 jogin naik turun tangga lah kak.. jalan kaki pun ari2 gak.. lotih den

KTS

lari itu biasa pada aku ahakss heheheh.. jgn tertipu dengan keganasan dan kebrutalan diorg heheheh.. nmpk jek cam kasar ada sesetengah tuh baik n hormat org ;)

Juliet

takde kena ngena ngan aku sakit perut cirit birit ler.. perutku masih ok tau.. ke ko yg ada simptom itu.. yelah nasi goreng leh rasa chicken chop heheheh

Aneez..

buat jgn xbuat.. sajak?? belasah jek asal ada bunyi sama ;) nk FM insyallah nnti akak p carik

Zona

singgah ler.. ;) thanks ya.. tima kaasih daun keladi.. selebihnya smbg sendiri ;)

julietchun said...

hahahaha, ko mmg lah. tetibe aku rasa nak blanje ko mkn nasi grg rasa cikencop.

iina said...

Juliet

Ok jom.. mana nak jumpa?? ko belanja kan.. aku akan ambik semua lauk pauk yg mahal2 heheheh ada berani??

theconfused said...

hooooooooo.... ko larik tak tercungap ke??

keh3.. kalo nak muntah pelangi, ko pi rumah KTS lah yek, jgn blasah kat rumah aku...

hehehehe... salam singgah jugak!

Tijah said...

den mongah! ngesot yo lah yo...

iina said...

TC

takde de cungap2.. aku maintain ayu wakakakh.. ko xnak tgk ke?? rugi tau.. leh ambik gmbr masuk blog hehehhe

Tijah

Yolah jah.. ngesot lah.. so leh tuka.. tijah ngesot lak wakakakah.. ada berani ekau cabar tompek si piah ngesot.. kita wat lumba ngesot nak wakakakah aku suka.. aku suka ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin