Thursday, 5 March 2009

Kembara ke bumi Andalusia : Sierra Nevada & Almeria

Harapnya masih tidak jemu untuk mengikut pengembaraanku ke bumi Andalusia ini ya ;)..

Petang hari ketiga kami ke Sierra Nevada yang terletak dalam 35km dari bandar Granada.

Sierra Nevada merupakan tempat pelancongan luncur salji yang terkenal di Sepanyol.. dan berada di Sierra Nevada benar-benar seolah sebuah bandar pelancongan di puncak gunung.

The Sierra Nevada, meaning "snowy range" in Spanish, is a mountain range in the region of Andalusia in Spain. It contains the highest point of continental Spain, Mulhacén at 3,479 metres (11,414 ft).

It is a popular tourist destination, as its high peaks make skiing possible in Europe's most southern ski resort, in an area along the Mediterranean Sea predominantly known for its warm temperatures and abundant sunshine. At its foothills is found the city of Granada and, a little farther, Málaga and Almería.


Pintu gerbang ke Sierra Nevada

Memasuki kawasan pekannya yang dipenuhi salji merata-rata

Nun di sana kelihatan kabel menaiki pergunungan untuk bermain ski

Pada hari keempat kami bertolak dari Granada ke Almeria..

Berdasarkan pada maklumat yang kami baca dikatakan bumi Almeria ini terdapat gurun yang dikenali sebagai 'Tabenas' tempat dimana kebanyakan filem-filem barat dijalankan di sini seperti Lawrence of Arabia dan Raiders of the Lost Ark. (Kami tak berkesempatan pun ke gurun tuh.. sebab kejar masa untuk balik ke Malaga)

Almeria

The name "Almería" المراية stems from Al-Mariyat: "The Mirror", in Arabic, comparing it to the "The Mirror of the Sea". The city was founded by Abd ar-Rahman III of Cordoba, in 955, as a principal harbor in his extensive domain to strengthen his Mediterranean defenses. Its Moorish castle, Alcazaba, is the second largest among the Muslim fortresses of Andalusia after the Alhambra.

In this period, the port city of Almería reached its historical peak, continuing, after the fragmentation of the Caliphate of Cordoba, under powerful local Muslim taifa emirs like Jairan, the first independent Emir of Almería and Cartagena and Almotacin the poet emir, both fearless warriors but also patrons of the arts. A silk industry, based upon plantings of mulberry trees in the hot dry landscape supported Almería in the 11th century and made its strategic harbour an even more valuable prize. Contested by the emirs of Granada and Valencia, Almería suffered many sieges, and one especially fierce when Christians, called to the Second Crusade by Pope Eugene III, were also encouraged to fall upon the Muslim 'infidel' on a more familiar coast.


Dalam perjalanan dari Granada ke Almeria

kitaorang kat Los Angeles ;)

Kami meneruskan perjalanan ke Malaga untuk penerbangan balik ke Glasgow ;)

5 comments:

julietchun said...

Mana gambar ko main ski? ;D

Mak Su said...

jalan punya jalan punya jalan, dah sampai kat glasgow ek :)

ku tak sempurna said...

juliet,
jgn harap ko nak dpt tgk iina main ski...

ngehngehngeh...

kan iina kan... ko tak gheti kan...

hikhikhik

iina said...

Juliet

Mana de main ski.. pakai jaket nipis nak main ski?? nnti aku sakit ko gak yg susah kan

Mak Su

Dah dtg dari Glasgow mestilah balik ke Glasgow ;)

KTS

Aku saja tak nak pamerkan kepandaian aku.. Aku tak minat sebenornya.. baiklah aku main salji jek dari sakitkan badan aku ;)

aNIe said...

Iina...melihat gambar2 salji membuatkan akak di sini merasakan kesejukannya...

Suka tgk pemandangan yang cantik tu...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin