Tuesday 3 March 2009

Kembara ke bumi Andalusia : Granada-Alhambra I

Entri kali ini gambar-gambarnya banyak sikit ya ;)

Di Granada kami bermalam selama 2 hari di sebuah apartmen 2 bilik yang terletak berhampiran dengan Alhambra..

Inilah pintu masuk ke apartmen kami

Cuesta De La Glicinia

Bandar Granada

Nun di sana pergunungan Sierra Nevada



Pagi itu selesai sarapan pagi, kami bergerak ke Istana Alhambra.

Alhambra (Bahasa Arab: الحمراء = Al Ħamrā'; yang bermaksud "Istana Merah") adalah sebuah masjid, istana dan kompleks kota silam kerajaan Moor Granada, di selatan Sepanyol (dikenali sebagai Al-Andalus apabila kotanya dibina), menduduki atas bukit teres di tenggara sempadan di bandaraya Granada. Ini adalah tempat tinggal raja-raja Muslim Granada dan mahkamah mereka, tetapi sekarang sebuah muzium yang mempamerkan kecantikan gaya seni bina Islam.

Nama Alhambra, menandakan dalam Bahasa Arab yang merah (Al Hamra الحمراء), ialah kemungkinannya berasal dari warna kering-matahari tapia, atau batu-bata dibuat daripada batu kelikir dan tanah liat halus, yang mana dindang luar dibina. Sesetengah wibawa, however, hold that it commemorates the obor api merah yang mana lampu the work of construction was dibawa pada nightly for many years; yang lain bersekutukannya dengan nama pengasas, Muhammed Ibn Al Ahmar; dan yang lain mengaku asalya dari Bahasa Arab Dar al Amra, Rumah Tuannya. Istananya dibina chiefly diantara 1248 dan 1354, dibawah pemerintahan Al Ahmar dan penggantinya; tetapi juga nama-nama seniman utama yang diberikan kerja sama ada tidak diketahui atau diragu-ragukan.

Kecantikan arabesk dibahagian dalam dianggap sebagai karya, digalangan raja-raja lain, kepada Yusef I, Mohamed V, Ismail I, dll. Selepas bandaraya itu jatuh kepada taklukan Kristen 1492, penakluknya bermula untuk mengubahkan Alhambra. Kerja terbukanya telah digenangi cat kapur, lukisan dan air emas dipadamkan, perabotnya dikotorkan, dikoyakkan atau dialihkan. Charles V (1516–1556) membina-balik portions in the Renaissance style of the period, dan memusnahkan sebahagian besar istana musim sejuk untuk memberikan ruang ke struktur gaya Renaissance yang tidak pernah diselesaikan. Philip V (1700–1746) meng-Italikan biliknya, dan menyelesaikan istananya ditengah-tengah yang dahulunya bangunan Moor. Dia mendirikan sesekat yang menghadangkan semua pangsapuri. Pada abad-abad berikutnya bawah wibawa-wibawa Sepanyol, kesenian Moor bersambung dengan lebih kerosakannya; dan pada tahun 1812 sesetengah menara-menara telah dihancurkan oleh orang Perancis dibawah Count Sebastiani, sementara keseluruh bangunan-bangunan narrowly escaped nasib yang sama. Napoleon telah mencuba untuk menghancurkan kompleks dengan seluruhnya. Sebelum sahaja rancangannya dijalankan, seorang askar yang dengan rahsianya mahukan rancangan Napoleon — komandernya — untuk digagalkan, menanggalkan fius bahan letupan dan dengan itu menyelamatkan Alhambra untuk generasi akan datang.


Alhambra

Di pintu masuk Alhambra

Kaunter tiket 12 euro seorang

Antara pokok-pokok tinggi di kawasan istana Alhambra

Masuk ke perkarangan istana

Taman sekitarnya

Antara runtuhan bangunan


Menuju ke Palacio de Nasrid

Di tepi-tepi ini deretan kedai-kedai kecil

Cenderamata

Memasuki bangunan Istana Nasrid

Senibina islam dan tulisan Allah jelas kelihatan

Jelas kelihatan tinggalan senibina Islam pada setiap sudut istana Nasrid ini

Tulisan-tulisan ini membuatkan mata seolah terpegun melihat senibina islamnya


Sekian dulu untuk kembara di Alhambra bahagian 1..
Akan disambung lagi bahagian 2 esok ya..

Penat tau upload gambar.. Banyak sungguh rupanya.
Piah gambar baring takde.. nak tgk gmbr baring ko telengkan kepala ko ekkk.. 123.. get set teleng wakakakah.. ;)

1 comment:

SRISUFI said...

sungguh best sekali pengalaman akak.Nak pegi jugaaaaa....

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin