Wednesday 12 November 2008

Malam di Glasgow

Hari ini aku memang kebosanan.. dalam melayan fikiran tiba-tiba aku dapat mesej online dari Ann.. apa lagi soalan mautnya

"Akak tengah buat apa tu"

Macam ko tau-tau je akak tengah boring nie ekk..

Dalam aku duk fikir-fikir apa nak buat.. Nak balik rumah atau nak pergi jejalan.. akhirnya aku katakan aku nak ke kedai buku sebelum balik.. lagipun memang terlintas juga untuk merakam gambar malam hari di bandar Glasgow..

Mulai beberapa minggu ini bandar Glasgow akan dipenuhi dengan cahaya berwarna-warni tanda menyambut X'mas yang lagi 7 minggu sahaja.. tidak lama lagi dataran George Square akan bermandi lampu warna warni dan pokok X'mas yang tinggi juga akan menghiasi dataran itu.. malah akan ada gelanggang untuk bermain luncur ais.. antara aktiviti yang sering ditunggu oleh warga kota.. dan aku juga ambil peluang itu untuk asyik melayan mata melihat mereka yang begitu seronok bermain luncur ais..

Akhirnya aku putuskan untuk berjalan mengharungi malam hari di bandar..

Ketika berjalan menuju ke kedai buku Border.. ku lihat sudah ada beberapa hiasan lampu yang mula menerangi setiap jalan.. manusia masih ramai yang berpusu-pusu ke sana sini.. masuk ke kedai buku pun sesak.. begitu ramai manusia.. malah sudah ada jualan buku-buku yang separuh harga.. malah ada juga kategori buku untuk hadiah x'mas.. aku pula sibuk membelek buku-buku yang aku suka.. dalam pada itu aku ambil 2 buah buku tentang terapi kesihatan dan masakan.. bak kata Ann

"Bagus akak beli buku nie.. kalau akak masak ikut resepi dalam tu.. jangan lupa ajak saya tau"

Hai entahlah Ann.. beli je bukunya.. buat tu belum tentu lagi.. janji beli dan buat koleksi..

Sambil itu kami pun sempatlah bergambar di Princess Square.. melihat-lihat suasana dalam shopping complex tu.. sempat jugalah ambil gambar..




Turun dari bas betul-betul di depan Chicken Hut.. terlintas pula nak beli doner kebab dan 2 ketul ayam.. antara makanan kegemaran aku bila singgah ke situ..

Balik rumah.. mood nak masak datang pulak..

Teringatkan nangka muda dalam tin yang telah lama aku beli.. sejak semalam sebenarnya aku bercadang nak masak lemak nangka.. hari ini rupanya terlaksana... takkan masak lemak je..

Lalu aku mula pula masak ayam paprik.. wahh banyak pulak lauk hari ini.. tapi akhirnya.. yang aku makan adalah..


Doner kebab..

Tak kisahlah.. sebab aku dah beli sebelum sampai rumah tadi.. lauk yang dah masak itu khusus untuk cik abang tercinta.. janji ada lauk untuk dimakan

Sorrylah resepi yang dimasak hari ini tidak ada kena mengena dengan buku masakan yang baru dibeli ok.. belum rasmi lagi ye..

Apa lagi kalau nak makan.. silalah masak sendiri ye.. ;)

p/s Eheh.. pesal tajuk entri pasal malam di Glasgow.. tapi ending cerita pasal makan lagik.. aduhhh.. aku kena sindrom makan ke apa nie.. hish.. hish.. adakah silap cuaca sejuk.. yang menyebabkan perut semakin lapar saban hari.. ahhh tidakk... bagaimana harus aku atasi masalah ini.. waa... asyik cerita pasal makan je nie.. aku dah kena angin kus kus ke apa nie ekk.. ohh tidakk.. help!!!help!!

8 comments:

Brahim Nyior said...

Iina,

Nampak macam sedap jer hidangan tu. Ikutkan saya, asal boleh makan, sudah. Tambah-tambah di tempat orang, serba serbinya tak sama macam di tempat kita.

Apa yang ada, jamah sajelah......

Enche' Adykasyah said...

Ni akak dah kena sindrom 'papitakuskebabusnangkanus' tajuk entry lain.. Tapi cerita bab masak lemak... kehkehkeh.. Macam dalam keadaan stress je..

julietchun said...

Ko ingat ko tuh gemuk ke? Sekali aku tolak ko aku yg jatuh,hik,hik. Nanti amik gamba pokok krismas yek,ko pun dok lah tepi pokok tu.

yani_worldpeace said...

nampak sedapnye ayam paprik tuh...ehh..nak cari resepi paprik lak la...

iina said...

cikgu ibrahim> itu memang betul.. saya selalu masak apa yang ada.. tapi kadang2 over gak sebab bila sampai teringin2 tu.. kadang teringat2 juga.. alhamdullilah di glasgow agak mudah juga mendapatkan barangan dari malaysia sebab ada 3 4 kedai supermarket cina yang menjual pelbagai produk dari thailand malaysia singapore philipine.. so senang nak cari bahan.. mana yang takde.. pos dari mesia ler jawabnya ;)

ady> amboi eksen mentang2 dah abis peksa ye.. stress?? hehehe stress sebab tak tau nak wat pe.. minggu tengah adjust waktu sebab sebelum nie petang mesti ada benda nk buat skrg nie petang je. dah mula ingt nak p sana sini.. nk makan ler nk itu ler uih.. pening palo akak nie fikir

juliet> ko memang berat sebab yang lebih berat kalau menlak dia yang jatuh muahahahaha.. aku akan ambik gmbr pokok xmas tu.. aku tak duduk ler.. aku berdiri.. duduk karang pelik lak ;)

iina said...

world peace> belasah je resepi tu.. takde sukatan.. letak ler bwg.. cili padi..serai.. daun limau.. kicap sikit.. cili mesin.. sos cili.. masuk ayam..

sorry ler takde sukatan main belasah je tu janji ada color dan bau cam paprik

akuatik said...

erkk macam penah kujumpa je dua2 orang ni...

iina said...

Akuatik

bkn aku jmpa ko kat borders ke? Jumpa ke buku resipi cupcake tu? Sure ko bahgia n segar bugar tgk gmbr cupcake tu kan.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin