Sunday, 9 November 2008

Rumahku Ketenanganku

Dalam kesibukan urusan keluarga.. aku masih sempat mengunjungi dan bermalam sehari di rumahku di Behrang 2020 pada hari Selasa. Kali ini perjalanan pulang ke rumah turut diiringi oleh mak dan ayah.. hanya waktu perjalanan itu sedikit berbeza.. Mak dan Ayah bertolak terlebih dahulu ke Tg Malim, manakala aku perlu ke KL untuk urusan yuran membership di Berjaya Times Square..kemudian perlu pula singgah ke Selayang Baru untuk mengirim pesanan barangan pada adik Azza.. dan terus kami teruskan perjalanan balik ke Tanjong Malim..


Tidak jauh bezanya perjalanan pulang kali ini dengan kali pertama dulu.. deretan kedai-kedai dan pembangunan masih sama.. hanya ketika kali pertama dulu banyak perbezaannya.. kali ini aku melihat pemandangan yang serupa.. yelah pekan sekecil itu bukanlah banyak sangat perubahannya.. namun hatiku masih teruja juga..




Akhirnya aku sampai ke rumah sendiri.. sempat bermalam sehari.. kali ini aku tidak dapat bertandang ke rumah rakan-rakan.. ketika ke pekan Tg Malim lewat petang bersama mak.. aku ternampak kelibat Modi dan anak-anaknya.. hanya dapat aku lambai dari jauh sahaja.. hajat untuk bertemu terpaksa dibatalkan mengenangkan kali ini mak dan ayah ada bersamaku... sememangnya masa terpaksa diluangkan bersama mereka.. yelah nak beli makanan.. nak beli barangan di pekan temankan mak.. dan aku sendiri juga sedang mencari barangan kiriman kawan-kawan pula..

Petang selasa itu aku juga sempat singgah ke pasar malam berhampiran deretan kedai makan berhadapan dengan masjid Behrang2020.. ramai sungguh pelajar di situ.. dapat jugalah aku merasa makanan yang sering ada di pasar malam.. kami beli makanan untuk dimakan di rumah.. awal lagi aku dah pesan dengan mak.. tak perlu masak sebab leceh.. lagipun kami hanya bermalam sehari sahaja..



Apa juga melihatkan rumah yang elok terjaga.. pokok-pokok bunga yang kemas terjaga oleh Ayah.. bunga-bunga orkid yang indah berkembang.. pokok limau.. cili padi.. longan.. mangga.. semuanya hasil tangan ayah.. sesejuk mata memandang.. kalau dilihat orang sekali imbas memang tidak ada sesiapa pun yang menyangka rumah itu ditinggalkan.. melihatkan rumah yang penuh dengan pepohon bunga dan buah.. antara sebab mengapa aku tidak mahu menyewakannya pada orang lain.. biarlah.. lagipun ayah dan mak pasti akan berkunjung setiap bulan.. lebih baik dijaga oleh keluarga sendiri dari orang lain..





Bermalam di rumah sendiri.. malam itu aku tidak boleh tidur.. rumah terlalu panas.. ahhh.. aku tensen seketika.. waktu itu terus teringatkan kesejukan di Glasgow.. yelahkan aku ada 2 rumah.. kedua-duanya adalah rumahku syurgaku.. teringat juga pokok bunga kesum dan kunyit yang tidak bersiram hampir seminggu lebih.. risau pun ada kalau kot kering mati.. tapi aku tawakal jelah kan..

Pagi rabu itu aku singgah ke pasar pagi temankan mak beli ikan kering untuk dibawa pulang ke Banting dan aku juga ambil kesempatan itu untuk membelinya untuk dibawa ke Glasgow.. termasuklah belacan dan juga gula kabung yang selamat aku bawa tanpa kena periksa oleh kastam ;) (kalau aku tau mahu aku beli banyak-banyak)




Akhirnya petang Rabu aku tinggalkan Tanjong Malim dan Behrang2020 buat kali terakhir.. Sebelum bertolak balik aku minta pakwe siram semua pokok-pokok itu buat kali terakhir sebagai tanda selamat tinggal dari kami berdua.. ketika itu hatiku turut mengucapkan selamat tinggal.. sayu rasa dihati..Semoga kita berjumpa lagi.. Mungkin ketika itu pepohon dan pokok-pokok itu sudah besar semuanya..





Aku rindu pada rumahku.. Teringatkan pepohon yang indah yang tersusun rapi dan setenangnya..

3 comments:

azza_irah said...

banyaknya pokok..damai je nampak..

itu umah sndiri ye..
nasib baik ayah dekat leh tengokkn..sayang jugak kl tggl gitu je umah..

tkaseh skali lagi utk pesanan itu..

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

dari n3 nih..aku tgk kau dok lam keta ja..tak turun jalan jalan ka?

iina said...

azza>tulah sebab ada yg tgk2kan tu yg senang sikit

cikgu> aihh takkan kat hiway pun nak turun jalan2 lak sure org ingat gile lak.. memang ler turun.. tapi takde lah ambik gmbr sgt sebab sibuk beli brg takkan lak nak ambik gbr time beli brg tu krg pecah rahsia kita nie blogger hehehhe

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin