Wednesday, 20 May 2009

Kisah Teladan.. Buat renungan..


Email ini telah lama aku terima dan baru kini.. ingin aku kongsikan bersama korang semua..

Yang buruk jadikan sempadan.. yang baik jadikan teladan..

KISAH BETUL BERLAKU DI AMPANG

Kisah betul ini berlaku kat Ampang... Kisah benar yang berlaku 2 tahun lepas diceritakan oleh kawan baik kepada lelaki yang bernama Amir (nama samaran)... untuk dijadikan teladan bagi kita yang masih hidup.)

Kawan aku ni seorang salesman kereta, bercinta dgn seorang anak jutawan di Area Bukit Antarabangsa. Malangnya, percintaan itu ditolak kerana kawan aku ini seorang salesman kereta.

Satu malam, mereka bercadang utk melarikan diri. Selepas berjaya melarikan diri, bapa perempuan ini sedar akan kehilangan anak perempuan kesayangan dan telah membuat laporan polis. Malah dia juga telah membuat iklan di akhbar tempatan dengan mengumumkan dia akan menerima teman lelaki itu jika dia balik ke rumah.

Bila mendengar berita ini, anak perempuan itu memutuskan untuk balik ke rumahnya di bukit antarabangsa dan keluarga pihak perempuan itu pun menerima lelaki ini dengan seadanya.

Enam bulan kemudian, mereka bercadang utk berkahwin dan persiapan untuk majis perkahwinan itu sedang rancak disediakan. Nak dijadikan cerita, semasa lelaki ini pergi membeli makanan di Ampang Point, dia telah dilanggar kereta di hadapan perempuan tersebut. Perempuan ini berlarian untuk mendapatkan lelaki itu, dipeluk lelaki itu sekuat hatinya dan akhirnya dia meninggal di pangkuan perempuan itu. Baju perempuan itu basah dipenuhi oleh darah lelaki tersebut.

Keesokan harinya, lelaki itu pun dikebumikan. Kejadian itu amatlah menyedihkan perempuan tersebut kerana hanya tinggal beberapa hari sahaja sebelum perempuan itu melangsungkan perkahwinannya dengan lelaki kesayangannya. Manakala baju yang berlumuran darah itu disimpan gadis itu tanpa mahu membasuhnya langsung. Dia mahu simpan baju itu buat ingatannya kepada lelaki itu.

Pada satu malam, ibu perempuan ini mendapat mimpi, seorang nenek tua meminta untuk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan berlaku. Tapi, ibu perempuan tersebut tidak mengendahkannya.

Malam berikutnya, ayah perempuan tersebut pula menerima mimpi yang sama iaitu seorang nenek tua meminta untuk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan berlaku. Seperti ibunya, ayah perempuan tersebut juga tidak mengendahkan mimpi itu.

Malam ke tiga, perempuan itu pula menerima mimpi yang sama seperti ayah dan ibunya dan dia menceritakan mimpi tersebut kepada kedua ibu dan ayahnya. Dalam ketakutan yang amat sangat, dia pun pergi membasuh baju itu dan macam mana kuat dia basuh pun, darah itu tetap ada...

Malam keempat, dia mendapat mimpi yang serupa..

Seorang nenek tua menyuruh dia membasuh darah itu sebersihnya dan jika tidak, malang akan menantinya.. Bila terjaga sahaja, perempuan itu pun terus menyental baju tersebut sehingga kain tersebut menjadi haus, akan tetapi, darah itu tetap ada...

Keesokan harinya, perempuan itu terkejut apabila pintu belakang rumahnya diketuk bertalu-talu dan muncullah nenek tua tersebut dan perempuan itu pun pengsan..

Setelah terbangun dari pengsan, lalu nenek tua itu pun menghulurkan benda yang berwarna biru...

Perempuan itu bertanya kepada nenek tua itu "Apa nie nek...?"

Wajah nenek itu sungguh menggerunkan..

Perempuan itu jadi takut..

Amat takut..

Terlalu takut..

Dia menutup matanya dengan harapan nenek itu akan hilang dari pandangan matanya..

Dia buka matanya..

Nenek itu masih ada di depannya lagi..

Dia pandang wajah nenek itu lagi

Dia bertanya semula soalan tadi "Errrr... Aaaaa paa.. apa nie nek...?"

Akhirnya nenek itu menjawab dengan suara yang garau..

Matanya diterbeliakkan..

Mulutnya disengetkan

Tangannya mula diangkat sambil mengoyang-goyangkannya dengan sekuatnya..

Dia menghulurkan benda itu kepada perempuan itu

Lalu dia menjawab..



.................




................



...............



...............



..............


.........



......



...


..


Inilah Sabun Basuh Cap Dynamo, letakkan sedikit dan kotoran akan hilang...

Err.. Yang ni adalah pakej percubaan saja, kalau nak yang besar, beli kat kedai..... kat Giant pun ader!!!!

.............. Ahaks!!

hehehehhhhehehehehe......



Jangan marah ahhh... Gunakanlah pencuci yang sesuai ya puan-puan wakakakah..

Selamat mencuci baju.. dan jangan lupa angkat kain di jemuran ya ;)

Sesiapa rasa-rasa nak marah aku tuh.. tahan-tahanlah rasa marah tuh ya.. nanti cepat tua tau..

Sememangnya ini kisah teladan ya.. yang boleh dijadikan renungan saat sedih.. saat masam muka.. sila lah gelak ketawa ya.. jangan marah.. nanti suruh nenek sponsor sabun basuh bebanyak ya.. kalau dia datang dalam mimpi.. aku tak nak jamin apa-apa tau ;)

Senyum-senyum selalu ya.. nanti awet muda..

Pstt... Aku dah terkena dulu dah.. so inilah peluang nak kenakan korang pulak.. ahakss


13 comments:

kakpah said...

kug..kung..kung.. memang aku nak ketuk ko ni. Punyalah saspen akak baca cerita ko ni ha.

tak per.. tak per. ada ubi ada batas hehe..

Tijah said...

ni yg bonciii nihh...dah la siap bagitau ni kisah benar!!!!

isk!

DUN Behrang 2020 said...

Tahniah...ko berjaya mmbuat aku membaca cerita ini sehingga habis sambil menekup muka...(hahaha...tak main la tekup2 muka tu...saje je!)

Apapun...mmg terkena daaa!

azlinhasim said...

salam perkenalan buat kak iina...

syok juga baca blog akak.

Tapi kisah benar ni memang membuatkan pagi saya ceria.....

Semoga akak terus sukses...

ku tak sempurna said...

tak.. tak... tak marah... gggrrrrr...

betul!! tak marah...
marah itu kan sangat tidak comel..

aku comel... gggrrrrrr...


wakakakakaka...
aku guna sabun cap harimau kuat je... hikkkkssss

julietchun said...

aku nak pantun sikit.

tinggi sungguh pohon pauh
nasib baik ko dok jauh....

bondaqeem said...

wakakakahhh.. terhibur jap.. hehehe.. punya la khusyuk baca..
rrupo2nya iklan dynamo.. hahahaha
senyum sokmo la..:)

Anak Pendang Sekeluarga said...

slm...wah...mnarik gk cte ......rupanya mcm tu......

iina said...

Kak Pah

Jgnlah ketuk den kak.. heheheh.. kak pucuk ubi tuh kalau buek pecal sodap tuh kak ;)

Tijah

Bonci tapi sayang ahakss..

Dun

Takkan tutup muka kot ;) hahaha

Azlin

hehehe TQ.. saje menceriakan hari yang asyik hujan jek nie ;)

KTS

baik ko control marah idak makin comot nanti.. hehehe

Juliet

aku balas pantun ko

satu dua tiga empat
jgn lupa belanja bila aku dekat

ahaks

Mummy aqeem

hehehe iklan sabun basuh sekejap ;)

APS

heheheh ;) pengakhir yang disengajakan ;)

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

ceh!...

dah pandai berseloroh nammmpaakk...ha ha ha

terkena aku! sekali ni...

iina said...

cikgooden

sesekali sesekala.. hehehe.. kena tang mana tuh ;)

SRISUFI said...

kak...

apapun kena senyum kan kakak...

hurmmmm


cerita ini buat tersenyum

iina said...

Sri

senyum selalu ya sis ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin