Thursday, 13 January 2011

Cinta bagi aku adalah..

Adakala aku mahu berbicara tentang cinta..
Tapi mulutku tidak mampu mengeluarkan kata..
Lidahku tidak mampu menuturkan bicara..
Senyumanku saja yang mampu mengungkapkan rasa jiwa..

Cinta lewat dulu-dulu umpama indahnya terang si bulan mengambang.. Cantik dipandang mata dikelilingi si bintang-bintang.. satu berkelipan.. jutaan lagi berkilauan bak intan berlian.. 'Malam itu bulan purnama'.. Sajak nukilan dendangan si kanda.. Suara mengalun di malam raya.. Hati terpikat buat-buat tak percaya.. Serasa gila bila dia bermadah seloka.. Si dara tersenyum ketawa minta dia berhenti berkata-kata.. Hati sedikit berbunga.. tapi apakan daya.. Belum cukup untuk memikat hati yang setia.. Si dia kecewa tapi tidak pernah putus asa.. Malam raya tetap setia mengalun seloka.. Walau bertahun sekalipun dia sentiasa sudi berbicara.. Ya.. Benarlah kata mereka "Kalau sudah jodoh.. memang takkan kemana"

Lantas aku teringat bicara cerita 'Cintakah itu'.. Kisah itu masih segar dalam ingatan lewat waktu.. Saat aku hampir kehilangan dia tatkala bicara mengalun rindu.. Hayatnya masih Allah panjangkan malam itu.. Tidak dapat dibayangkan andai detik itu hadir begitu.. Pastinya hati tidak mampu menerima walau jutaan irama sendu berlagu.. Cukuplah sekali  debaran cemas di jiwa dan minda bersatu.. Biarlah jodoh bersama masih mahu diberikan bertahun-tahun lagi di jalanan kasih sayang yang jitu.. Cinta makin dihargai selalu.. Takkan pudar walaupun berubahnya rona warna dunia berlalu..

Bila detik kehilangan hampir dirasai.. Maka bila ku lalui saban hari.. Pasti 'degupan itu' aku dengari.. Ku cuba hafal irama degupan tanpa jemu di hati.. Dup.. dup.. dup.. itukan irama yang merdu sekali.. Siapa kata takkan tertawan bila itu dari mereka yang kita sayangi.. Masih lagi mencintai.. Masih lagi mengasihi.. Masih lagi mencipta memori.. Dulu dan kini.. Walau selama manapun detik waktu berbunyi..

Terciptalah satu memori 'Sekeping roti kaya'..  Bukan rasa simanis kaya yang aku idami.. Bukan juga lembut kerasnya roti yang aku nikmati.. tapi sebuah ingatan kerna cinta bersemi.. Tatkala suramnya sejuk di awal pagi.. Kasih dicari.. Sayang dinanti... Cinta diberi.. Ciuman dan pelukan bersatu menyulami seri.. Semoga bahagia kekal bersama seerti..

Cinta itu inspirasi.. Takkan datang cinta andai ia tidak buat kita terasa.. Ada debaran bergetar bergema-gema.. Ada  bayangan wajah menjelma bila-bila.. Bila ditutup mata terasa dia ada bersama.. Ada senyuman menguntum di wajah jiwa-jiwa.. Ada kemanjaan menjelma dengan rela.. Ada keikhlasan hadir tanpa dipaksa..

Di ruangan ini kisah dan bicara cinta pernah ditulis mengungkap gelora.. tatkala ingatan melayang sepintas lalu menjulang rindu.. Kerna itulah yang pernah dirasai.. Pernah juga aku melihat 'cinta di pagi hari'.. Serasa bahagia cinta itu ada dimana-mana.. Toleh kiri dan kanan.. kadang terlihat sahaja..

'I Love You'. Itulah ungkapan cinta yang sering kita dengari.. Begitu merdu bila didendangkan berulang kali.. Tapi ada juga yang begitu payah mengucapkannya.. Kerna cinta itu tidak mudah terluah begitu sahaja.. Cinta tidak boleh dipaksa.. Cinta juga tidak mengenal usia.. Cinta juga bukan untuk seorang sahaja.. Rasa kecintaan itu terlalu luas untuk diberikan makna.. Cinta pada manusia itu hanya sementara.. Hanya cinta pada Yang Esa.. Kekal bersemi selama-lamanya..

Bila salju datang buat sekian kali.. Kaki melangkah seiring menemani.. Dia masih setia menyusuri jalanan saban hari.. Walaupun kadang tiada kata diluah dari sanubari.. Walaupun dia hanya berdiri di sisi.. Aura kehadirannya sudah cukup menghilangkan sepi.. Aku dan dia.. Ditakdirkan bersama hingga kini.. Dulu bertemu di taman permaisuri.. Kini masih juga di situ cinta bersemadi..

Entri ini adalah kompilasi bicara cinta yang pernah aku nukilan di blog ini.. setiap perenggan itu punya kisah cinta yang pernah aku kongsikan.. Andai mahu tahu bicara cinta itu.. 'klik' setiap link yang ada di situ..


Aku suka berbicara cinta..
kerna itu cukup membuatkan aku bahagia..
bukan kerna aku rasa gembira..
atau kerna aku terpersona..
atau kerna aku mampu menikmati gelora..
tapi kerna aku tahu aku manusia biasa..
yang perlu cinta untuk terus meneroka alam nyata..


Entri ini inspirasi dari blog
 'Cik Peah's 2B pencil'
Sekadar tertarik dengan tajuk entri
"Love to me is ...." or "Cinta bagi saya adalah..." contest
Berminat nak join contest nie??
Boleh ke situ ye..

Forget love - I'd rather fall in chocolate!
Sandra J. Dykes

The hunger for love is much more difficult to remove than the hunger for bread.
Mother Teresa

Who, being loved, is poor?
Oscar Wilde

To find someone who will love you for no reason,
and to shower that person with reasons,
that is the ultimate happiness.
Robert Brault

We loved with a love that was more than love.
Edgar Allan Poe

Love me and the world is mine.
David Reed

Ini hanya bicara cinta yang aku nukilan sekadar suka-suka..
sebab aku suka tajuk cinta..
Itu aje ;))
Cinta bagi anda adalah???


16 comments:

KAKTINY said...

cinta bagi aku adalah....

... apabila aku jejak ke SANA.. atas rahmat CINTA-NYA..

SUNGGUH..



.....

.. cinta pada manusia dan makhluk? ..
seiring waktu dan usia, aku belajar redha dan lebih memberi daripada mengharap dan meminta..


..asalkan ada jiwa yang bahagia.. hati yang senang.. bibir menguntum senyum.. ku kira cintaku ada di situ..


....

(wah.. ayaaaattt... kuikuikuiii...)

.....

Ku Tak Sempurna said...

cinta bagi aku adalah bila dapat makan donat yang sedap2 setiap hari tapi badan menten macam erra fazira.

.
.

sekian.

hihihi. iina mmg jiwangssss :P

julietchun said...

cinta...
hadirnya membawa bahagia dan juga duka...aku yg kecewa...:P

i amsterdam said...

Wah.. entry ni sure menang contest tu...

kak Erna said...

iina..lama akak membaca cerita cinta iina..semua yang ada akak klik..
pandai iina buat cerita..pandai iina menulis..indah bahasanya..

iina said...

Tiny

Hehehehe... Wahh.. aku suka.. aku suka.. ayat itu mmg jiwa2 hehehe.. bestttt ;)

KTS

Ye.. aku tahu.. cintamu pada si donut akan kekal sampai bila-bila.. sehidup semati kan kan.. bab maintain bdn tuh.. hahaha susah nak ckplah tggu jelah ;)

Jiwang itu apa ekk ahaks ;)

Juliet

Kecewa itu sementara.. bahagia itu pasti menjelma.. aku doakan untuk mu selalu ok.. Aminn

I amsterdam

Saje suka2 nak tulis entri nie sebab topik tuh fav I ;)

Kak Erna

Terfikir gak ada ke orang nak klik setiap link tuh hehehe.. rupanya ada juga yang sudi.. Thanks ye kak sebab sudi baca sebab kalau combine tuh mmg pjg giler entri nie.. Sebenarnya kebetulan saya mmg tgh nak kumpul semua koleksi bicara cinta, rasa, puisi yang pernah saya tulis.. sebab itulah rasa jiwa saya..

Sekali lagi kak.. terima kasih sebab sudi baca ye ;)

fatt said...

iina,
puitis sungguh..tak mampu nak cakap apa..harap menang contest ni :)

cinta padaku indah, tapi bila disakiti, hati ini sukar dibaluti walau ada yang sudi...huhuhu!

iina said...

Fatt..

Thanks ye.. tak harap menang sebab rasanya tiket xvalid kat sini.. lgikpun kebetulan I nak compile dan link semua entri2 pasal cinta dalam 1 entri.. so inilah hasilnya hahahaha.. (susah org tgh wat research nie.. buat entri cam buat programming function hahaha)

Cinta disakiti mmg sakit.. tapi nasihat aku.. bukalah hati.. yang lepas tuh lepaskan.. kalau ada yg sudi.. apa salah jd kawan mana tau terbuka hati.. ;)

peah @ peps said...

wow!..iina..saya salute dgn cinta anda...you really appreciate love and keeps on making it beautiful as ever...

hidup cinta!

"Love to me is..." or "Cinta bagi saya adalah..." contest

Zaitun said...

Cinta memang manis tapi ada kalanya pahit.

Uncle Lee said...

Hi Iina, my cinta? Best at pantai cinta berahi on a moonlight night.
Or at Telok bahang....with a long hair, beautiful lady in a sarong kebaya. Itu best...ha ha.
You have a nice day.
Lee.

iina said...

Peah

Yeah appreciate it as long as u can.. LOve sometimes doesn't need to be said.. but.. for me.. I'll said it in my own words and sentences.. Yeah.. live yur life with love ;)

Kak Zai

Memang adakalanya pahit.. tapi pahit itu juga ubat yang paling mujarab ;)

Uncle Lee

Your love I'll say like seeing 2 moons.. bright and beutiful.. and also as long a beauty is in yur eyes eventhou it's old and ugly.. than it will be forever ;)

I like your figure hugging moonlight stories hehehe.. always make me smiled ;)

nur said...

wow

ALL IN ONE

iina said...

Nur

Thanks sebab sudi singgah ye ;)

Ein Auzai'y said...

mendalam nyer cinta itu....haruslah kita menghargai cinta itu....

iina said...

Ein

Cinta itukan membawa bahagia kalau ia benar2 dihayati dan dihargai ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin