Thursday, 11 March 2010

Sekeping roti kaya

Jam menunjukkan menghampiri pukul 5.45pagi..

Masih ada 10 minit sebelum melangkah keluar dari rumah. Seperti selalunya, masa akan diisi dengan membaca buku novel yang sedia terletak di tepi katil.. Atau sekadar berbaring malas di atas katil sambil ditutupi duvet yang agak tebal.

Sedang enak membaca sambungan rentetan ayat pada baris pertama buku itu, si dia masuk ke bilik secara tiba-tiba.. Andaianku, dia mungkin mencari sesuatu di dalam bilik.

"Nah.. Roti nie" katanya sambil tersenyum di tepi katil..

Aku sedikit terkejut.. serentak aku tutup buku yang dibaca dan mula mengerakkan badan untuk duduk di tepi katil.

Dia berlalu ke dapur semula. Aku memandang sekeping roti bakar yang disapu kaya di atasnya.. Rasa terkejut masih tersisa lagi.

Kepala mula memikirkan "Apa mimpi agaknya dia pagi nie ekkk". Aku biarkan persoalan itu tanpa jawapan dan terus memakan roti itu dengan penuh rasa syahdu.. Pertama kali sejak aku tinggal di rumah itu, aku makan di bilik tidur.

Sesekali terima layanan begini, memang mampu membuatkan hati aku cukup tersentuh. Sebenarnya dia selalu bising mengingatkan aku untuk mengambil sarapan di waktu awal pagi.. tapi aku lebih selesa dengan hanya sekadar meneguk secawan air kosong atau atau berperisa waktu itu. Jarang sekali aku berselera untuk makan di awal pagi.. Hanya selepas pukul 9.30 pagi, barulah aku akan mula bersarapan roti seperti kebiasaannya.

Selesai menghabiskan roti itu.. Aku ke dapur untuk meneguk secawan air kosong. Sementara menunggu dia memakai jaket kulitnya, aku pegang bahunya dan dengan segera memberikan ciuman pantas di pipi kiri dan kanan dan diakhiri dengan pelukan erat.

Aku mula bersiap mengambil jaket dan beg untuk keluar menunggu bas di perhentian yang berhampiran.

Hari ini, aku keluar dengan senyuman manis di bibir..


A piece of bread for empty stomach..
but it's yur love that I'm craving for..


9 comments:

aNIe said...

Walaupun ia hanya sekeping roti disapu kaya...tapi ianya disediakan dengan penuh kasih sayang...itulah yang tak ternilai...

iina said...

Kak Anie

Betul tuh kak.. tergamam sekejap masa dia hulurkan roti tuh.. kat bilik tido lak tuh hehehe.. Bila berkongsi sesuatu dengan penuh kasih sayang memang tak ternilai

KAKTINY said...

so sweeeetttttt..... hihihihi...

(mujur time breakfast, kalau supper.. lain citer endingnya.. warghkahkahkah)...

betul.. tiada lagi yg lebih bermakna selain perhatian, keihlasan dan kasih sayang daripada yang tersayang...

cute!.

julietchun said...

aku,tiada siapa yg beri roti
aku,takde nak peluk cium sapa
aku,masih menanti,:P

sesekali dapat layanan macam tu baguskan,kalau selalu jemu pulak nanti,ehehehe.

iina said...

Tiny

kalau supper.. apa lagik pergi tido ler lepas tuh apa lagik.. wakakakah.. aku tau aku mmg cute ;) hehehe

Juliet

Alah ko nie... manjang jek ckp camtu.. nk aku carikkan ke?? hehehe.. kalau aku selalu pun takpe hehehe.. sapa yg xnak kan kan ;)

badakbiru said...

alalala..scwheet sgt...!!
jeles la pulak..huhu.

juliet..kite senasib..

nota:lama x jenguk blog akak,bz saje lps balik berkursus.heheee..

iina said...

Dik

Hahaha.. hari nie dia last buatkan akak roti kaya sebab kaya dah abis.. siap bgtau tadi tuh hehehehe.. akak suspek sebab kaya tuh dah nak abis.. rasa bersalah ler tuh kalau dia abiskan sorg2.. sebab tuh dia buatkan utk akak roti tuh.. udah tau tektik terkini dia..

Akak tau ko sibuk skrg nie.. tyt ok..

Ku Tak Sempurna said...

k nanti aku buatkan nasi lemak utk ko eh
.
.
.

.
.


errr... tp ko tak hadiahkan ciuman pun takpe... bg 5 botol minyak wangi ko yg byk tu pun dah cukup

.
.

nanti aku bg address eh... terima kasih.... hihihi :D

iina said...

KTS

Aku xheran nasi lemak ko sebab aku baru jek buat semlm.. siap ada sambal paru.. ayam goreng.. sambal ikan bilis hahaha.. takat nasi lemak jek mana kelas ngan perfume yg aku beli.. tak sesuaiiii...

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin