Monday, 3 January 2011

Bila ada cinta.. Rindu datang tiba-tiba..

Cinta tidak perlu bersuara..
Cukuplah hati yang berkata-kata..
Namun andai cinta perlu diluah rasa..
Cukuplah ku bicara cinta dalam doaku saban masa..

Mata tak mampu lena.. Hati pula asyik berbicara.. Fikiran terkenang seketika.. Ingatan terbang jauh pulang berkelana.. Ku pusing kiri.. Ku pusing kanan.. Ku pandang atas.. Ku tutup mata.. Hati semakin kuat berkata-kata.. Kepala kata sudahlah wahai jiwa.. Namun kata hati tak dapat ku hentikan semuanya.. Tatkala rindu mengetuk bertalu-talu meronta-ronta.. Hati semakin jauh mengembara.. Teringat bonda dan ayahanda.. Teringat sahabat taulan mesra.. Teringat kerjaya yang menanti sekian lama.. Teringat rindu pada minat mendidik anak bangsa.. Teringat mereka yang ku tinggalkan bersama semua rasa cinta.. Tak mudah untuk aku lupa begitu sahaja.. Mereka semua begitu istimewa.. Di hatiku penuh rasa cinta..

Semalam tatkala menyediakan juadah pagi.. Hati lantas teringat hidangan air tangan bonda bila berkunjung ke sini.. Lantas dek kerna rindu di hati.. Hidangan itu aku hasilkan cukup sama sekali.. Cara bonda yang telah lama aku tidak nikmati.. Bila ku jamah serasa hening airmata bergenang sana sini.. Begitu payah aku habiskan dengan menahan sebak menanti.. Bila rindu datang lagi.. Aku hanya mampu titipkan doa pada Ilahi..

Di mana ada cinta di situ rindu bertamu.. Datangnya tidak perlu ditunggu-tunggu.. Tidak ku halang hadirnya itu.. Pintu hati sentiasa terbuka buat rasa rindu.. Berkelana ke sini rindu itu perlu.. Rindu adalah ingatan buatku.. Rindu menjadikan cinta semakin bersatu.. Rindu itu kekuatan diriku.. Rindu sentiasa buat aku tahu.. Walau jarak memisahkan kita beribu batu.. Walau masa berbeza detik waktu.. Walau tidak dapat ku lihat wajah-wajah kesayanganku.. Walaupun tidak dapat ku genggam jemari kematu..Walaupun tidak dapat ku peluk erat susuk tubuhmu.. Walau tidak dapat ku cium pipimu.. Rindu itu sudah cukup buatku.. Setiap kenangan yang pernah tercipta antara mereka, kau dan aku.. Saat rindu mengetuk bersama sendu.. Semua itu ku kenang buat ubat hatiku..

Cukuplah bahasa rinduku..
Walau banyak mana terluah dalam bicara..
Rindu itu tidak pernah terubat semuanya..


Rumah Ayah & Bonda..
Di sini rinduku bertamu..
Di sini juga aku membesar dan mendidik diri..
Di sini juga pasti aku akan pulang biarpun berjuta kali..
Nothing feel the same like fresh green grass in early morning..
and colourful bougainvillea flowers around the house..


Mood jiwang tanpa karat..
Dah lama tak menulis begini..
Tapi cam biasalah..
Dah tak mampu nak tulis panjang2 cam dulu..
Di landa 'Writer block' sebab asyik teringat keje yang tak selesai lagi..
Doakan ye..
Aku mahu pulang dengan kejayaan..
Semoga dipermudahkan pengajian..
It's not easy.. but yet.. It's not impossible

Sometimes.. things so far.. but yet.. feel so near..
Sometimes.. thing so difficult.. but yet always believed you can do it..
Chaiyok.. chaiyokk


15 comments:

I amsterdam said...

Salam iina,

Semuga dipermudahkan urusan
Semuga kejayaan bakal digenggam..

iina said...

I amsterdam

Thanks ye InsyAllah... amin

peah @ peps said...

iina...sabar sabar ye..Cik Peah doakan iina berjaya di Glasgow..

New Entry: Water Chalet, Avillion, Port Dickson

aNIe said...

Salam iina... bila berada jauh diperantauan... dan rasa rindu dtg bertamu ... hanya doa saja yang dpt kita titipkan buat mereka yang kita rindu..semoga mereka sentiasa sihat walafiat...

julietchun said...

aku tunggu dengan bunga manggar ni :P

Asmida said...

K Ina,
Meh kita pulun sakan tahun ni!!! Semangat tahun baru!

iina said...

Peah

InsyAllah.. Thanks ye ;)

Kak Anie

Betul kak.. Doa je yang dapat saya berikan.. InsyAllah

Juliet

Bunga Manggar??? ko nak kawin ye?? jgn lupa bg kad jemputan ok ahaks ;)

Asmida

Yup pulun abis2an kan.. ;) InsyAllah

kak Erna said...

salam iina..insyaallah..iina akan kembali bersama kejayaan..
pendamkan rindu buat sementara waktu..
masanya akan tiba jua untuk bertemu..

absolutely emy said...

Sekali sekala layan jiwang best juga kan.. anyway selamat berusaha bersungguh2.. semoga pulang dengan kejayaan..

iina said...

Kak erna

Rindu susah nak pendam kak kalau dah sampai masa dia nak datang.. tapi hati hanya mampu berdoa semoga semuanya baik2 aje.. InsyAllah kak

Emy

I dah lama tak layan jiwang.. cam dah malas nak tulis jiwang cam dulu2.. sebab maybe emosi stress tahun expired mengganggu mood jiwang hahaha.. InsyAllah... amin thanks ye

atie said...

jiwang ye~(^_^)


tapi..ske baca..

iina said...

Atie

Thanks sebab sudi singgah.. rasa kejiwangan itu biasa2 aje hehehe..

kakpah said...

alahai.. ekau kek sanun berindu2an. eden kek sini ha pun rindu kek kampung. Balik kampung haritu rumah dah tak macam dulu maso omak abah ado kek situ.
Den rindu gak kek maso lalu..
semugo kau balik bawak kojayaan. Juliet tunggu ngan bunga manggar tu..
Kau kono topacak kek klia tu sok juliet oi....

Zaitun said...

Salam iina

Sedih kak Zai baca n3 ni,iina rindu orang2 di sini manakala kak Zai rindu anak yang menetap disana,tapi syukur tiap2 tahun dia balik bersama isterinya.

kak Zai link blognya ya.

iina said...

Kak Pah

Tulah kak.. bilo memasing dah takdo.. mmg dah lain kan kak.. cam den umah arwah nenek den dulu lain sungguh.. now bilo poei balik.. pak usu den duduk lain bonar rasa ehh

Kak Zai

Thanks ye kak.. nnti saya link ye kak

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin