Monday, 31 January 2011

Bunga Mawar dan Pohon Cemara

Dah lama tak berkongsi cerita motivasi, mari kita baca cerita pendek ini tentang Pohon Cemara dan Bunga Mawar..


Konon di tengah hutan, bunga mawar mentertawakan pohon cemara seraya berkata :

"Meskipun anda tumbuh begitu tegap, tetapi anda tidak memiliki keharuman sehingga tidak dapat menarik kumbang dan lebah untuk mendekat."

Pohon cemara diam saja. Demikianlah bunga mawar di mana-mana menyiarkan dan menceritakan tampak buruk pohon cemara, sehingga membuat pohon cemara tersingkir dan menyendiri di tengah hutan.

Ketika musim dingin datang dan turun salju yang lebat, bunga mawar yang sombong sangat sulit mempertahankan kehidupannya. Demikian pula dengan pohon dan bunga-bunga lainnya. Hanya pohon cemara yang masih tegak berdiri di tengah badai dingin yang menerpa bumi.

Di tengah malam yang sunyi, salju berbual-bual dengan pohon cemara.

Salju berkata; "Setiap tahun saya datang ke bumi ini, selalu melihat kemakmuran dan keramaian di bumi berubah wajah. Hanya gersang dan sunyi senyap yang menyelimuti bumi.

Namun, kamulah satu-satunya yang dapat melewati ujian saya dan berdiri tegak hingga dapat menahan segala macam tekanan alam. Begitu pula alam kehidupan dan manusia selalu mengalami perubahan."

Demikianlah perbualan menarik antara pohon cemara dan salju yang terjadi di tengah malam pada musim dingin.

Sedih dan gembira selalu datang silih berganti; hanya dengan keteguhan jiwa dan fikiran, kebahagiaan itu dapat diraihnya. Caci maki dan fitnah tidak dapat menjatuhkan orang yang kuat.

Di dalam ungkapan Timur terdapat kata-kata :

"Meludah ke langit." dan "Menabur debu dengan angin yang berlawanan."

Ini semua mengisahkan kebodohan-kebodohan yang dilakukan seseorang dan pada akhirnya mencelakakan dirinya sendiri. Menghadapi fitnahan dan celaan, hendaknya seseorang berlapang dada bagaikan langit besar yang tak bertepi.

Cuaca terang dan berawan selalu silih berganti. Belajar bagaikan cermin yang jernih dapat melihat keadaan sebenarnya.

Bunga mawar hanya merasakan kepuasan dan kebongkakkan sejenak, tetapi pohon cemara dapat menghadapi, menerima dan menahan diri dengan tenang dan sabar.

Kita harus belajar dari sifat pohon cemara yang tegar menahan serangan, baik serangan yang bersifat tindakan, ucapan maupun fikiran, dan menjadikannya sesuatu yang sejuk, hangat dan damai.

Salju yang turun lewat musim sejuk nan lalu..

Advice is like snow; 
the softer it falls,
the longer it dwells upon,
and the deeper it sinks into, the mind.

-Samuel Taylor Coleridge-

Knowing trees, I understand the meaning of patience.
Knowing grass, I can appreciate persistence.

-Hal Borland-

Patience is something you admire in the driver behind you, but not in one ahead.
-Bill McGlashen-

With love and patience, nothing is impossible.
-Daisaku Ikeda-

Orang yang cemerlang itu..
tidak hanya cemerlang dalam ilmu yang dimiliki
tapi juga cemerlang dalam berperibadi


8 comments:

Ku Tak Sempurna said...

** gugel gmbr pohon cemara **

.
.
.

.
.


ooooooooooooooooooo... pohon cemara tu yg mcm pokok krismas rupanya


eh. betul ke? err. klu pokok mawar aku kenal la

.
.

i amsterdam said...

Ehh malula... pohon cemara tu cam mana ya?? :D

kak Erna said...

iina..terima kasih..
n3 ni membuatkan akak berfikir..
akak juga pernah baca..orang yang cemerlang..selalu berfikiran positif..
akak tak mau jadi bunga mawar..

kakpah said...

teringat kat cerita rusa yang sombong, megah dengan tanduknya yang cantik.
.
.
kts tu jangan kan pokok cemara. pokok ciku entah kenal entah tidak kahkah...

iina said...

KTS

Dah tanya en google kan hahahah.. aku setuju sgt dgn kata2 kak pah.. silap2 pokok paku pakis pun ko xkenal

I Amsterdam

Mostly pokok nie jenis pokok yang satu set cam pokok2 kayu jati.. kalau kat sini pokok2 nie byk tanam tepi jalan..

Kak Erna

Yelah kan kak.. kena selalu fikir positif.. walaupun yg -ve tuh dtg gak sekali sekala kan

Kak Pah

Rasa cam penah dgr cite nie.. hehehe budak2 taska mesti tau sebab ummu dio cite kan kan

KTS tuh mmg.. den rasolah kak.. kalau duh p cari pokok daun kari.. confirm dio p carik pokok daun bawang hehehe.. kts nie kutuk depan2 ok ahaks.. jgn marah nnti xayu ;)

marinahunny said...

ingt kan pokok cemara tu mcm pokok cermai..hehee

Zaitun said...

N3 yang baik jadikan tauladan buat kita semua.

iina said...

Marina

Hehehehe.. ;)

Kak Zai

Thanks kak ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin