Wednesday, 8 July 2009

Mentari bersinar terang.. tapi mengapa ku lihat gelap???


Ada yang rindukan aku??

Tertanya-tanya kemana aku pergi??

Ada yang tertanya-tanya ke??

Eceh.. aku perasan mesti ada yang mencari..

Mesti ada yang ternanti-nanti..

Mengapa lama tidak dikemaskini..

Ya.. seminggu ini mentari bersinar sungguh terang sekali..

Kepanasan usah dikatalah.. semuanya melebihi 30 darjah ke atas..

Adakalanya aku berjalan dengan mentari betul-betul tegak di kepala..

Hingga mahu membuka mata terasa payah dan pedih..

Kepala juga terasa terbakar..

Lantas teringin pula membeli topi lebar yang mampu menutup sebahagian muka..

Kemudian.. tangan dan jari jemari juga ikut terkesan sebahagiannya..

Gelap ku lihat sana dan sini..

Ku belek-belek muka.. aihhh.. seolah tidak percaya..

Mana wajah yang dulunya cerah itu..

Ditambah lagi teguran semua orang sana sini..

Betullah... berjalan itu menyeronokkkan..

Mengembara itu sememangnya mengasyikkan...

Menikmati angin sejuk dan panas itu cukup membahangkan..

Berjalan dibawah mentari itu sungguh menyeksakan..

Tapi apakan daya.. keinginan hati mengatasi segala-galanya..

Walaupun memenatkan.. memeritkan.. membahangkan.. menyeksakan..

Tetap juga ku kuatkan langkah kaki..

Walaupun kaki sudah mula bengkak sana sini..

Dek terlalu lama berjalan dan menahan gigitan kasut baru pakai..

Tahankan jelah..

Apa juga.. Inilah yang aku lihat dalam perjalanan selama 6 hari itu..

Adakah aku menyesal??

Tidak sama sekali..

Sekali lagi mengembara ke 3 buah negara..

Ya aku kembara lagi

Perancis (Rodez, Toulouse,

Carcassone,

Narbonne dan Perpignan)

Andorra

Spain (Barcelona)


Yang tidak aku dapat lupakan..

Melihat pemandangan deretan ladang-ladang anggur, gandum, bunga matahari, jagung dan tomato di tepian jalanan seluas mata memandang..

Akan aku kemas kini kembara ini..

Bila ada kesempatan nanti..

Buat Sahabatku Yana.. Selamat Hari lahir buatmu

10 comments:

Tijah said...

bestnye! aku nak tido la..mudah2an mimpi jalan2 cari makan.

iina said...

Tijah

ekau nie memlm jago nie ado po2 ko?? yolah mimpilah sepueh2 yo.. nnti jumpo den kek dlm mimpi tuh kito poei switzerland lak

lupekanje said...

nak ikut...nak ikut gak gi Switzerland.....dalam mimpi...hehhe..

bejalan sakan ye iina....itampun itam laaa...janji puas bejalann kannnn..

kakpah said...

ooo.. patutlah ekau sonyap yo. poie bojalan gupo eh. tak koba lak tu. jeles..jeles..

itam pun itam lah ina oi. sok putih lah balik tu. tak macam akak ni yang memang dah sodio itam. Nak putih kono taruk kapur.. wakakaka....

faqir said...

sekor budak itam....ooppss sorang budak itam pegi jalan2 cari pasal ehehehhe

azlinhasim said...

Salam kak iina...

Patutlah kak iina lama menghilang... rupanya gi makan angin.... jeles saya...hihihi

julietchun said...

Lamanya hilannnnggggggggg. Aku pun sanggup berhitam berpanas asalkan dpt berjln. Sebeneir aku tu ko simpan bebaik ye,kekkekekeke.

ku tak sempurna said...

wahhhhh... lama menghilang, ko bagi entri SENTAP kat aku...

.
.
.
ini tak adil...
Jeles ai taw!!!
.
.
.
.
serius lawa gambar2 tu... baru gambar.. aduyai!!
tolonglah jgn sentapkan aku lagi.
.
.
.
kakanda.. adinda mahu ke situ juga.. hikkkssss

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

kembara lagi?....tak habis lagi?..

iina said...

Acik

jln mmg sakan cik.. tapi tang itam tuh den tak sukolah cik.. ilang cun ;)

Kak Pah

saje kak maleh nak khabar de.. kak pah hitam manih kak.. dah lawa tuh sobab tuh atok jatuh cinto..

Faqir

Sapo budak itam tuh?? ekau ko?? bukan akak tu de kan hehehehe

Azlin

jln2 cuci mata.. ilangkan tension sat

Juliet

ko bab2 berjalan mmg ok jek nak2 lak free kena belanje.. ;)

KTS

aikk pesal ko lak yang sentap.. hahahah.. mintak maaf ler ye.. kekanda belanje dinda sorg jek.. 100% ditanggung oleh dia.. ahaks

Cikgooden

Nak buat camno.. negara2 sekitar eropah ada 31 negara.. yang baru pergi separuh pun tak sampai lagik tau.. rugilah kalau tak ambil peluang tambang murah dan jarak yang dekat.. kalau tak ambil peluang gigit jarik jelah ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin