Thursday 31 July 2008

Khamis yang amat letih..

Pagi tadi aku training lagi.. esok hari terakhir.. ada assesment yang perlu dibuat.. kata instrustor.. kebiasaannya 70% trainee akan gagal assessment esok.. ngeri je dengar tadi.. tengok macam senang je masa dia tunjuk.. tapi lecehnya sebab kena bawa barang-barang yang banyak.. lepas tu kena detail.. bermula dari luar ke dalam.. dari atas ke bawah.. tukar baldi ler.. kena ingat warna code.. merah utk toilet.. kuning untuk sink and shower.. dilution measurement pun kena ingat.. jenis checmical pun kena ingat... wah banyak sungguh yang perlu diingat..

Assesment hari ini agak mudah.. bersihkan meja dan vakum lantai.. kerana itu adalah kerja harian.. maka aku tidaklah rasa gementar sangat.. ketika ujian vakum dilakukan.. Trisha tanya aku..

"Do you teach?"

Aku memandang Trisha dengan seribu tanda tanya.. lantas menjawab "Yes I am, how do you know?"

"I can tell from your style and attitude"

"Aye.. I teach teachers"

"Aye.. I know.. I can see it"

"so how my teaching"

"Good.. I can understand it clearly and very practical"

lalu disambut dengan senyuman manis Trisha..

Aku terkejut juga bagaimana Trisha mampu mengetahui bahawa aku juga tenaga pengajar.. mungkin juga dia tengok dari borang permohonan aku.. atau mungkin juga dari style aku.. semua kemungkinan ada kan..

Ujian itu aku lulus dengan cemerlang.. nampak je mudah tapi ada prosedur yang kena buat.. dah bertahun-tahun aku vakum tapi tidak pernah terlintas dengan prosedur ini..

Perkara pertama mesti check cable.. keluarkan semua cable dari vacum cleaner.. check wayar berkenaan dengan mengenggam tangan sambil menariknya perlahan-lahan.. lepas itu kena check beg vakum penuh atau tidak.. label keselematan.. bila kali terakhir test elektirk dilakukan.. pasang alatan untuk menvakum.. jika semua ok.. barulah masukkan pada soket dan mulakan kerja.. apa pun mesti bermula dari tepi dinding atau korner.. baik mengemop.. atau menyapu.. sedikit sebanyak pengalaman kerja lalu banyak juga membantu.. buat buffing.. aku lulus dengan cemerlang sebab itulah kerja aku setiap minggu pun..

Esok.. tandas dan shower.. beberapa faktor lain perlu juga diambil kira.. kerana kesilapan penggunaan chemical dan cara pembersihan boleh menyebabkan penyebaran virus mrsa dan lain-lain.. sebab itu setiap proses pembersihan mesti mengikut prosedur tertentu..

Sedikit sebanyak training ini memberikan aku banyak ilmu dan pengetahuan.. berharga sungguh.. bukan sekadar untuk mengetahui teknik pembersihan yang betul malah.. kenapa ia perlu dilakukan mengikut prosedur tersebut..malah aku belajar ilmu cara yang betul untuk membersihkan shower.. tempat-tempat yang perlu diambil perhatian untuk pembersihan.. penggunaan air panas yang kerap sebenarnya merangsang pembiakan bakteria.. sebab itu shower head perlu dibersihan selalu.. kerana disitulah terdapatnya bakteria yang banyak.. ngeri je dengar tadi.. selama ini tak tahu.. hari ini aku belajar satu ilmu yang berguna..

Keletihan yang amat sangat.. akhirnya aku decide balik rumah tengahari tadi.. aku benar-benar letih.. maka aku rancang untuk tidur ditengahari.. selesai makan tengahari apa lagi.. aku tidur sepuas-puasnya dan terbangun pukul 2.30 dengan kelam kabut untuk solat.. dan bersiap-siap ke tempat kerja..

Kerja petang.. letihnya yang amat.. apatah lagi tadi petang aku praktikkan teknik yang aku pelajari pagi tadi.. letih jugalah sebab buat deep cleaning.. tapi berbaloi sebab aku tahu aku gunakan teknik yang betul..

Esok hari terakhir kerja.. hujung minggu masa untuk berehat dan balas dendam tidur sepuasnya..

2 comments:

julietchun said...

Kalo nak vakum kapet kat umh trs cucuk je kat plug,bab2 lain yg sbnrnya penting langsung tak amik tau.Mulai arini kn ikut cr yg btl kan,utk keselamatan.

iina said...

bukan apa kaedah tu untuk memastikan takde kabel yang terkeluar.. atau apa2 masalah.. kalau kat umah tu main selamba je hehehe..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin