Monday, 14 July 2008

Rasa Hati

Sebenarnya pagi tadi aku terima email dari sahabat lama.. Sudah lama kami mengenalinya.. sejak dari tahun 2001 lagi. Ketika itu kami berkenalan di sebuah kedai kebab di Edinburgh.. Kebab Mahal.. rupanya dia sekeluarga tiba sehari selepas kami tiba tahun itu.

Pertemuan itu berterusan dan akhirnya kami saling kunjung mengunjungi.. Rumahnya juga tidak jauh dari Gorgie Road.. sedangkan rumahku pula di Wardlaw Terrace.. tidaklah jauh sangat.. masih aku ingat lagi satu malam kami datang ke rumahnya.. berbual hingga esok paginya.. tidak tidur hingga pagi.. ketika itu musim panas.. siang tiba lebih awal..Malah banyak kali juga kami ke rumahnya.. malah sebelum kami balik ke Malaysia.. kami sempat juga bersama-sama ber BBQ di halaman rumahku..

Hinggalah aku tamat pengajian pada tahun 2002. Kami masih lagi berutus email. Mereka sempat balik tahun itu untuk 2 bulan.. dan akhirnya kembali semula ke Edinburgh.. Jika tanyakan mereka yang lama di Edinburgh pasti kenal insan ini kerana dia berada di sana selama hampir 6 tahun dalam menyiapkan pengajian PhDnya..

Hinggalah aku datang semula ke Glasgow pada awal tahun lepas.. Dia masih lagi di Edinburgh. 2 3 kali aku ke Edinburgh menjenguknya.. mendengar kisahnya.. dan hampir setiap 2 minggu dia akan datang berkunjung ke rumah aku.. di Glasgow ini.. ketika itu masih rumah pertamaku dulu.. di rumah itu jugalah dia akan menumpang teduh buat sementara.. menumpang capaian internet.. menumpang luahan hati.. menonton DVD.. menonton TV dan setiap kali dia datang.. aku juga akan cuti masak.. sebab dia akan take over dapur dan masak segala yang teringin dihatinya.. kadang kala mengenangkan nasib dirinya dulu.. aku mampu menitiskan airmata.. tatkala melihatkan dia seharian mencari idea untuk menyudahkan thesisnya.. aku hanya mampu memandang simpati dan berdoa moga dia dapat ilham itu..

Akhirnya di awal bulan Julai 2007 dia balik ke Malaysia.. Sudah banyak sangat kisah yang aku terima darinya..dari pergolakan keluarga.. study.. hidup.. keperitan hidup dan wang.. dari dia juga aku belajar erti sebuah kehidupan.. sedikit sebanyak pengalaman hidupnya membuatkan aku muhasabah diri..

Namun selepas dia pulang ke Malaysia.. hubungan masih diteruskan.. namun ada beberapa perkara yang turut membuatkan aku sedikit jauh hati.. aku tidak mahu mengatakan apakah perkara itu.. namun sedikit sebanyak aku benar-benar rasa sedikit kecewa dengan sikapnya.. banyak juga email dan sms yang dikirimkan aku jadi malas untuk membalasnya.. entahlah.. mungkin aku agak keras hati.. aku sedikit kesal dengan tindakannya.. dan janji-janjinya.. aku cuba juga fahami keadaan hidupnya yang tertekan.. hanya pakwe sahaja yang masih rajin menelefonnya.. aku hanya menyepikan diri.. namun bukanlah bermakna aku benci atau sakit hati.. hanya aku belum mahu berbicara dengannya.. entahlah.. jauh hatiku masih terasa.. mungkin nanti aku akan sedikit sejuk dan menerima..

Hari ini aku terima kembali email darinya..

salam,

selamat hari jadi semalam. saya tak sempat nak ucapkan kebetulan ahad tak dapat ekses internet. saya juga nak bagi tahu hari ini hari jadi pertama anak ketiga..... sedihhh.. semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. salam saya pada zaidi.

regards


Kata-kata email itu buatkan aku sedikit tersentak.. inginku balas email itu tapi aku seolah-olah hilang kata-kata.. pergolakan keluarganya begitu hebat sekali.. bukanlah aku tidak mahu ambil tahu.. tapi kadang kala juga aku sendiri tidak mampu berkata apa-apa untuknya..

Nantilah.. mungkin aku minta pakwe hubungi dia.. Rasa hatiku masih berat untuk berbicara.. ambil masa mungkin.. namun walau apa juga.. jauh di sudut hati aku turut simpati.. masih juga ambil berat.. malah dia juga pernah aku anggap sebagai abangku sendiri.. malah kaum keluarganya juga aku kenal..

Apa jua sama ada aku atau pakwe yang hubungi dia.. padaku hubungan itu masih ada.. Bukanlah kami terusan membisu dan tidak ambil tahu.. hanya kadang kala masa dan kesibukan membataskan komunikasi. Hanya mungkin denganku dia lebih banyak berbicara.. terutama bila berkata soal hati seorang wanita dan isteri.. Mungkin juga dia rasa sendiri dan perlukan seorang kawan.. mungkin juga ingin meluahkan rasa kecewa hatinya.. sedikit sebanyak aku tahu pergolakan itu.. rasanya baru sangat lagi pakwe hubungi dia.. 2 minggu yang lalu..

Haruskah aku balas email itu? Sedangkan rasa hatiku begitu berat sekali.. dan selalunya aku jarang sekali melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kehendak hati.. Jika gerak hatiku begitu berat & tidak mahu melakukan sesuatu.. biasanya aku akan elak melakukannya..

Baru sahaja aku teringatkan dia semalam.. teringatkan nasib dirinya.. Mungkin juga telah ditakdirkan email itu dihantarkan padaku hari ini.. Nantilah bila rasa hati ini sedikit reda.. sedikit sejuk dan sedikit menerima.. aku mungkin balas email itu..

20 comments:

CikguZue said...

masa yg menentukan. kadang dengan masa yg berlalu, rasa hati akan lebih baik drpd semalam. mungkin kini, sudah tiba masanya untuk memperbaiki dan 'berdepan' dgn keadaan yang lalu. mungkin.mana tahu, inilah peluang yg sudah diberi oleh Yang Maha Mengetahui.

apepun, semoga segalanya adalah yg terbaik utk kita.

iina said...

Biar masa menentukan.. yang pasti belum masanya utk saya.. nantilah bila sejuk rasa hati saya ini..Apa juga pada saya.. saya tidak berdendam dan sudah lama saya memaafkan dia.. cuma hati saya masih berat utk berbicara.. nantilah hujung tahun nanti bila saya kembali ke malaysia mungkin saya akan berdepan dengannya mungkin itu lebih baik..

julietchun said...

Kekdg kita kena ikut gerak hati,kalau hati rasa belum bersedia untuk berkata apa2,jgn lakukan.

KAKTINY said...

biar reda dulu hati tuh.. jgn dipaksa takut lagi bahaya jadinya..

iina said...

Juliatchun> betul tu.. saya biasa akan cuba elakkan kalau gerak hati saya kata something wrong

Tiny>tulah.. hati saya belum sejuk lagi.. inciden tu betul2 buat saya terasa hati sikit.. saya je kot.. pakwe saya selamba je.. itulah pompuan kan mudah sensitif hehehe

chinta said...

hem..mcm kenal jek abg nieh..pernah jumpa dia awal 2007...dia pulang dengan phd kan?

walaupun satu universiti, tapi tak tahu sgt hal2 dirinya dan familynye..

rasanye itulah yg terbaik buat ketika nie...relax and redakan dulu emosi tu...:)

chinta said...

dia menetap dgn keluarga Turkish di Currie kan?...

isk..pandai2 jek aku nih..teka jek..

iina said...

hehehe.. sebenonya ramai yang kat edinburgh ada kes cam dia 2 3 org gak.. tekaan mu salah hehehe.. kalau sebut nama dia je sure kenal hehehe

chinta said...

yelah..kalau sebut nama sure kenal..tak payah la..rahsiakan identiti hamba Allah nie...

mandai2 aku teka abg ***....sian dia..kekekkek

Cik Puan Kesum said...

salam,kesum nk menyampuk...hihi,,kesum rasa mcm tau siapa gerangannya sb ada 2-3 org yg seakan sama tp org tuh tak duk gorgie...yg duk gorgie ni rasanya abang itulh..

semoga allah meredhai kehidupannya .

**kak iina,bhaya entry ni,takut kaum kerabat abg tuh baca.lariksss....tp bukan kita tau...***

iina said...

korang berdua nie heheh teka meneka ekk.. dulu dia duk gorgie pastu duk dalry.. pastu duk merata tempat.. byk tmpt.. so rasanya yang korang sebut tu rasanya org lain.. last2 dia duk dekat2 old town dkt ngan kedai2 halal tu.. itu pun cam normad.. kejap situ kejap tp lain yg pasti umah akak dia duk masa weekend..kaum kerabat dia xtau sebab dia dah balik mesia.. hehehe..

Cik Puan Kesum said...

yeke...nape sape gitu sekali?dia ada masalah dgn wife dia ke?smpi jadik nomad gitu..

kak,pasal budak bujang nk tumpang tuh,kena tanya budaj bujang edin sb yg study hubby so tak menahu sngt pasal ni.nanti kita ckp dgn akak bila dh tau

iina said...

adalah kisah pjg berjela hehehe akak pun pening fikir.. so decide xnak fikir..

ok2 kalau kenal ler..sapa2 budak bujang yg xkisah nk bg tumpang.. if ada family yg xkisah ok juga..heheh akak xpaksa tau.. jangan lak rasa cam terpaksa lak.. akak tanyakan bg pihak kwn akak je..

Cik Puan Kesum said...

family,rasanya pyh,sb masing2 ada dh nk balik,mcm ct nk pegi holiday,sb diakn lelaki,so better tumpang umh bujangla.kalau tumpang family,kesianla si isteri kena bertudung 24 jam.hihi...

pastu mostly org sini byk tgh nk viva esp yg family,so tak mo kacau le.better pass ke org bujang.tp tak leh ckp byk jugak ni,tak tau camna.

sebelum ni dia pernh dtg edin ke?pihak uni tak sponsor penginapan?

iina said...

rasa cam xpenah kot.. sponsor xtau ler.. dia try nak cari kalau-kalau leh tumpang.. jimat budget kot.. kalau xdpt family budak2 bujang pun xpe.. kalau xde pun xpe.. nanti akak suruh kwn akak tu suruh mmt tu duk hostel ke apa ke..

Cik Puan Kesum said...

oo,ok.takleh nk janji la..dh ahkir ogas ni ramai yg nk angkat brg balik msia,viva,bercuti..susah nk ckp.

ct rasa better dia cr hostel ke sb lately ni sume busy dgn komitment kt sini,kita mcm sume semput kejar dateline.so tak berani nk jamin.

sorrylh ya!harap kak iina phm maksud kita

iina said...

ct xpe.. kalau family akak faham.. no problem..

iina said...

jgn lak rasa terbeban lak. Akak just no contact budak2 bujg kalau ada. Nnti pndi2lah dia. Lgpun pd akak bnda tumpg umah nie prkara biasa. Lgpun just utk bape ari je. Kalau kat glasgow nie ramai yg leh tumpgkan umah akak pun besar tp sbb kat edinburgh dia prefer kat sana. Pd akak satu je. Hari nie dia susah kita tolg esok kita susah org lain tolg lak. Xdpt xpe xde problem pun. Hehehe relaks ekk

Cik Puan Kesum said...

nanti akak pass emel dia kt emel kita - cikpuankesum@ymail.com.kita pass kt emel kt emsa family,hopefully ada seseorg buleh tulung-(soli bru teringat akan benda ni)

(tak de niat nk kecikkn hati akak just nk inform je ni)

memang akak ckp tuh betul tp bulan ogas tu memang masing2 fix,ada yg dlm pantang,ada yg nk viva.bukan kt edinburgh tak saling tulung menulung,ada selalu buat esp yg baru dtg .even yg ada 2 bilik pun sanggup numpangkn family yg ramai anak.kbykn famil yg ada anak tuh,kena tanya betul2.ada jugak mak ayh still bercuti kt sini.bulan 9 ni pun ct ada terima pendatang baru dr msia,dia dh booking kami sjk jan lagik.kami no hal nk tulung melainkn pada hari tersebut kami ada masalah.so far org msia yg dtg edin (family) tak pernh lagik merempat duk hotel melainkn dia dtg tak inform.

iina said...

oklah kalau camtu.. akak bg email ct kat dia.. pepandai ler dia krg mana nak duduk.. lagik pun bujang akak tak rasa problem beso sgt.. camna pun terima kasih banyak2 ekk susahkan ct je.. lain kali akak leh dtg ler pulak hehehe..leh ahh rasa masakan cik kesum yang sedap2 tu hehehe ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin