Sunday 31 August 2008

Satay Glasgow dan Puasa

Hari ini merupakan hari yang penuh dengan jemputan makan tengahari di rumah kak Ina dan juga petangnya untuk meraikan AJK lama dan baru yang selama ini telah bersama-sama menjayakan dan bertungkus-lumus menjalankan semua aktiviti Sekolah Malaysia Glasgow (SMG).. Ia turut untuk meraikan kepulangan beberapa bekas guru-guru SMG ke Malaysia

Projek menyediakan dan mencucuk satay telah bermula sejak rabu lepas lagi.. hingga hampir lewat malam jugalah kami menyediakan bahan-bahan dan seterusnya mula mencucuk satay.. dan membawa pulang beberapa bungkus satay untuk disimpan di rumah.. Alhamdullilah.. hari ini dapat jugalah kami merasa satay yang ada.. dan apa lagi.. aku pun sejak sampai lagi sudah mula berdiri di tepi dapur untuk mengrill satay.. sambil tu hehehe.. makan jugalah secucuk dua.. lagipun perut masih kenyang lagi kerana baru sahaja makan tengahari di rumah kak Ina..

Lama tidak berjumpa rakan-rakan.. memang banyaklah perkara yang disembangkan.. apatah lagi 3 orang bekas guru SMG akan balik ke Malaysia semasa bulan puasa ini.. yang pasti mereka akan pulang sebelum Hari Raya menjelang.. ramai yang cemburukan mereka hehehe.. yelah sambut raya bersama keluarga dan adik beradik di kampung.. mana mungkin tidak rindunya.. sempat jugalah kami bergurau senda.. wahh seronoknya balik raya.. makan kuih raya.. jalan-jalan rumah sedara mara.. tapi apa pun kemeriahan raya di Glasgow ini juga tidak jauh berbeza.. dulu berhari raya hingga hampir ke pukul 12.00malam.. rasanya lebih 10 buah rumah yang kami pergi.. hingga perut pun sudah tidak mampu diisi lagi.. paksa jugalah untuk menjaga hati tuan rumah.. rumah aku pun tidak henti orang yang datang.. apatah lagi aku dah beritahu lebih awal jemputan untuk sarapan pagi.. sejak pukul 9 lagi sudah ada yang berkunjung ke rumah.. meriah dan seronok.. itu yang pastinya..

Puasa kali ini terasa sungguh kemeriahannya.. dulu bukanlah tidak meriah.. meriah juga tetapi mungkin kerana kesibukan masa.. dan kebetulan kami juga baru sahaja pindah ke rumah ini sebelum bulan puasa.. dan kehadiran keluarga abg nordin-kak ina dan nazir semasa pertengahan bulan puasa dan tinggal di rumah kami selama 10 hari.. tidak akan aku lupakan.. berbuka dan bersahur bersama-sama.. rumah yang selama ini sepi.. penuh riuh rendah dengan suara anak-anak mereka.. 10 hari.. lama tempoh tu.. tapi aku tetap seronok.. kerana dapat berbuka dan bersahur dengan mereka.. sudah tentu kenangan ini tidak dapat aku lupakan sampai bila-bila..

Penutupan acara BBQ pada musim panas ini.. pelbagai juadah disediakan tadi.. satay.. kuah kacang.. masak lodeh.. spagetti.. kuih muih.. agar-agar.. seronok dan meriah suasana yang dirasakan..

Baru sebentar tadi juga aku terima perkhabaran bahawa Glasgow akan bermula berpuasa pada hari Isnin (1 September 2008). Malam ini aku perlu menyediakan juadah untuk bersahur.. masa tidur juga perlu disesuaikan.. kerana perlu bangun lebih awal dari biasanya.. yang lebih menyeronokkan aku bercuti 3 hari bermula esok.. Alhamdullilah.. dapatlah berehat 3 hari ini.. dan esok juga merupakan hari istimewa buat kami berdua..

Aku hampir lupa tarikh keramat ini.. mungkin kerana terlalu sibuk dan tidak sihat beberapa minggu ini.. buatkan aku terlupa.. apabila diminta untuk menghantar email untuk memaklumkan pengumuman puasa pada ahli komuniti di Govanhill/Pollokshields tadi..aku kan setiausaha kampung ;) kenalah menjalankan tugas.. ketika menaip tarikh 1 September 2008.. barulah aku teringat tarikh keramat 1 september ini.. bagaimana pula aku boleh terlupa.. nampaknya esok perlulah aku sediakan juadah yang istimewa sempena sambutan tarikh istimewa ini..

Sekali lagi aku ucapkan.. Salam Ramadhan buat semua warga malaysia dan Muslim dimana sahaja anda berada.. Selamat berpuasa.. moga kita terus diberikan kekuatan dan mendapat keberkatan di bulan yang mulia ini Insyallah..

3 comments:

cikgooden said...

salams

selamat berpuasa dan selamatkan puasa anda!


sekian, terima kasih.

ucapan ke Glasgow daripada taiping.

Kak Long said...

selamat berpuasa kak Ina

iina said...

cikgooden> selamat berpuasa.. ucapan diterima dari glasgow ;)

Kak long> selamat berpuasa

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin