Tuesday, 5 August 2008

Merenung kehidupan

Aku merenung sejenak kehidupan yang kini sedang dilalui.. adakalanya seolah bosan menanti dan terus menanti.. tapi perjuangan tetap diteruskan.. walaupun kadangkala nada rasa dan fikiran seolah tidak seiring jalan.. tapi itulah diriku.. ketika tibanya saat rasa dan fikiran itu bersatu.. aku mampu bergerak terus-terusan tanpa peduli apa juga.. tanpa berhenti seketika... terus dan terus berlari..

Pantas sungguh masa berlalu.. pantas juga detik saat bergerak meninggalkan aku.. diam tak diam sudah hampir ke bulan Ramadan.. teringat sebentar tadi.. jika saat ini aku berada di Malaysia pasti sudah sibuk untuk menempah baju-baju baru.. yang pasti 4 atau 5 pasang.. sibuk juga membelikan kain untuk mak dan mak mertua.. nampaknya 3 atau 4 tahun ini.. tiadalah baju dan kain baru untuk mak dan mak mertua.. tiada juga kuih raya untuk mereka.. tiada juga baju melayu untuk ayah dan abah.. malah Insyallah jika diizinkan Allah kepulanganku hujung tahun ini juga aku tidak akan ada baju baru.. manakan sempat untuk ditempah semasa balik ke Malaysia bulan 5 yang lepas.. teringat semasa menyelongkar almari di rumahku di Behrang 2020.. aku terjumpa 5 pasang kain yang masih elok berlipat di dalam plastik.. aku juga lupa bila masakah aku membelinya.. agaknya aku beli sebelum raya tahun 2006.. Hendak menempah kepulangan yang hanya 2 minggu sememangnya tidak cukup kerana terlalu banyak urusan ke sana sini..

Ketika bas berhenti di sebuah traffic light.. aku terpandangkan sebuah kedai kain pakistan yang nampaknya agak sibuk melayan pelanggan wanita.. corak-corak kain dan fabrik diperagakan di tingkap kedai.. kedudukan kawasan tempat tinggalku sememangnya dipenuhi dengan kedai-kedai pakistan.. teringat kata Ann.. "Akak.. kalau nak pergi tengok kain... jangan lupa singgah rumah saya bawa mak sekali" Pandai ye ko Ann.. bab-bab jalan ko ajak akak temankan mak ko ye.. Sudah 2 kali Mak Ann datang ke UK.. 2 kali juga aku berjumpa dengannya.. tahun lepas Mak Ann sambut raya di sini.. nampaknya raya tahun ini Ann sambut raya dengan Maknya sekali lagi.. dapatlah akak makan ikan masak asam pedas... leh request makan best-best nie.. sure Makcik masak hehehe

Kawan-kawan pun sama.. dengar je dah nak berhenti kerja petang.. panggilan telefon dari rakan-rakan ajak shopping bertalu-talu masuk.. pandai ye korang semua nie.. kalau bab shopping mesti ajak ye.. lama juga dah tak merayau di city centre.. habis pergi semua kedai.. rasanya dah banyak kedai yang dipromote kat diorang nie.. Suthanya..apa lagik.. promote je Matalan dia dah berulang kali ke sana.. Lepas nie kena tukar profesion ler.. shopping advisor kot..

Kenapa ekk.. sejak beberapa hari ini rasa cam nak berbelanja sesuatu.. tapi tak tahu apa dia.. rasa nak spend untuk sesuatu.. tapi tak pasti untuk apa.. just rasa untuk beli sesuatu.. pelik sungguh perasaan ini.. wahh ini tandanya stress.. mood nak shopping atau lebih tepat menghabiskan duit datang balik.. Bukanlah banyak duit pun.. tapi adalah duit lebih.. dan terfikir untuk membeli sesuatu.. kalau tahu dek pakwe nie sure kena paksa belanje weekend nie..

Banyak sungguh perkara yang aku teringin nak buat tapi semuanya hanya boleh dibuat jika aku berada di Malaysia.. lepak dengan rakan-rakan.. pergi berurut.. makan-makan.. Hi-Tea atau buffet dinner.. paling tidak pun lepak sambil bersembang kisah lama dan kini.. paling tidak pun ke shopping complex.. sekitar KL, Damansara, Subang, Klang, Shah Alam.. panjanglah langkahnya sebab ada yang boleh diajak bersama.. Nantilah.. akan sampai juga masa itu nantikan.. biar aku selesaikan study ini..

Kadang kala kehidupan saban hari begini adakala membosankan juga.. bila mula bekerja cleaner saban hari.. kadang timbul juga rasa bosan dan malas.. kadang terfikir juga apalah yang duk buat nie.. emmm.. kadang ada juga terfikir nak campak je vakum atau mop tu.. nak balik.. tapi mengenangkan takkan nak buat begitu.. apatah lagi melihat masa yang hanya tinggal 1 jam lagi.. itulah yang terjadi pada hari ini.. secara tiba-tiba jadi malas dan bosan.. bosan kerana mengadap rutin harian yang sama.. tapi nak tak nak kena teruskan juga.. aku mengharapkan perubahan..

Insyallah hujung minggu ini last kerja.. teringat 'perlian' Ann tadi semasa call tengah kerja (memang perangai dia suka tepon time aku keje.. dah tau dah..) "akak tu.. kejap kata Isnin last.. kejap minggu nie last.. pastu tak last-last juga" Pandai je ko bebel akak ye Ann.. sabo jelah..

Sabarlah hati.. benda yang dirindukan dan diingati kadang kala seolah-olah rasa tidak mampu ditahan.. tapi bila difikirkan semula.. Insyallah punya banyak tahun lagi untuk melaluinya.. tapi pengalaman berada di bumi glasgow ini.. hanya dalam lingkungan 3-4 tahun sahaja sabarlah..

Kehidupan perlu diteruskan.. tadi teringat Mashi.. teringat janjiku padanya.. bila agaknya masa nak terbang ke Christchurch nie.. tak pergi sure ada yang merajuk.. masa dan harinya.. yang pasti kena rancang awal tahun depan.. aihh.. sampaikah ke New Zealand nie.. ke singgah sekejap ke Malaysia pastu ke NZ.. heheheh.. tetiba-tiba teringat nak terbang ke sana.. macamlah dekat.. Insyallah.. :)

Aku harus kuatkan semangat.. jitukan jiwa.. cekalkan hati.. tabahkan rasa.. Insyallah emm.. banyak sungguh angan-angan nie... dan banyak sungguh yang difikirkan.. mmm..

5 comments:

KAKTINY said...

alahai mak aii.. baca entri ko yang awal2 buat aku rasa cam KURENG HATI lak nak gi sambung blajo kat UK.. cam nak sambung kat mesia jer lah.. takut aku tingat kat mesia nak nak plak time raya..

waaa waaa waaaa.. hihihihihi..

julietchun said...

Aku sungguh bosan bila bos dok membebel hal yg sama ari2,sampai aku bleh ckp balik,bak kata amy search "aku dah bosan,aku dah bosan".

iina said...

tiny> hehehe time raya je rindu.. tapi raya meriah sebab rumah kawan-kawan ramai.. sampai tak larat nak p beraya dah.. tapi pengalaman duduk dinegara org nie mematangkan kita.. banyak pengalaman n ilmu yang kita dpt

julietchun> hehehe aku pun rasa kena nyayi lagu tu dengan bos aku gak le.. tapi kena translate "i'm bored.. bored.. boreddddddddd" ;)

Kak Long said...

kak tak pe, abiskan study dulu pastu balik sini, baru lepak2 ngan saya kat spa....hehe.

iina said...

kak long.. heheh insyallah.. sure beres ye tu ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin