Thursday 12 June 2008

Jejak perjalanan ke CIS 2

Hari ini aku masih dalam mood menceritakan jejak perjalananku setiap hari ke universiti. Kali ini aku tunjukkan perjalananku bermula dari turun bas di dataran George Square, melalui George Street, shortcut di bangunan royal college, mendaki separuh bukit, melewati semula Richmond Street dan akhirnya ke Livingstone Tower.




Bus stop dimana aku turun bas setiap hari..



Melintas jalan ke Dataran George Square




Merentasi Dataran George Square




Dataran George Square



Jalan lagi.. dataran nie luas juga..



Setiap kali melalui dataran ini pasti ada sahaja gelagat manusianya



Menuju ke George Street



Berhenti di traffic light



Menunggu green man (lampu hijau)



Pandang kiri..



Lampu dah hijau.. jalan ler..

Setiap kali melalui jalan ini.. pasti kedua-dua papan iklan ini menjadi perhatianku setiap hari.. papan iklan sebelah kanan ini akan sentiasa bertukar iklannya.. bukan banyak pun 2 iklan je.. yang kiri kekal begitu..



Yang best papan iklan kereta nie.. CLC coupe Mercedes-Benz. Walaupun tak mampu nak beli.. tengok iklan jelah.. :)



2 gerbang pintu .. aku biasanya akan melalui jalan ini untuk balik.. semalam seorang kawanku nyaris dikejar budak-budak jahat di sini.. Nyaris-nyaris juga.. pelik juga.. sebab kawasan ini adalah merupakan bangunan city council.. dan di seberang jalannya adalah deretan kedai-kedai makan dan pakaian italy



Papan tanda jalan George Street



Pandang kanan jalan



Pandang kiri jalan



Melintas jalan .. tengah takde kereta lalu nie



Menyusuri sebelah kiri jalan George Street


Melewati bus stop di hadapan royal college.. di sinilah selalunya aku akan tunggu bas universiti untuk ke campus Jordanhill (terutama bila aku ada kelas computer dengan pelajar undergraduate)



Simpang 4 di kirinya terletak hotel Premier Inn


Royal College.. aku akan ambil jalan pintas di bangunan ini untuk mengelakkan mendaki bukit dari awal jalan George street..



Mendaki anak-anak tangga.. menuju ke sebelah kanan bangunan..




Melalui department electronic & electrical engineering



Menuju ke pintu keluar sebelah kanan bangunan



Keluar pintu dan memulakan pendakian separuh dari bukit..



Mendaki bukit.. cayok-cayok..

National Car Parking. Kebiasaan staf, pelajar atau public akan parking di sini atau di deretan parking di sepanjang lereng bukit ini (mahal bayaran parking, kalau nak ambik session parking beratus pound jugalah.. baik naik bas.. jimat)



Toleh kanan



Toleh Kiri..



Bolehlah melintas..



Menghala ke Richmond Street



Bangunan McCance



Menuju ke Livingstone Tower melewati bangunan Collins Gallery



Bangunan Collins Gallery.. selalu tengok ikut tingkap jelah pameran dalam nie



Jalan lagi sikit dah nak sampai dah.. dekat dah..



Pintu masuk ke Livingstone Tower




Sampai ke tingkat 11.. baru keluar dari lif nie





Masukkan kod pintu..





Pintu kedua dari pintu masuk tadilah bilik aku..



Inilah suasana pagi di bilik kami berempat.. Wah Suthanya dah sampai dulu.. Selalunya Mas dah sampai takde pulak dia ari nie :)




Meja aku.. bersih dan kemas kan.. kan.. heheheh




Bilik dan susunan meja..






Itulah ceritanya bagaimana aku ke department setiap hari.. Laluan yang aku tunjukkan adalah merupakan laluan yang aku susuri saban hari.. selalu juga ku ikut bangunan Royal College.. walaupun sebenarnya boleh sahaja jalan terus dan mula mendaki bukit dari simpang empat ..

Kebiasaannya aku akan elak ikut jalan tersebut bukan apa.. selalunya ramai orang menunggu di tepi traffic light sebelum melintas jalan.. dan aku pula malas bersesak-sesak dengan orang ramai.. Bila ikut bangunan ini terasa tenang dan sunyi sikit.. terutama bila musim hujan dan sejuk.. dapatlah mengelakkan hujan dan angin sejuk buat sementara waktu..

Selepas ini sesiapa yang ingin ke Livingstone Tower.. bolehlah ikut panduan jalan ini hehehe Insyallah tak sesatnya.. sebab peta bergambar.. Lagipun senang nak bagi rakan-rakan bayangkan bagaimana aku pergi ke department hari-harikan.. selalu aku duk cerita yang aku daki bukit.. bentuk bukitnya pun tak tahu macamana.. :)

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin