Tuesday 22 April 2008

Lunch & Sepetang di tempat kerja

Tengahari tadi merupakan date kami beramai-ramai di Modern India. Sudah agak lama juga kami tidak lunch bersama.. hari ini ramai juga rakan yang datang.. tetapi masih ada juga yang tidak dapat hadir bersama atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Kalau ikutkan group kami tadi.. yang duduk satu meja adalah 8 orang semuanya manakala group satu lagi duduk meja lain. Lama juga kami tidak keluar makan tengahari bersama, seronok juga bila bersama dan bertanya khabar. Apatah lagi semalam kami juga keluar lunch bersama di cafe Todd. Hari ini keluar lagi bersama.. berturut-turut aku lunch di luar.. nampaknya esok dan lusa kenalah bawak bekal pulak hehehe..

Dalam pada itu juga aku maklumkan tentang aku nak balik ke Malaysia .. bukan lama lagi.. minggu depan je.. tak sangka pulak makin dekat nak balik.. tadi masa berbual rasa cam lama lagi je.. bila congak-congak balik.. ehhh.. minggu depan je aku nak balik dah.. sekejap masa berlalu kan.. tak sangka juga..

Semalam juga aku maklumkan dengan John yang aku akan datang lewat sedikit pada hari jumaat ini. Mulanya dia agak keberatan juga.. hingga meminta aku untuk mencari sesiapa untuk mengantikan aku selama sejam yang lewat itu.. tetapi apabila ku tanyakan perlukah aku maklumkan dengan Janice untuk penganti tersebut.. terus John terdiam.. maka aku pun sambung.. "Normally the review will take about 1 hour.. and hopefully I can come around 3.30" Mendengarkan kata-kataku.. terus John kata "it's okay.. I don't want you to inform Janice.. she really a nasty woman" kata John sambil memandang mukaku.. aku hanya sekadar senyum sinis dan mengangguk kepala dan menjawab "Yes.. she is" Sebenarnya ada kisah yang terjadi antara aku dan Janice.. dulu sebenarnya sebelum aku ditempatkan di bangunan legal house tempat kerjaku sekarang.. dulunya aku mula bekerja di bangunan crown office.. bertentangan dengan bangunan tempat kerjaku.. Mulanya bekerja dibawah supervision si Janice nie okay.. sejak aku diminta untuk bekerja pada masa yang sama di bangunan legal house.. sejak itu janice mula cari pasal dengan aku.. sebenarnya bukan aku yang nak kerja dibangunan tu pun.. tapi diminta oleh manager spectrum.. company cleaner yang bayar gaji aku.. dah manager tu sendiri minta aku kerja di bangunan tu takkan aku nak tolak.. bila si Janice nie dapat tau.. aku bekerja dibangunan legal house itu.. dan pada masa yang sama juga bekerja di bangunan crown office bawah supervision dia.. dia pulak naik angin.. masa dia serang aku sewaktu aku tengah bekerja di bangunan legal house.. aku dah tension giler masa tu.. yelah tetiba datang marah-marah.. masa itu jugalah aku terus beritahu dengan John pasal si Janice nie.. mungkin masa tu John pun tengok muka aku cam panik dan tension semacam.. terus dia backup aku masa tu.. sehinggalah ke hari ini.. John sendiri tahu betapa aku tak suka dengan minah Janice tu.. siap kutuk si Janice nie lagi depan aku.. aku duk angguk jelah.. bagus jugakan..sekurang-kurangnya dia faham yang aku tak suka dengan Janice tu.. ada lagilah insiden-insiden lain antara aku dan Janice nie.. lain kali jelah aku cerita..

Semasa aku kerja petang tadi.. selepas selesai membersihkan toilet disable.. tetiba-tiba Mandy dan Andrew muncul di depan pintu toilet.. terus mandy tanya aku.. " Lina why do you clean the toilet.. nobody use the toilet today" aku terus terpingga-pingga.. pesal pulak nie.. lepas tu terus dia gelak-gelak dengan Andrew.. lepas tu terus dia sambung.. actually I want to use the toilet" lerr.. cakaplah nak guna.. buat terperanjat je.. rupanya dia bergurau dengan aku.. sebenarnya dia nak guna toilet tu.. tetapi sebab tengok aku lepas bersihkan toilet tu dia sajalah cakap.. kena bersihkan.. orang tak guna pun.. konfius aku..

Dalam pada itu Andrew pulak sambung.. "You know haslina.. Mandy used to say to everyone.. the cleaner only come during half of the day.. and whenever she saw you she always say to everyone.. be quiet and concentrate your work.. haslina is around" terus aku teringat.. dulu aku pernah berbual dengan Mandy dan susan berkenaan dengan study aku.. yelah kan aku buat bidang computer science.. pernah juga aku cerita yang aku biasa bagi e-learning training pada staf di tempat aku kerja.. dan juga mengajar part time di universiti.. apatah lagi kebanyakan staff di legal house tu juga bagi training berkenaan e-learning.. dan menggunakan komputer dalam menyediakan modul mereka.. Mandy selalu usik aku.. katanya bila aku ada dia segan.. sebab aku kan teror guna komputer.. guna banyak software.. sedangkan mereka tu kadang kala struggle nak guna software tu.. so bila aku ada.. dia segan ler kot.. hisss mandy nie.. time diorg semua duk khusyuk buat kerja. aku pun takde masa nak tengok apa yang diorang buat kat monitor pc diorg tu.. kerja aku pun banyak.. kadang tak sempat nak siapkan pun ada..

Takpelah.. kadang kala seronok juga bila berbual-bual dengan mereka.. memang seronok sebenarnya kerja di situ.. so far staf semua baik-baik belaka.. apatah lagi mereka tahu yang aku sedang buat PhD so takdelah sangat mereka pandang aku cam rendah sangat.. sebab mereka tahu aku kerja sebab mencari duit lebih.. bukan nak kerja tu sampai bila-bila pun.. tapi.. maybe sebab mereka nie profesional dan handle bidang law.. bagi training pun bukan pada sebarang orang.. peguam.. hakim.. polis.. council officer.. dan macam-macam lagi lah.. aku tahu kebanyakan yang datang training tu kebanyakan mereka yang menguatkuasa undang-undang.. cuma kadang kala sahaja ada mata-mata yang merenung aku semacam.. terutama bila yang datang tu dikalangan pakistan.. memang pandang semacam je.. macam tak pernah tengok orang je.. bila kena pandangan maut camtu.. memang terbakar je hati.. tapi selalu aku buat dek jelah.. wat tak tau lebih bagus.

Itulah pengalaman aku di sini.. saat dekat nak balik ini.. macam-macam pula perasaan yang datang.. sepanjang petang tadi hatiku berdebar-debar semula.. seolah ada rasa yang tidak sedap sahaja.. entahlah.. aku sendiri pun tidak pasti.. apa sebenarnya.. harap yang baik sahaja .. andai ada yang buruk.. biarlah ia pergi jauh-jauh... tak perlulah hadir dalam diri.. bukan tempatnya untuk datang saat ini.. biarlah datang yang baik.. jauhkan yang buruk.. aminn

2 comments:

akuatik said...

kwang kwang kwang, habis ler terbongkar identiti aku yg suka makan hahahha

iina said...

weih... hehehe bukan ko sorang je suka makan.. aku pun sama gak.. dan mereka-mereka yang lain juga ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin