Thursday 10 April 2008

Rancangan lagi

Hari ini aku diberitahu oleh Suthanya yang dia telah buat keputusan untuk ikut aku ke London bagi menghadiri seminar Internet World 2008. So tadi kami pun sibuk check flight, train dan bus schedule and fare. Akhirnya kami decide naik bas je.. tapi bukan megabus tetapi national express. Walaupun agak mahal sedikit tetapi lebih selesa dan national express kebiasaannya punya rangkaian bas yang banyak berbanding dengan megabus. Pengalaman aku menaiki megabus ke London bersama pakwe tahun lepas amatlah memenatkan. Apatah lagi bertolak waktu malam.. musim panas.. dengan bahang yang amatnya dalam bas.. maklumlah bas penuh padat.. ditambah dengan keadaan bas yang tidak mempunyai tingkap udara. Perjalanan balik pula.. seharian duduk dalam bas sekali lagi meletihkan.. pakwe sampai serik untuk menaiki megabus.. mungkin akan datang aku perlu cari alternatif lain. Semasa aku di Edinburgh kami sering juga menggunakan perkhidmatan bas national express ini semasa ke london, bradford dan manchester kerana ia lebih selesa dan luas. Malah turut singgah rehat beberapa ketika berbanding dengan megabus yang berhenti rehat sekadar untuk mengambil penumpang.

Akhirnya tadi Suthanya booking tiket bus dengan rate 62pd untuk 2 orang dan hanya bayar 31pd untuk seorang. Jika dibandingkan dengan megabus, dengan harga tiket 22pd seorang hanya sekadar beza 9pd sahaja. Taklah jauh beza sangat. Perancangan asalnya, kami ingin menaiki flight ke London. Jika menaiki Ryanair, dari city centre kami perlu menaiki train atau bas ke Prestwick airport (airport khusus untuk flight ke europe atau england bagi kawasan belah Scotland ini) manakala di London pula kami akan tiba di London Stansted airport iaitu hampir 50minit ke london central dengan menaiki bas, jauh juga tu. Lagi pun harga tiket sekadar 67pd bagi 2 orang sahaja tidak termasuk kos perjalanan pergi balik ke airport itu belum lagi i dengan flight seawal 6.50pg. Paling awal perkhidmatan bas ke airport berkenaan adalah pukul 4.45pg, awal sangat pulak nak keluar rumah, ada ke bas pagi-pagi nak ke bus station? Kemudian tiba di London Stansted airport pula kami perlu menaiki train atau bas ke london central. Setelah aku kira-kira, kosnya hampir mencecah 100pd bagi semua perjalanan.. itu belum termasuk tiket untuk menaiki tube. Akhirnya aku beritahu Suthanya lebih baik kita ambil bas setidak-tidaknya kita terus sampai ke victoria station dan mudah untuk mengambil tube underground ke tempat seminar berbanding dengan flight.. walaupun cepat tapi leceh kerana perlu mengambil pengangkutan lain untuk ke london central.

So tadi tiket bus pun sudah di tempah dan hanya penginapan sahaja yang belum dapat kami booking lagi. Aku dah cuba request booking sebuah hotel di London di bawah membership yang aku dan pakwe bayar setiap tahun. Jika ada rezeki insyallah dapatlah hotel tersebut, jika tidak maybe kami akan cuba cari hotel atau hostel yang terdekat. Kira ini 1st pengalaman kami berdua berjalan dan menghadiri seminar bersama.. seronok juga kan sekali sekala berjalan dengan rakan dari negara lain, sekurangnya dapat improve english terutama Suthanya. Apatah lagi dia hanya berbahasa english apabila berbual dengan kami (aku dan kak haizan). Di masa lain dia lebih selesa lepak bersama dengan rakan-rakan Thai.. dan lebih selesa berbahasa Thai (ini pengakuan Suthanya sendiri).

Sebelum ke tempat kerja, akhirnya aku putuskan untuk menghantar email kepada George. Tujuannya untuk bertanyakan bilakah agak-agaknya tarikh review aku. Terus ku nyatakan perancanganku untuk balik ke Malaysia pada awal bulan 5 ini selama 2minggu. Bila difikirkan semula lebih baik aku berterus terang dengannya tentang perancanganku untuk balik ke Malaysia itu. Sebenarnya hasratku itu pernah aku nyatakan kepada George pada awal tahun ini tetapi mungkin kerana aku tidak pernah memberikan satu tarikh yang jelas menyebabkan dia tidak sedar tentang perancangan ku yang satu itu. So tadi dengan panjang lebar aku nyatakan bahawa aku terpaksa balik ke Malaysia untuk menyelesaikan beberapa urusan urgent yang memerlukan perhatian utama. Lagipun balik sekadar 2 minggu sahaja. Hanya tempoh dan tarikh itu sahaja yang dirasakan sesuai kerana selepas itu aku akan mula sibuk dengan poster presentation dan diikuti dengan proses pembangunan tools dan programming demi program yang perlu dibuat.

Sebenarnya aku seolah mengejar masa.. yelah kan setahun seolah terbuang begitu sahaja.. dengan tajuk research yang baru banyak yang perlu aku pelajari dan buat pada masa yang sama. Jika orang lain mungkin pada tahun kedua ini sudah mula membuat pembangunan dan penilaian. Aku?? mengejar masa dan cuba buat sedaya mungkin tapi kadang kala seolah tidak sangka juga.. aku mampu menghasilkan proposal dalam masa yang singkat. Hinggakan bila aku nyatakan pada Suthanya yang aku akan join university research day sebagai poster presentation dia seolah terkejut lalu bertanya. "How can you join the university research day eventhough your topic is new topic?" Terkejut aku dengan pertanyaan Suthanya.. dia sendiri pun hairan kerana aku baru sahaja bertukar tajuk yang baru tetapi telah membuat keputusan untuk present poster pada hari tersebut. Lalu ku jawab.. " Well Suthanya... I already know what I want to achieve and do in my new research. I already have a clear idea what I want to do. That why I feel I can join in as poster presentation" Jawapanku membuatkan Suthanya termenung seketika. Sebenarnya suthanya hingga kini pun masih belum mendapat tajuk yang sesuai untuk researchnya. So far dia dah tahu apa yang mungkin dia kaji tetapi masih belum pasti tajuk yang sesuai. Mungkin itu menyebabkan dia seolah rasa pelik.. dia yang sudah hampir 6 bulan pun masih belum ada tajuk yang sesuai dan masih tercari-cari.. aku pula yang baru 2 bulan mendapat tajuk yang baru mampu dan bersedia untuk present poster. Bukanlah aku angkuh atau bangga.. tetapi kadang aku sendiri pelik.. teringat kata kak ramlah.. orang lain kadang ambil masa setahun atau 1 1/2 tahun untuk membuat proposal dan mendapat tajuk yang sesuai. Aku?? hanya mengambil masa seminggu untuk menghasilkan proposal lengkap. Kadang difikir balik memang aku sendiri tak sangka secepat itu.. tapi aku yakin ada sebab dan hikmahnya.

Sebenarnya semenjak aku bertukar tajuk.. entah mengapa hatiku seolah terbit rasa ketenangan. Tidak seperti tajuk yang lama seolah aku dibelenggu oleh sesuatu yang aku sendiri tak pasti.. seolah ada ketidak ikhlasan di situ. Mungkin kerana tajuk itu adalah lanjutan daripada research di UPSI dulu.. mungkin juga ada niat yang tidak kesampaian atau ada rasa tidak ikhlas.. mungkin.. selalu juga bila ku review.. pasti perasaan yang sama akan datang tiap kali.. rasa tidak sedap hati.. berkeramuk.. celaru.. kabur dan macam-macam.. tetapi sejak aku bertukar tajuk.. rasa itu semua tidak ada lagi.. hatiku rasa seolah tenang dan damai.. malah kini aku rasa lebih bersemangat untuk terus berjuang.. mungkin ada hikmahnya kan.. hanya Allah yang maha mengetahui.. seperti mana niat asalku.. aku redha dengan ketentuan ini.. tawakal dengan jalan dan keputusan yang aku pilih ini..

Harapnya.. esok aku bakal terima email dari George untuk tarikh review.. andai rancangan ku itu diterima oleh George.. fikirku insyallah.. esok juga aku akan mohon cuti kerja.. andai ditolak.. aku nekad untuk berhenti kerja.. takpelah berkorban kan.. mungkin bukan rezeki ku lagi.. lagipun sudah hampir 7bulan aku bekerja.. aku hanya sekadar memohon cuti 2 hari semasa cuti xmas yang lepas.. kini.. aku bakal mohon cuti 3 minggu terus.. seminggu awal untuk pergi ke London dan 2 minggu seterusnya untuk balik ke Malaysia.. kata pakwe semalam.. berhenti sahaja terus dari kerja di situ.. nanti balik nak kerja semula lepas itu pun nak berhenti juga cari kerja pagi.. memanglah aku sememangnya merancang untuk bekerja di sebelah pagi pula.. apatah lagi semalam aku telah pun bersetuju untuk mengajar semula pada bulan August ini.. yang mana akan mengambil masa seharian dalam beberapa minggu pada bulan tersebut.

Memang benar.. aku sudah lama tidak mengajar.. gaji mengajar sebenarnya lebih tinggi dari kerja cleaner sebenarnya.. hanya kerana semester ini kelas kebanyakan adalah disebelah petang yang bertembung dengan kerja cleaner ku.. maka tawaran mengajar terpaksa aku tolak buat masa ini. Bising juga pakwe denganku.. katanya rugi tolak kerja mengajar tu.. kan lebih baik dapat pengalaman dan gaji pun lebih tinggi.. kataku nak buat macamana.. bukan rezeki ku.. aku yakin akan ada rezeki ku yang lebih baik....

Sebenarnya sejak semalam aku dah maklumkan dengan pakwe yang aku rancang untuk balik pada awal bulan 5 ini. So jika esok aku dapat respon dari George apatah lagi teringatkan esok juga dia janji untuk emailkan semula abstract untuk poster presentationku. Mungkin nanti adalah perkhabaran yang baik buatku. Ku doakan dan ku bayangkan.. semoga esok aku dapat perkhabaran yang diharapkan dari George.. insyallah.. aminn