Thursday 14 May 2009

Hari terakhir di Istanbul

Akhirnya masuklah hari kelima di Istanbul.. Sebenarnya kami tidak banyak masa sangat pada hari berkenaan kerana penerbangan balik ke London adalah pada pukul 4.00 petang dan perlu berada lapangan terbang Sabihah Gokcen seawal pukul 2.00 petang.

Pagi itu hujan turun renyai-renyai.. kami berjalan dalam hujan menuju ke Grand Bazaar untuk membeli barangan lain.. Tak banyak yang kami sempat belek dan membeli belah.. Aku sendiri berpatah balik ke kawasan deretan kedai-kedai yang menjual tudung dan membeli lagi beberapa helai tudung untuk dibawa pulang dan untuk hadiah pada keluarga & rakan. Agak sukar sebenarnya berkomunikasi dengan kebanyakan tuan kedai yang menjual tudung. Rata-rata mereka bercakap dalam bahasa turkish.. dan bila ditanya harga setiap tudung yang dijual pastinya diberitahu dalam dolar berbanding lira. Setiap kali harga ditanya kami terpaksa meminta tuan kedai itu untuk menyatakan harga dalam lira.

Akhirnya kami putuskan berpatah balik ke kedai yang kami singgah semalam. Lebih mudah kerana mereka boleh bertutur bahasa english dengan mudah.. dan harganya juga tidak mahal.. dalam lingkungan 5-10 lira sahaja (2.50-5.00pound)

Membeli dan membelek setiap rekabentuk warna tudung sahaja sudah mengambil masa.. Kami bepecah pada 2 kumpulan kerana aku dan rakan sahaja yang mahu membeli tudung manakala yang lain lebih berminat untuk mencari barangan lain.

Sebenarnya memang seronok membeli belah di Istanbul.. bilangan kedai yang ada di Grand Bazaar adalah 4000 kedai.. pelbagai jenis barangan ada di situ dan buat mereka yang suka membeli belah seeloknya menghabiskan masa 1 hari disitu..


Sejenak terasa nak ajak pakwe pergi marakesh di morocco pulak.. heheheh sudah berangan-angan dulu.. mana tahu kan :) ada peluang nanti.


Perjalanan ke lapangan terbang Sabihah berjalan dengan lancar.. dan kami selamat sampai ke London Luton pada lewat petang. Bermalam di sana dan mengambil penerbangan pulang ke Glasgow keesokkan harinya.

Selesailah kembara ke Istanbul.. walaupun 5 hari.. tapi tidak banyak yang kami jelajahi melainkan tempat-tempat wajib yang berada di sekitar Sultanahmet dan Sirkeci sahaja.. Sebenarnya Istanbul punya banyak masjid dan istana.. terlalu banyak.. Jika ada kesempatan lagi Insyallah ada juga hajat untuk ke sana lagi.. Jika diizinkan. Insyallah..

13 comments:

lupekanje said...

ala.....acik nak kirim tudung.....dah terlepas la ni yer...biler iina nk pegi lagi??? :)

iina said...

Acik

heheheh nnti lainkali kalau terpergi den bolikan utk cik yo ;)

ibundo said...

ina, akak pun dah pasang angan-angan. Mulo mulo kito borangan lah dulu yo tak. Mano tau, kok jadi plak. hehe... Istanbul... wait for me............

akuatik said...

jom jom :)

julietchun said...

payah nak berurusan kalo tak paham bahasa yg dituturkan.

KTS said...

4000 kedai??

huuiiihhh tak larat aku...
hehehehe... tak larat nak keluar duit..
berjalan, larat je :D

Ungku Nor said...

payah nak cakap, tulih atas kertas laa..hehehe

Mak Su said...

tudung turki.... weeewwwiiittt

iina said...

Kak Pah

kalau poei khabar kek den nak kirim barang hehehehe.. insyallah kalau bebtul mau sampai tuh kak ;)

Akuatik

hahahha jom marakesh

Juliet

aku guna isyarat tangan tau siap pakai jari hehehe

KTS

yeke tak larat kuwa duit.. ntah2 ko yang belanja sakan

Kak ungku

tak tulih doh kak.. den pakai jari yo tunjuk2

Mak Su

yo kak.. tudung turki.. den rembat adolah beberapa helai ;)

lupekanje said...

yabeda beduuu....iina...terr la...terrr la...ter pergi lagi lahh...hehhe

Stetmen di atas adalah gurauan semata2....okeh...ko jgn serious lak terpegi semula ke istanbul tuh...acik nk pegi malam ni..jap gi btolak lah...dlm mimpi...wakakaka

iina said...

Acik

Tggu yolah raso2 ee den ah.. kak pah tuh tak lamo doh tuh poei lah istanbul tuh.. pujuk2 tuh mau poei tuh cik.. silap2 sok den yg kirim kek dio hehehhe.. yo cik.. mimpi jgn xmimpi.. kim turkish delight sekotak yo ;)

aNiS tHe BumbleBee said...

wah,beshnye dpt pegi istanbul.bertuah korang ye dpt tinggal di london.ktorg ni tercampak di Srilanka,apo pon xdo.huhuhu!busannn!!

eiza in the house.. said...

salam..
bestnya g coti2..:)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin