Monday, 18 May 2009

Angin berangin


Angin.. Hidup di bumi Glasgow ini tidak pernah terpisah dengan angin.. saban hari berada di laluan kaki lima.. pastinya setiap langkah disertai dengan tiupan angin.. yang berbeza kederasan tiupan itu sahaja.. adakalanya kuat.. adakalanya perlahan..

Yang paling aku tidak selesa.. bila hujan turun dan pada masa yang sama angin bertiup dengan kuat.. sudah berbelas payung yang patah.. terbalik.. dan rosak akibat tiupan angin yang kuat itu.. Kalau ke tepi pantai atau tasik.. tiupan angin lebih kencang.. dan sejuknya juga lebih ketara.. kalau tak kena gaya mahu juga tumbang ditiup angin.. Kadangkala terpaksalah menadah kepala dan muka untuk bermandikan hujan dan menahan gigilan sejuk angin.. Sebab itu kini aku suka berjaket kalis hujan.. mudah andai hujan sahaja.. hanya tarik keluar penutup kepala.. Namun aku masih suka berpayung kerana tidak mahu beg basah sama..

Sejak kebelakangan ini badan aku pun dah mula asyik berangin.. hingga kepala pun turut jadi mangsanya.. pening kepala.. aduhai.. usah dikata dan badan juga mula terasa semacam.. asyik sendawa angin dan perut juga rasa tidak selesa..

Aku pun sudah mula minum air teh halia.. untuk membuang angin.. hahaha.. berjayakah? Cam takde kesan apa-apa pun.. Ada petua?? Kalau kat kampung nie.. mahu aku dah pergi berurut.. kepala dah mula semacam juga nie..

Setiap orang juga ada angin masing-masing.. maksudnya ada perangai masing-masing.. ada tahap kesabaran.. ketenangan.. kemarahan.. Jika tak kena anginnya hari itu.. memang berangin-anginlah.. siap keluar kepulan asap sekali.. api je yang belum nampak lagi.. Angin aku?? hahahaha.. tunggu dan lihat jelah.. Kalau sampai masa dan takdirnya.. memang berangin-angin..

Oklah.. Jangan berangin-angin dan kepala angin ya.. makan angin takpe.. main layang-layang atas angin pun takpe..

Jom kita makan angin.. oppsss.. Hati-hati nanti kembung perut sebab banyak sangat angin ;)

13 comments:

lupekanje said...

anginmu anginku jua....hehe
kita smua punya angin masing-masing.
perlunya kita bersabar dan saling memahami apabila di masuk angin atau kener dgn org berangin ini.

acik:
amat bersyukur punya kawan2 yg memahami angin acik...

Ungku Nor said...

org laki suka salahkan PMS bila tengok kita hangin semacam.

hangin je rasa..;p

kakpah said...

kalau kepala berangin, pakailah minyak angin. Uwan kpah dulu siap titiskan minyak angin setitik dua dalam minuman untuk melegakan angin yang menyerang kepala haha.. Tak ponah den buek.

ku tak sempurna said...

uihhh..

klu camni, bole la aku bukak kilang payung kat sana... kompem masyuk... ha ha ha ha...

tapi aku suruh ko je la handle kan kila tu, sbb aku tak sesuai duk kat sana...
aku kecik, asik kena tiup angin je la jawabnya.. hikkkssss..
.
.
.
.
.
..
.
.
.

adakah ko cuba katakan yg ko akan pergi mkn angin lagi??


nak ikuuuuuutttt... :P

eiza in the house.. said...

salam kak,

tgh tak sehat ker?..cmner la sejuk angin kat sna yer..sedangkan kat msia pun dah tak tahan angin sejuknya..

julietchun said...

utk mengeluarkan angin dlm badan mmg elok ko minum air halia.Tapi jgn pulak ko melepaskan angin tu merata-rata, pencemaran bau,ekekekke.

DUN Behrang 2020 said...

Makan angin banyak2 akan mengeluarkan angin byk2 gak...leh pakai ke teori nih?

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

tu namanya angin Medu..pernah kena sekali dua dulu dn sekarang jugak sekali sekala...dia tangkap ulu hati tak?...

Mak Su said...

cemana ek? cuba cari batu apa-apa, yang sesuai, buat bertungku.

one love said...

jom makan angin!

hehehe

tuan umah said...

kak ina,

ingtkn kita sorang je angin,means sb cuacala kan?adeihaiii

ctnik

iina said...

Acik

hehehe yo cik memasing ada angin memasing.. bguslah kan ada kwn leh faham angin kita.. ;)

Kak ungku

itu memang tension jek dgr.. tapi kak bgus gak leh jadik alasan ;)

Kak Pah

Minum air myk angin? uihh den pun xberani buek.. krg lain angin dtg camno lak.. hehehe..

KTS

yelah tuh.. kilang payung..cam aku xcaye jek.. makan angin?? taklah aku makan nasi jek.. hahahha.. takkan itupun ko nk ikut gak?

eiza

tgh xbape sihat nie.. dah terbiasa.. nak buat camna ;)

Juliet

uihh sudah ku cuba xde kesan.. pencemaran bau?? takpe sini angin kuat.. tak sempat berbau wakakakah

Dun

makan angin bebyk.. kuwa angin bebyk?? kuwa duit bebyk ada ler heheheh ;)

Cikgooden

kadang2.. tapi nie sampai dah naik kepala.. cam migrain pun ada nie.. nak demam punya

Maksu

takde batu leh buat tungku.. urut bdn sendiri jelah sikit2

OL

dah tak larat nak kapal terbang makan angin.. tapi xtau ler kot2 termakan angin lagik

CTnik

tulah akak rasa musim n cuaca kot.. ramai yang demam skrg nie.. batuk2.. akak pun baru kena 3 4 ari nie.. paling teruk ari nie.. terus xleh buat keje.. nie baru bgn tido xlarat kepala

fRaMe+LenSeS said...

jangan angin2 sgt kamu. tak baik untuk kesihatan. :D stay cool okeh. snyum sllu. :D

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin