Friday 3 April 2009

Mimpi-mimpi ayahanda

"Autobiografi kebiasaannya menjanjikan rekod-rekod pencapaian yang hebat, temubual bersama insan yang terkenal atau peranan-peranan utama dalam majlis yang penting. Semua itu tidak ada di sini. Sekurang-kurangnya juga sebuah autobirografi adalah bersifat menyimpulkan sesuatu pendedahan, ini agak sukar dikaitkan dengan sesiapa dalam kehidupan saya sedangkan pada masa yang sama saya juga masih sibuk mencartakan langkah merentasi dunia."

"tentunya, saya juga belajar untuk menerima kebenaran dalam menghargai abang-abang dan kakak-kakak, sama ada di negara ini ataupun di Afrika, serta mengakui keterbiasaan halatuju hidup tanpa perlu berpura-pura berkata kepada, atau untuk, semua bentuk kepelbagaian kepayahan yang merupakan sebahagian daripada maksud buku ini."

Kata-kata ini diambil dari perenggan di halaman pengenalan buku ini.. Aku terjemahkan sendiri ke dalam Bahasa Melayu


Aku sudah mula membaca buku ini.. Mimpi-mimpi Ayahanda (Dreams from my father -Barack Obama)

Buku ini pertamakalinya diterbitkan di US pada tahun 1995 oleh Times Books dalam bentuk kulit keras dan 'paperback' dicetak pada tahun kemudiannya (1996). Ia mula dicetak di UK pada tahun 2007 oleh Canongate Bools ltd, di Edinburgh.

Buku ini sudah diterjemahkan dalam banyak bahasa.. dan aku juga pasti tidak ada terjemahannya dalam bahasa melayu.. Mungkinkah ada yang berminat untuk menterjemahkannya?? Mungkinkah??

Apa juga dengan harga GBP8.99.. Beli satu dapat percuma satu.. Harga yang aku perlu bayar untuk buku ini hanyalah GBP4.50 = RM24.75

Akan aku cuba habiskan membaca buku ini bila ada kelapangan masa bersama timbunan buku-buku, jurnal dan kertas-kertas penyelidikan di mejaku.. Insyallah..

11 comments:

ibundo said...

kau baco dulu ina. Lopeh tu kau summarizekan kek sini. Tak yah kpah nak baco lai hik..hik..

DUN Behrang 2020 said...

Rajin baca buku ye...patut la "jauh perjalanan..."

julietchun said...

aku ada jumpa aritu tapi kulit depan lain, kalo tak silap reganya RM200, pehhh, dasat. Pinjam ko punyer je lah,free,kekekee

KTS said...

nanti aku buat pasal mimpi ayahanda aku plak..

ko beli eh..

hikhikhik... jangan mare... salam jumaat

Mak Su said...

tak pernah plaks maksu baca buku autobiografi ni... nanti kalu baca, kot kot teringin plaks nak buat autobiografi :)

iina said...

Kak Pah

Yolah kak.. kalau den dapek ngabiskan baco den bueklah ulasan kek sini.. kalau tak tggu den balik sok yolah.. den bg pinjam yo buku tuh ;)

DUN

Hahahah buku research pun tak khatam2 lagik baca ;).. melambak lagik novel lain yg belum habis dibaca

Juliet

Mmg ada cover kulit keras dia.. buku2 kat mesia kalau oversea ye mmg mahal giler sebab convert sebab tuh aku suka beli buku kat sini manjang jek ada offer best2 ;)

KTS

Yang pasti mimpi ayahanda mu aku tahu apa.. melihat anak daranya disandingkan secepat mungkin.. weii mana kad kwin aku nie.. kata bln depan nak naik pelamin

Maksu

Buku nie diterbitkan sebelum dia jadi presiden lagi.. tapi dah popular hingga diterjemahkan dalam banyak bahasa dunia.. tertarik nak baca.. kebetulan ada offer beli satu dapat percuma satu.. ambik tanpa fikir panjang dah ;)

ibundo said...

ekau bizi yo ina. lamo tak update nih.......

aNIe said...

iina baca dulu...pastu bagi review...kalau bagus tentu cik abang akak suka untuk memiliki buku ini kerana dia suka membeli buku2 yang boleh memotivasikan diri...

iina said...

Kak Pah

den tercedera jiwa raga kak.. bantulah adik mu ini heheheeh ;).. den dah update dah.. saje nak testing 123

kak Anie

alahai kak.. last baca smpi skrg muka surat tuh tak gerak2pun.. hehehe keje byk ler kak lah nie.. nie nak cuti lak.. ;).. mood bercuti lak dtg

Unknown said...

hello.. i would recommend you to read Lord of the Ring... I believe this book is not worth it.. Tak pun read "The last Lecture"

iina said...

Teacher

I xminat baca buku dia.. prefer tgk dvd instead.. I think tak salah membaca buku bibliografi whoever the people is.. sama ada worth atau tidak is not the issues.. because every people have their own taste and style.. maybe it's not worth for you but it will for someone else..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin