Thursday, 11 June 2009

Memandangmu buat aku jadi tak menentu



Warna itu sudah cukup untuk membuatkan aku teruja.. amat teruja.. sebenarnya sudah agak lama juga punya keinginan untuk mendapatkannya.. namun masa dan peluang sahaja belum ada.. kadangkala bila ternampak kelibatnya.. hati terdetik untuk mengambilnya tapi.. pastinya aku sentiasa terlupa dan teragak-agak seketika.. dan kesudahannya aku terus jadi terlupa..

Beberapa hari yang lepas sekali lagi aku terlihat gambaran itu sekali lagi.. ya kali ini rasa teruja sudah tidak boleh ditahan-tahan lagi.. tapi seperti biasa tatkala mahu menjejakkan kaki ke situ ada sahaja perkara yang membataskan keinginan itu.. kadang juga aku terlupa lagi.. dek kesibukan saban hari yang lebih utama..

Ya mana mungkin dapat aku lupakan warna dan bentuknya yang merah menyala.. lambaian warna merah itu sudah cukup membuatkan aku terpesona.. ibarat si dara jelita yang putih melepak kulitnya dihiasi dengan baju merah terang yang bergaya.. sesiapa sahaja yang terlihat pastinya akan memandang kali kedua.. atau ketiga.. atau keempat atau terus memandang tanpa menoleh kemana-mana.. tapi pandangan buat si merah ini walau berkali-kali pun dipandang.. dosa itu takkan ada.. lagikan pula ia seolah melambai-lambai memanggil sesiapa sahaja.. mahu atau tidak sahaja..

Ikut rasa binasa.. ikut hati mati.. itu kata peribahasa.. tapi kata aku.. ikut rasa teruskan sahaja.. ikut hati senang hati.. hahahaha.. tidak usah ambil peduli.. tidak usah berkira-kira lagi.. dapatkan sahaja.. tak rugi.. tak berkecil hati.. takkan ada yang benci.. melainkan yang sukahati.. berganda-ganda merelakan diri..

Ya pandangan itu buat aku jatuh hati.. pandangan itu juga buat aku sukahati.. pandangan itu juga buat aku mencintai.. dulu kini dan hari-hari.. tak minggu lepas.. minggu ini.. pastinya akan sentiasa dinanti.. kerana tidak selalunya ia dapat dimiliki.. tidak selalunya juga dapat dinikmati..

Seketika aku juga jadi pelik.. ketika aku luahkan rasa untuk memilikinya.. seorang sahabat memandangku dengan renungannya.. dengan penuh tanda tanya.. seolah begitu pelik sekali permintaanku kala berkata.. katanya.. dia tidak pernah punya rasa untuk mendapatkannya.. aku jadi pelik.. aihhh sudah bertahun di sini takkan tak pernah sekali pun teringin untuk mendapatkannya.. takkan tak pernah sekali pun mahu menikmatinya.. apatah lagi kemunculannya bukan selalu ada setiap musim di sini.. hanya musim tertentu sahaja si warna merah itu muncul berseri terang dan garang.. menimbulkan rasa ghairah nafsu untuk dinikmati..

Kemarin aku zahirkan permintaan untuk memilikinya pada sahabat itu.. kerana kesuntukan masa menyebabkan aku tidak punya masa untuk ke sana sendiri untuk membelek dan memilikinya.. Pesanan dan kiriman itu hanya aku sampaikan pada dia untuk dia laksanakan hasratku yang utama.. ya dan dia sememangnya sahabat yang baik.. Lewat petang semalam aku terima panggilan darinya.. mengesahkan permintaanku itu tidak palsu dan tidak berpura-pura.. Aku tegaskan permintaan itu masih sama.. tidak pernah berpaling tadah dan berubah fikirannya.. takkan juga berpatah arang langsungnya.. sekali mulut melafazkan kata.. sekali itu juga hati ini nekad memiliki si dia..

Hari ini ketika aku tiba ke sini.. ke bilik ini yang saban harinya selama bertahun di bumi glasgow ini.. kesetiaan aku pada kehangatan dan kesejukan yang silih berganti berlegar-legar di ruangan udara bilik kecil ini masih utuh hingga kini.. Si merah menyala itu tersimpan kemas lagak empunya diri.. Pesanan si sahabat berulang kali mengingatkan aku.. "Aku simpan di situ buatmu.. jangan lupa untuk mengambilnya nanti"

Mulanya aku seolah buat tidak tahu sahaja akan pesanan itu yang seolah-olah seperti laguan nyaringnya irama si nyamuk di telinga.. terasa seolah ada-ada.. tapi ditepis-tepis tak kena.. dipukul-pukul tak dapat.. ditepuk-tepuk sakit tangan sendiri.. nyamuknya habis lari.. ya.. bukan apa.. aku sedikit sibuk dengan urusan yang lebih penting pagi ini.. Ada temujanj utama yang penting untuk aku hadapi hari ini.. sejak bangun tidur tadi kepala sudah mula berpinar-pinar dan hati juga mula berdegup kenyang hentakkan iramanya.. dup dap dup dap.. Alhamdullilah selesai urusan itu.. sekali lagi bayangan si merah masih terlalu jauh untuk singgah seketika di fikiran ini..

Akhirnya lewat petang.. kepala dan hati serentak berkata.. ada sesuatu yang aku terlupa.. apa dia ya.. tanya kedua-duanya.. oh... si merah menyala itu.. di situ.. tak berusik.. tak bersentuh.. tak dipeduli.. ohh.. kesian bagaimana aku boleh terlupa langsung akan si dia itu.. ya.. itulah jadinya bila terlalu banyak urusan dalam kepala.. dan rasa dalam jiwa..berserabut untuk menyusun semuanya silih berganti mengikut keutamaan dan kepentingan serta kehendak hati naluri..

Aku ambil dia yang tersembunyi.. di sebalik rak-rak yang penuh dan terisi pelbagai benda dan harta bendanya.. Mataku sudah tidak mampu lagi untuk beralih pandangan.. lidah juga sudah tidak sabar untuk mengucupi dan menikmati.. mulut juga sudah mula terasa sedikit kecur berair.. seolah amaran tidak sabar untuk aku cepat dan pantas menyempurnakan kebersihan dirinya..

Ya.. memandangmu membuatkan aku jadi tak menentu.. menjadikan aku penasaran.. menjadikan aku rindu dan gila bayangan.. menjadikan aku berpinar-pinar tenggelam dalam warna kemerahan hati yang mempesonakan.. Ya aku mengaku aku jatuh hati.. aku juga mengaku aku mencintai.. aku juga mengaku aku ingin mengingini..

...........................



.......................



.................



............



........



....



..



Ya buah ceri merah.. sapa yang tak nak kan.. sedap dan manis.. dan segar..

Paling utama hanya 49p sahaja.. dapatkan di Aldi ya.. murah-murah.. amat murah.. aku borong 2 bungkus terus.. hehehehe..

Jangan marah dan jangan ingat bukan-bukan.. buat yang rasa cam nak cubit ke.. nak mengetuk ke.. yang berasap ke.. Silalah jaga kemarahan anda ya.. tak leh tahan rasa marah tuh.. sila terjun kolam ya.. wakakkakah..

Aku tolong makan kan untuk korang semua.. Jangan jeles... hehehehe ;)

11 comments:

DUN Behrang 2020 said...

Mmg jeles pe...tp nk wat camne...telan ayo liur je la tgh ceri merah tu...kaler lain tak de ke...kunin ke, pepel ke...dakpun kelabu asap ke?

lupekanje said...

eeeeii...mmg rasa nk dusyum je iina ni...geram aii taw...hehe..
takpe...acik bayangkan acik makan buah tu skrg....yumm yummm ...moktan iniii...sooodap gakk...merahhh gakk..

julietchun said...

jambu air lagi sedap,huhuhu.

iina said...

Dun

Klu color lain namanya bkn buah ceri. Itu dh jd blueberry buah cermai anggur.

Acik

Moktan cik. Waaaaaa nie den jeles nie.

Juliet

Jambu air? Pos kat aku. Xleh jd nie.

ku tak sempurna said...

tu ko belum pandang aku lagi... klu dah pandang, kompem lagi tak menentu.. hik hik hik
.
.
.
.
.
.
..

ceri tu tak sedap.. tak sedap.. tak sedap.. :D

iina said...

KTS

pandang ko sekali.. sure aku taknak pandang lagik dah.. budok comot mana leh pandang selalu wakakakah.. nampak sangat ko jeles.. jeles.. jeles.. ngaku jelah weii

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

agak agak kalu buat jeruk, sedap tak?..
saja la tanya.

KAKTINY said...

salam... hehehehe... tetiba aku tak tau nak komen apa.. kehkehkeh...takper takper.. esok2 kot muncul idea nk mengomen.. hikhikhik

iina said...

Cikgooden

Boleh jek kalau nak wat jeruk

Tiny

aikk takkan tetiba xtau nk komen apa eceh.. ;)

ku tak sempurna said...

pon pon pon...

ni ke tok guru juliet??

wakakaka... camane ni!! anak murid buat kek pisang tp sorang pun takleh cam tu kek pisang..

wakakaka... sabar ya tok guru... :P

iina said...

KTS

Anak murid aku bukan juliet sorg ye.. ramai dah...

walau apa pun pada aku juliet tuh berani gak mencuba.. bukan macam ko.. cuba tak berani langsung wakakakah..

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin