Wednesday, 3 June 2009

Kembali Menjejaki


Semalam..
Di dalam panasnya mentari..
aku melihat mereka pergi
mengatur langkah menyusun jemari
mata sudah mula membayangi
kepala sudah mula meneliti
hati pula sudah mula merasai..
mimpi-mimpi juga hampir jadi realiti

Mereka kembali menjejaki
bumi yang suatu ketika ditinggalkan pergi
datang ke sini mencari dan terus mencari
erti perjuangan diri
tujuan peribadi atau pribumi
menyimpan rindu yang sudah lama bersemi

Seketika teringat lewat masa itu
tatkala langkah yang sama diatur dulu
hadir semuanya rasa sayang dan rindu
seperti mereka aku juga sayu
terbayang wajah-wajah istimewa selalu

Memang benar walau kemana jua
haluan perjalanan dan susunan kembara
walau seronoknya meneroka
hati tetap mengatakan yang sama
bumi itu tetap istimewa
dulu, kini dan selamanya

Andai ada wang yang banyak berjuta-juta
miliki jet peribadi merata
sudah tentunya
hari ini juga ku kemas beg sandangan segala
ku bawa diri melangkah tangga
13 jam masa di udara
pastinya tiba di daerah sana

Selamat pulang ke tanahair buat mereka..
semalam mereka kembali ke sana
esok pula ada mereka yang lain pula
lusa juga ada lagi yang menjejaki sama

Sejenak aku jadi rindu..
sejenak juga aku cemburu
sejenak juga aku sayu
sejenak juga aku sendu
sejenak juga aku tahan rasa pilu
sejenak juga doaku
sampaikanlah salamku diangin nan lalu
buat mereka di negara dirgahayu
bumi tanah tumpah darahku..

Buat mereka yang pulang ke tanahair.. semalam.. esok dan lusa..
Semoga selamat pergi dan selamat kembali..
Insyallah..

3 comments:

lupekanje said...

weiii..ni bila lagi nak balik nihhh...
asik meratap orang lain yg balik je....hahah..

pulanglah..
pulangg...
jangan kau buat
kami menanti
jangan kau siksa
dirimu lagi...
jangan kau tunggu
matahari tiada lagi

urusan tidak selesai?
sampai bila kan usai?
ooohh...fikiran mu kusut masai
tk sanggup bercerai
dengan negara yang punya salji berderai?
cintamu di sana payah terlerai..


hehehe... sajer je iina...
acik tau, kau juga merindu
tanah air yang menunggumu...
jangan ler bimbang dan ragu
sampai ketika dan waktu
sanak saudara akan ketemu

kakpah said...

Ina, kau jeles orang balik eh. La.. sok lambat laun ko balik gak. Solagi ko kek sanun ambeklah poluang untuk mengenal tompek orang. Ramai yang jeles kek ko ina. Tak somuo orang mampu poi nogaro orang cam ko.
Ado kawan akak anak e poi london tak nak balik-balik. Dah habih bolaja tapi taknak balik. Kosian mak ayah e.

iina said...

acik

thn nie xleh balik sobab thn lepeh den dah balik 2kali.. xleh ler cik.. duit nan ado lah.. kalau acik nak sponsor esok gak den balik

Kak Pah

balik totap balik kak.. tggjwb tuh.. yg xnak balik tuh ikut memsinglah kan.. tahan yolah kak rasa hati.. biasalah kak htr org kita pun terasa2 gak samo ;)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin