Friday 2 May 2008

Terbayang wajah bonda dan ayahanda

Selesai solat asar tadi, sejenak aku teringatkan mak dan ayah. Sejenak datang bayangan melihat raut muka emak dan ayah.. sayu sungguh rasa dihati dan seolah semakin dekat juga pelukan buat mak dapat aku rasakan. Setahun setengah begitu lama tidak aku tatap wajah mereka.. rindu tidak usah dikata.. hanya doa sahaja yang sentiasa mengiringi mereka setiap hari..

Esok aku akan pulang ke tanahair.. niat paling utama.. mak dan ayahlah tujuan utama.. kerana mereka aku balik.. dan sebab mereka aku kembali ke malaysia.. demi Allah juga perjalanan itu aku ambil.. semoga perjalananku esok diberkati.. dan selamat hingga tiba ke destinasi... semoga kekuatan semangat yangku cari.. akan aku perolehi insyallah nanti..

Bagaimana agaknya pelukan mak buat aku nanti.. adakah seeratnya pelukan mak semasa menghantar aku pergi setahun setengah yang lalu.. masih samakah muka emak seperti dulu.. masih ada lagikah senyuman manis mak seperti yang sentiasa aku ingati.. masih kuat lagikah ayah.. masih lembut dan tegas lagikah wajah ayah.. masih susut lagikah tubuh badan ayah.. masih elokkah langkah ayah.. bagaimanakah agaknya riaksi mereka.. semua itu seolah datang dalam bayanganku.. bahgianya hati andai dapat memeluk mereka dan mencium tangan mereka seperti yang aku selalu lakukan tiapkali balik ke kampung... masih samakah senyuman mak seindah dan setenangnya.. Tidak ada yang lebih mengembirakan dan membahgiakanku selain melihat mereka gembira..

Rindu dan kasih sayangku tidak pernah berubah walau sedikit pun.. walau sejauh mana langkah ini pergi.. walau kemana juga aku berlari.. walau setinggi mana juga gunung yang didaki.. walau sehebat mana beban dan tanggungjawab yang aku pikul.. namun sehingga akhir hayat.. hanya mereka sahaja emak dan ayahku.. tidak dua.. dan tiada ganti.. Insyallah.. semoga perjalanan ini diberkati dan dipermudahkan laluannya.. aminn..

Hari ini entah mengapa aku tersenyum dengan kata-kata seorang insan ini.. walaupun kata-kata itu bukanlah sesuatu yang indah.. namun.. kesungguhan katanya aku hormati juga.. membaca tulisannya membuatkan aku seolah ketawa sendirian.. entah apa agaknya yang dia mahu.. tapi kata-kata coretan terus juga dihantar .. biarlah jika itu dapat melegakan hatinya.. jika itu juga dapat memuaskan hatinya.. semoga kepuasan dan kelegaan itu dia perolehi.. semoga dia dapat yang baik dari itu.. walaupun coretan kata itu mungkin tidak seindah bahasanya..

Tidak sangka juga ada juga orang yang begitu prihatin dengan blog ini.. terima kasih.. walau apa juga komen yang diberikan.. baik dipaparkan atau tidak.. aku tetap hargainya.. Insyallah.. aku doakan anda dapat yang terbaik seperti yang anda mahukan.. semoga juga hidupmu juga diberkati oleh Allah s.w.t. Semoga bahgia yang anda akan perolehi.. hanya doa yang baik-baik sahaja aku utuskan untukmu.. aminn

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin