Sunday 18 May 2008

Ahad di Glasgow

Hari ini awal pagi lagi aku sudah bangun.. semenjak tidur seawal pukul 8mlm semalam.. apatah lagi perjalanan yang jauh.. tidur di dalam flight tidak pernah nyenyak.. maklumlah tidur duduk.. itu belum lagi ditambah dengan sakit leher dan bahu yang aku tanggung sepanjang penerbangan dari KLIA ke Glasgow..

Bermula pukul 9.30 pagi.. telefon di rumah tidak berhenti-henti berdering.. macam tahu-tahu je kami dah balik.. heheh.. yang pasti semua panggilan untuk pakwe.. maklumlah kekawan semua tercari-cari.. ada yang ajak ke blochairn ler.. ajak lepak di chicken cottage ler.. macam-macam hal.. itu belum lagi yang dah call kata nak datang rumah.. akhirnya aku putuskan untuk duduk di rumah sahaja.. malas pula nak kemana-mana.. apatah lagi malam ini dah ada yang janji nak datang rumah.. lebih baik berehat sahaja.. apatah lagi esok dah mula study semula.. dan petang kerja seperti biasa.. maklumlah dah 3 minggu cuti dari bekerja.. ada lagi ke skill aku sebagai cleaner nie.. heheheh.. rasanya belum lupa lagi..

Awal pagi aku call rusdi.. sepanjang di malaysia ada juga cuba call rupanya aku call nombor yang lama.. akhirnya terpaksalah aku check semula email dan ambil nombor terkininya.. sebenarnya dia sudah ada di Malaysia sejak bulan hujung bulan februari lagi.. dan pada bulan julai ini barulah dia akan kembali ke sheffield.. Insyallah.. bila dia balik semula ke UK.. akan saling berkunjunganlah kami nanti kan..

Sepanjang di malaysia agak sukar juga untuk access internet.. rumah di kampung tak pernah ada talian internet.. mungkin nanti aku akan minta adik bongsuku untuk masukkan talian internet tersebut.. Kadang bagai tak sangka aku dah balik semula ke sini.. semasa berada di Malaysia.. hari-hari kami penuh dengan jalan ke sana sini.. sepanjang 2 minggu itu juga aku cuti masak.. yelah dah mak dan mak mertua yang masak.. sampai aku sendiri pun dah tak larat nak makan lagi.. bukan makan banyak mana pun.. tetapi.. dek kerana ulangan makan itu agak kerap.. perut pun tak sempat nak lapar.. lagipun aku pun takdelah sangat yang teringin makan sangat.. awal-awal lagi aku dah niat tak nak terlalu ikutkan hati pasal makan nie.. bukan apa takut nanti tak dapat kecewa pula.. namun.. dalam tidak merancang.. dapat juga aku makan semua yang aku pernah rancang nak makan.. baik orang belanja.. atau mak yang masak.. pakwe bukan main lagi seleranya.. hinggakan petang terakhir di Malaysia... masih sempat lagi ajak aku makan ke sana sini.. siap tanya aku nak makan apa.. perut pun masih kenyang lagi.. dah tanya nak makan apa.. pening jugalah melayan kehendaknya.. beli durian ler.. kuih ler.. soto ler.. nasi lemak ler.. macam-macam pulak..

Saat melepak depan TV tadi.. terkenang sejenak.. betul ke aku dah balik ke Glasgow nie.. dan betul ke aku balik ke Malaysia.. yelah sekejap sangat masa berlalu.. seolah aku tidak kemana-mana pun.. mood dan semangat masih sama.. cuma kali ini ketenangan dan semangat juang hadir dengan lebih kuat insyallah.. Hari ini rasanya mak dan ayah ke Behrang 2020.. membersihkan rumah ku.. aku hanya sempat balik 2 kali sahaja ke Tg Malim.. dan dapatlah tidur sejam di rumah tersebut.. selebihnya sibuk dengan urusan bank.. beli barang-barang dan jumpa rakan terdekat.. itu pun sekadar ke rumah kak Ramlah dan Modi sahaja.. itupun kerana rumah mereka berdekatan sahaja dengan rumahku.. pertama kali melihatkan rumah buatkan aku terkejut.. mana tidaknya.. sudah penuh dengan pokok bunga kiri dan kanan rumah.. sekali pandang memang takde sesiapa sangka rumah itu takde orangnya.. yelah bunga semua elok segar bugar bagaikan dijaga elok.. bukan sekadar diluar rumah.. malah di dalam rumah pun ada pokok daun 2 pasu.. rumah pun dikemas elok dan tersusun.. luar rumah macam-macam pokok ada.. pokok bunga. daun.. mangga.. mangis.. serai .. daun kari.. cili api.. bunga kertas.. dan macam-macam lagilah.. puas juga menghitung pokok yang ada.. lagipun hasil kerja tanaman tangan ayah.. bak kata mak.. tangan ayah sejuk.. semua yang ditanam menjadi.. sebab itulah rumah penuh dengan pokok-pokok.. baik di dalam pasu atau yang ditanam atas tanah..

Alhamdullilah.. rumah pun terjaga elok.. sebab itu aku sayang nak sewakan pada orang.. biarlah.. tidak disewa.. namun rumah terjaga elok dan rapi.. lagipun adalah tempat untuk mak dan ayah berehat dan berjalan-jalan..

Namun perjalanan pulang ke Malaysia bagaikan terapi aura bagiku.. banyak juga perubahan yang aku lihat.. baik dari cara berpakaian.. style baju.. tudung.. cara diri.. cara hidup.. cerita di TV.. (asyik cite indon je manjang nie..) itu belum lagi dengan rancangan tempatan yang banyak berasaskan nyanyian.. hiburan.. cerita mistik.. misteri.. dan macam-macam lagi.. papan iklan yang berwarna-warni juga menghiasi sepanjang jalan samada melalui lebuhraya.. jalan biasa.. maklumlah perjalananku banyak menuju ke KL, shah alam, Tg Malim.. jelebu.. agak kerap juga aku ke KL.. baik ditemani pakwe2.. hehehe.. namun yang pasti aku tidak memandu sendirian.. semua dijemput dan diambil.. hanya bagitau je mana nak jumpa.. adalah yang datang mengambil dan menghantar.. seronok juga.. boleh buat lagi kan.. kan..

Dalam pada itu terasa juga betapa masa 10 hari itu tidak cukup sebenarnya.. penat ke sana sini pun tidak abis lagi.. mungkin jika sebulan barulah semuanya lebih tersusun.. maklumlah ada 2 kampung .. itu belum rumah sendiri lagi. rumah kawan-kawan.. namun sekurang-kurangnya kaum keluarga yang terdekat semuanya dapat dikunjungi.. dapat juga berjumpa..

Oklah masa untuk berehat.. pakwe awal lagi sudah diajak orang keluar ke sana sini.. aku sahaja yang malas nak kemana-mana kerana esok sudah mula sibuk semula..

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin